De kracht van emoticons

Emoticons, ze zijn algemeen bekend en worden door bijna iedereen gebruikt. Dit komt ook doordat door bijna elk (online) middel het gebruik van emoticons wordt ondersteund. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, Whatsapp en zelfs in e-mail kun je emoticons gebruiken. De variatie aan emoticons is enorm, voor elke situatie is er wel een gepast emoticon. Maar waarom gebruiken we ze nou eigenlijk?

Tone of voice

De kracht van emoticons is dat ze gebruikt kunnen worden om de juiste emotie in een boodschap over te brengen. Als je iets wilt over brengen met een tekst is de tone of voice erg belangrijk. Je loopt dan ook al snel het gevaar dat de ontvanger van de boodschap de tone of voice niet oppikt en de boodschap vervolgens heel anders opvat. Immers, op het internet zie je geen gezichten en is het dus ook lastiger om te weten met welke emotie de boodschap bedoeld is. Hier schiet de emoticon te hulp. Door de juiste emoticon bij je boodschap/bericht te zetten is het veel makkelijker voor mensen om te weten hoe de boodschap bedoeld is. Er staat nu een gezichtje bij die de emotie laat zien die ook op jouw gezicht te zien zou zijn geweest wanneer je de boodschap persoonlijk overbracht. 

De boodschap verzachten

Emoticons worden ook gebruikt om minder bot te klinken. Wanneer je online een bericht stuurt met een negatieve of feedback gerichte opmerking staat dit er zwart op wit. Dit kan er voor zorgen dat de boodschap hard aan komt. Om de boodschap te verzachten kan er gebruik worden gemaakt van een emoticon. Net als in real-life ondersteunt een emoticon je boodschap. Zo kan een opbeurende of vriendelijke smiley ervoor zorgen dat de opmerking minder bot over komt. In privé gesprekken wordt in plaats van de emoticon ook ‘haha’ gezegd. Hiermee laat de zender van de boodschap zien dat de ietwat botte opmerking vooral niet te serieus moet worden opgevat om relaties niet te schaden.

Emoticons voor jouw organisatie

Voor organisaties is het belangrijk dat de gebruikte emoticons goed passen bij de tone of voice van het bedrijf. Voor wervende teksten of persoonlijk contact kunnen emoticons een goed hulpmiddel zijn voor het overbrengen van de juiste boodschap. Echter wanneer het de bedoeling is dat de gebruikte tekst erg serieus overkomt is het gebruik van emoticons een minder goed idee. Emoticons kunnen het best worden gebruikt voor een persoonlijke en vriendelijke aanpak. Wanneer er geschreven wordt over een ernstige situatie kunnen emoticons afleiden of er zelfs voor zorgen dat er gedacht wordt dat de organisatie de situatie niet serieus genoeg neemt.

Emoticons in social media

Wanneer het gaat om social media, kunnen emoticons prima worden ingezet. Heb je een bericht dat een hoog entertainment-gehalte heeft? Dan kan het zelfs extra krachtig overkomen. Ook zorgen emoticons vaak voor meer attentiewaarde. Let echter wel op: niet iedereen interpreteert de emoticons op dezelfde manier. Ook hiermee kan dus miscommunicatie ontstaan! Wat is volgens jou de emoticon die het meest verkeerd wordt begrepen?

Ontdek wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen

Laat je e-mailadres of telefoonnummer achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!


Het telefoonnummer is incorrect. Verwacht: 0612345678 of +31612345678
Vul het bovenstaande veld volledig in.