[INSPIRATIE] Dit waren de Webwinkelvakdagen 2019

Het jaarlijkse schoolreisje waar we keer op keer een flinke dosis inspiratie van krijgen: de Webwinkelvakdagen in Jaarbeurs Utrecht. Vandaag was het weer zover. De hele dag spraken we met vele techbedrijven die hun stand als ware pitbulls bewaakten. Maar we brachten vooral de dag door bij de mainstage. Waar een prachtige selectie aan keynotespeakers ons inspireerden, op de hoogte brachten van de laatste trends, onze handen kapot lieten klappen en ons soms een lange gaap ontlokten. Wij nemen je graag mee in onze bevindingen & lichten enkele keynotes voor je uit.

#1 Google Nederland

Google Nederland mocht de spits afbijten. Daar zaten we: op het puntje van onze stoel en met een verse cappuccino in de aanslag. Waar Google is, zijn de verwachtingen hoog. Dat merkten we in de zaal. Maar…, niet voor lang. Ja, we kregen concrete tips. Ja, er waren specialisten overgevlogen van Google Ierland. Maar nee, we werden niet van het puntje van de stoel geblazen. Niet getreurd! We hebben praktische tips en trends voor het nieuwe jaar voor je mogen bemachtigen. Op een rij:

Mobiel!

In Nederland is de gemiddelde mobiele laadsnelheid 12,1 seconde. Oftewel: veel te langzaam. De helft van de websitebezoekers verlaat de site namelijk al na 3 seconden laadtijd. Kort gezegd: focus voor 2019 dus nóg beter op mobiel en dan met name op mobiele laadsnelheid.

Automatiseer!

Tip van Google: automatiseer! Werk efficiënt! Dat doen ze zelf dan ook. Google Shopping heeft een behoorlijke automatiseringsslag gemaakt, waardoor organisaties (ja, ook kleinere bedrijven) efficiënt en eenvoudig effectieve campagnes kunnen opzetten. Immers: in een tijd waarin we het allemaal te druk hebben, is tijdsbesparing geen overbodige luxe.

Video, video, video.

In 2021 bestaat 82% van de online content uit video. Momenteel is te zien dat men in een aankoopproces switcht tussen zoeken op Google en het bekijken van video’s. Om een lang verhaal kort te maken: video is dus voor bijna ieder bedrijf een absolute must. Wat YouTube/Google voor jou als ondernemer vervolgens gaat betekenen? Videoadvertenties worden steeds effectiever, eenvoudiger & toegankelijker te realiseren. Zo is er een call-to-action button toegevoegd bij video’s op YouTube waardoor je direct naar jouw website kunt verwijzen. Klikt men niet? Dan betaal je ook niet.

Nog eventjes een leuke uitsmijter van de hoge baas van Google Nederland: “Consumentengedrag verandert iedere seconde. Doen is daarom ook het nieuwe denken. Houd daarbij de focus op je klant. Hoe help jij je klant op de meest wenselijke manier?”

#2 Zalando

Svea was mee en dat betekent een hoop enthousiasme voor deze Zalando keynote. Als fervent fan van alle marketinguitingen van dit merk zou je denken dat er weinig fout kan gaan. Helaas was zelfs voor Svea deze spreker een klein beetje een teleurstelling. Een echte fan geeft niet op, dus Zalando heeft toch dit rijtje van leuke keynotes gehaald. En zoals je bij de Google spreker al hebt gemerkt: wij zijn de beroerdste niet, dus we hebben wat leuke tips voor je op een rij gezet:

Testen, testen, testen.

Dat is wat Zalando doet. De paden op, de lanen in. Of in Zalando’s geval: op naar Alexanderplatz en willekeurige personen laten testen en reviewen. Zo zit je direct bij je doelgroep en heb je relevante feedback te pakken.

Easy like Sunday morning.

Wat je ook doet tegenwoordig; zorg ervoor dat je het zo gemakkelijk mogelijk maakt. Voor je partners én voor je gebruikers.

Zalando goes Bol.com

Geen tip, maar een nieuwtje. Dit jaar komt Zalando met een koppeling voor fysieke winkels. Heb jij een product in het assortiment wat je kunt leveren? Dan zet Zalando de order naar je door. In het kader van ‘easy’ regelt Zalando een ordersysteem voor je. Voor hen betekent deze samenwerking met fysieke winkels een ruimer assortiment en snellere levering. Voor kledingwinkels betekent dit meer omzet. Win-win? Wij zijn er nog niet van overtuigd, maar kijken in ieder geval uit naar deze lancering!

#3 RUMAG

Waarom.RUMAG.nummer.3.is.in.deze.blog.is.puur.
om.de.positie.van.het.merk.in.het.programma.want.
het.mag.duidelijk.zijn.dat.deze.keynote.absoluut.
de.nummer.1.van.de.dag.was.

Drie sympathieke, maar zenuwachtige heren op een enorm podium. Hier en daar een stotterend zinnetje. Maar vooral: tomeloze enthousiasme en het talent om een overvolle zaal te trekken, op z’n kop te zetten en geboeid te houden. Wij nemen ons RUMAG-petje ervoor af!

RUMAG

RUMAG nam ons mee naar hun zolderkamerverhaal; begonnen vanaf de zolderkamer in Enkhuizen, ondertussen uitgegroeid tot een niet meer weg te denken fenomeen in Nederland. Pakkende quotes over flirten, liefde en seks in een herkenbare huisstijl (ja, we hebben het over die zwarte afbeeldingen met witte letters en van die puntjes er tussen). Een focusdoelgroep van 18 – 24 jaar, maar volgers van 14 tot 30 jaar. Merken willen met deze organisatie samenwerken en mooie initiatieven ontstaan. Bijvoorbeeld die ene met dat hoofd van Bas Smit op een RUMAG t-shirt. Ontstaan als iets grappigs, maar leverde ruim 150.000 euro op voor het Prinses Maxima centrum voor kinderoncologie.

RUMAG

Héle concrete tips waren er niet in deze keynote (wel die ene overduidelijke over passie en doorzetten waardoor er dan iets gaafs ontstaat), maar als ze er wel waren dan hebben we die ook niet kunnen onthouden. We waren namelijk veel te druk om te luisteren naar deze interactieve, gezellige, humoristische en inspirerende keynote. Onze tip: mochten de heren van RUMAG binnenkort ergens spreken, zorg dat je erbij bent. Het is zeker de moeite waard!

 

#4 De rest

Naast Google Nederland, RUMAG en Zalando waren ook Disney/Amazon en V&D aanwezig op deze eerste dag van de Webwinkelvakdagen. Enkele laatste punten die we je niet willen onthouden:
– “Denk niet in middelen, maar in consumentenwens. En denk niet in transacties, maar in relaties.” – Gunjan Bhow
– Meneer Bhow vertelde ons ook dat we data moeten gaan behandelen als hoe we geld behandelen. En dan bedoelt hij niet alleen data die we uit onze shop kunnen halen. Nee, data vanuit de hele customer journey.
– Heb je een fysieke winkel? Zorg dan voor meerwaarde ten opzichte wat webshops bieden. Heb je die? Dan zal volgens Bhow jouw winkel van toegevoegde waarde zijn en blijven.

Ontdek wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen

Laat je e-mailadres of telefoonnummer achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!


Het telefoonnummer is incorrect. Verwacht: 0612345678 of +31612345678
Vul het bovenstaande veld volledig in.