Bloggen: dit komt erbij kijken!

4 minuten leestijd
 

Om de juiste bezoekers naar je website te trekken is bloggen cruciaal. Een goede blog zorgt voor een betere online vindbaarheid. Maar dat niet alleen! Periodiek bloggen betekent autoriteit in jouw vakgebied. En laat dat nou net één van de belangrijkste bouwstenen van je organisatie zijn. Tijd om te starten dus!

Hoe goed ken jij je lezers?

Weet voor wie je schrijft. Op deze manier kan jij de schrijfstijl van je blog zo aanpassen dat jouw gewenste doelgroep ziet dat de boodschap voor hun bedoeld is.  Het is begrijpelijk dat je liever schrijft voor iedereen, maar hiermee spreek je jouw klanten niet aan. Segmenteren is daarom een echte must. Is jouw bedrijf gericht op consumenten? Zo ja, op consumenten van welke leeftijd? Welk geslacht? Wat zijn hun interesses? Pijnpunten? Wat weet deze groep al over jouw vak? Er zijn heel veel dingen om mee te nemen in jouw beslissing voor een doelgroep. Om jouw doelgroep goed in kaart te brengen maak je één of meerdere persona’s. Dit kan door bijvoorbeeld een empathy map te gebruiken.

Download hier de Empathy Map van Wefabric in pdf!

Schrijf met een doel

Het schrijven van een blog doe je met een reden. Met het artikel ga je je lezer informeren, overtuigen, amuseren of activeren. Concreet een doel stellen als je begint met schrijven, zorgt ervoor dat je weet wat je wil vertellen. Wat is hetgeen wat jij wilt overbrengen naar jouw klant?

Boodschap

Na het kiezen van je doel komt de volgende stap: het kiezen van je boodschap. Wat wil je vertellen? Wat heb je nodig om je boodschap te versterken? Kijk na het schrijven van je blog heel goed of alles te maken heeft met jouw boodschap.

Metadata

Bloggen doe je om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Om te zorgen dat je goed gevonden wordt in Google is het juiste gebruik van metadata cruciaal. Metadata zijn gegevens die je voor Google aanlevert. Het bepaalt hoe je zoekresultaat eruit komt te zien op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. Er zijn een aantal dingen die aangepast moeten worden om de metadata compleet te maken. Dit zijn de meta title, URL en meta omschrijving. Als dit goed in elkaar zit, word je sneller gevonden op Google.

Niet steeds hetzelfde woord gebruiken

Het gebruik van synoniemen is belangrijk. Synoniemen zorgen voor teksten die beter leesbaar zijn. Lees dit voorbeeld even door:

“Om een goede blog te kunnen schrijven is goede kennis van de klant nodig. Het is goed dat je daarvoor hun website raadpleegt.”

Dit leest niet lekker. Dat komt door het veelvoudige gebruik van het woord ‘goede’. Gebruik dus synoniemen in je blogs. Met synoniemen.net is dit eenvoudig te realiseren. Is er geen geschikt synoniem? Probeer dan of je de zin kunt formuleren zonder dat woord.

Gebruik alinea’s om structuur te creëren

Alinea’s creëren overzichtelijkheid en structuur. Kijk bijvoorbeeld goed naar deze blog. Er is te zien dat er per onderwerp een alinea is gemaakt. Dit is om het de lezer (jou) makkelijker te maken de informatie in zich op te nemen. Daarbij komt dat men niet netjes van boven naar beneden een blog leest, maar vaak eerst een tekst scant. De titel, inleiding en tussenkoppen zijn daarom erg belangrijk in een tekst. Gebruik ook hyperlinks naar andere interessante artikelen in je tekst. Zo kan jouw lezer zich verder verdiepen in een bepaald onderwerp.

Het Jenga-principe

Schrijven is schrappen. Kill your darlings. Hoe je het ook noemt: als je eenmaal je artikel hebt geschreven dan is het tijd om alles wat overbodig is te schrappen. Ken je het spel Jenga? Een toren van blokjes, één voor één pak je er een blokje uit. Zo lang mogelijk, tot de toren omvalt. Dit is ook wat je doet met je tekst. Ga weer terug naar je doel, doelgroep en boodschap. Alles wat in je tekst staat en niet bijdraagt aan deze punten, schrap je. Het maakt je blog duidelijker en beter leesbaar. Het Jenga-principe dus. Blokjes eruit blijven trekken en zorgen dat de blog goed leesbaar blijft.

Wil jij in kaart brengen wie jouw ideale klant is? Zodat je jouw content daarop kan afstellen? Kom dan een strategiesessie bij ons volgen en leer jouw klant nóg beter kennen. Liever het bloggen uit handen geven? Wij schrijven teksten voor jouw doelgroep die bijdragen aan jouw autoriteit én zijn geoptimaliseerd voor Google!

Over de auteur:

Svea Reekers

De web- en marketingwereld is continu in beweging. Wat speelt er momenteel in het vak? En bij onze opdrachtgevers? Dagelijks verslind ik nieuwsbrieven, artikelen én boeken om ons – soms abstracte – vakgebied te vertalen naar concrete en praktische handvatten voor jou als ondernemer. Mijn specialisaties liggen bij innovatie, ondernemen, ontwikkeling en marketing- & contentstrategie.

Bekijk profiel
Svea Reekers

Lees ook deze artikelen

Marketing

Webwinkelkeurmerken: alle informatie op een rij

18 november 2020

Vacatures

Hé communicatie professional of content creator in spé!

8 november 2020

Marketing

TikTok voor jouw bedrijf: zo doe je dat

26 oktober 2020
Anders dan anders
In verband met het Coronavirus werken we grotendeels vanuit huis. Afspraak maken? Dat kan! We staan namelijk net zo goed voor je klaar als anders.
Oké