Netwerkevent NXT: de eerste editie!

Op 31 januari 2019 was het zóver: de eerste editie van netwerkevent NXT. Wij blikken terug op een geslaagd evenement! Met een zeer gevarieerd publiek – ruim 90 MKB-ondernemers uit de regio – luisterden we naar diverse sprekers. Van bedrijfsovernames tot aan de toekomst in ondernemen, het kwam allemaal aan bod op deze bijzondere dag.

Ik ben Bram van Dijk, oftewel: een techjournalist

Techverslaggever voor RTL Nieuws én blogger en vlogger voor Bright, dat is Bram van Dijk! Bram vertelde over zijn passie voor technologie. Zo is hij op verschillende evenementen te vinden om uitgebreid verslag te doen van de nieuwste gadgets.

“Hét ondernemen-tijdperk, ik weet er wel raad mee!”

Bij NXT was Bram de dagvoorzitter en leidde het hele programma in de juiste banen. Met zijn scherpe opmerkingen en zijn duidelijke visie op ondernemen verbond Bram het publiek met het podium.

De online wereld van Gerard Duursma

Gerard Duursma, transformer en online strateeg deelde zijn fascinatie voor de online wereld waarin we nu leven. Een grote passie voor nieuwe ontwikkelingen? Dat heeft Gerard Duursma. Dit blijkt ook uit zijn interactieve lezing.

“Spraaktechnologie? Ik maak er uitbundig gebruik van.”

Google Home is een zekere favoriet van Gerard. Het is zijn wekker, zijn agenda en hij gebruikt het om zijn netwerk te onderhouden. Volgens Gerard is een goed netwerk van essentieel belang: “Waarom zijn we online niet meer zichtbaar?” Gerard zit ruim 6 uur per dag op zijn telefoon. Say what!? 6 UUR? “Ik ben de hele dag aan het netwerken. Voornamelijk met jongeren. Hun idealen en verse blikken helpen ons de toekomst in. Iedereen kan mij 24/7 bereiken op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Snapchat. Samenwerken met de jongeren doe ik via mijn telefoon. ”

“De offline én online wereld groeien sterk naar elkaar toe.”

Oftewel: het nieuwe sales model. Als de verbinding tussen sociale netwerken, educatie en betrokkenheid goed is, dan komt de verkoop vanzelf. Een tip van Gerard: laat online zien wat je te bieden hebt door middel van bijvoorbeeld blogs en social media. Dan komen de mensen wel naar jou toe. Durf te zeggen: hier ben ik!

De stekker eruit? Michel van Kommer deed het…

Van passie voor technologie en de toekomst van de online wereld luisterden we naar Michel van Kommer. De keerzijde van succes? Dit kent Michel als geen ander. In zijn spraakmakende verhaal vertelde Michel hoe een klein overhemdlabel uitgroeide tot een premium merk.

“Geld moet niet het doel van het bedrijf zijn. Maar…, dat was het wél voor mij.”

Een overhemd met een hoge kraag; hét product van Michel en zijn compagnon. Uiteraard in het begin hoge investeringen. Met de opbrengst van de eerste lichting werden nieuwe shirts geproduceerd. Binnen no-time was Circle of Gentlemen uitgegroeid tot een toonaangevend herenmerk. Michel van Kommer: “Ik was 26 jaar, het succes kwam te vroeg, te snel en was te overweldigend.” Een flinke dosis stress was de orde van de dag. De twijfel of ik verder wilde werd daarom steeds groter.

“Als je een ladder beklimt en je merkt dat deze tegen de verkeerde muur staat, dan heb je een probleem.”

2018 – het jaar waarin Michel de knoop doorhakte – de verkoop van Circle of Gentlemen. Aan Michel werd gevraagd of hij na de verkoop ook daadwerkelijk zijn rust heeft gevonden? “Er viel een grote last van mijn schouder”, aldus Michel van Kommer.

Bedrijfsovername? Henk Pals vertelt het.

Henk Pals. Goed voor ruim 35 jaar aan ervaring. Deels door zijn tijd als AA-accountants, deels door de vele managementfuncties die hij mocht bekleden. Hij was nauw betrokken als financieel adviseur bij de overname van Marktplaats aan Ebay.

“Het verkopen van je bedrijf vergt meer tijd en voorbereiding dan men denkt”

Door zijn ervaring weet Henk wel hoe je een bedrijfsovername moet aanpakken. Zijn belangrijkste boodschap? “Begin al met het verkopen van je bedrijf, terwijl je dit eigenlijk nog niet wilt!” Want het verkopen van je bedrijf kost veel tijd en energie, die je niet altijd kunt opbrengen wanneer het moment daar is. Op je hoogtepunt van je bedrijf denk je niet aan verkopen. Maar stel, er overkomt jou iets. Kan er dan iemand jouw bedrijf runnen?

“Als je een onderneming start, dan moet je eigenlijk al bezig zijn met de verkoop van je bedrijf!”

Een verkoopproces kent vele fasen waar specifieke vragen om de hoek komen kijken. Een succesvolle fusie of overname treft een goede voorbereiding. Deze kunnen al getroffen worden voordat verkoop op de planning staat. Henk Pals: “Concrete plannen zorgen voor onnodige druk op de ketel bij de verkoop.” In zijn presentatie valt hier alles over te lezen.

Lachen, gieren, brullen met Daan

Als laatste kwam cabaretier Daan van der Hoeven het podium betreden. Hij vertelde het verhaal over zijn carrièreswitch. Met bijbehorende grappen, verpakt in hilarische typetjes.

“Van brand marketeer naar stand-up comedian, ik volgde mijn passie!”

“Ik had een kantoorbaan, ik was brand marketeer bij Coolblue”, vertelde Daan van der Hoeven met een grote grijns. Vele grappen verder werd het voor het publiek duidelijk. Daan besloot zijn passie te volgen. Nu is hij zo’n drie publieksprijzen verder en opkomend talent als stand-up comedian. Een half uur lang hij hij de lachers op zijn hand. Zo luidde hij ook de netwerkborrel in: “We sluiten af met de term ‘netwerken’. We kennen het allemaal: een praatje maken met een ander. Anders gezegd: “BIER & BITTERBALLEN!”

NXT event

Wij kijken vol trots terug naar een geslaagd netwerkevent. Het motto verbinden & inspireren is zeker gelukt. Wij hopen dat iedereen een plezierige dag heeft gehad. Kon je niet aanwezig zijn bij NXT? Houd dan de website in de gaten voor de volgende editie. Bekijk hier de aftermovie.

NXT Friesland 2019

Ontdek wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen

Laat je e-mailadres of telefoonnummer achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!


Het telefoonnummer is incorrect. Verwacht: 0612345678 of +31612345678
Vul het bovenstaande veld volledig in.