E-commerce in coronatijden


2 minuten leestijd
 

Door Anna Reinders van Elektrobode

Digitalisering wordt tegenwoordig door veel ondernemers in één adem genoemd met coronamaatregelen. Daarom is het tijd voor perspectief; wat merken webshopondernemers van deze crisis? Hoe spelen ze hier op in? En wat doe je als je een daling in bestellingen verwacht, maar de markt je het tegenovergestelde voorschotelt? Anna Reinders van Elektrobode neemt je mee in de wereld van e-commerce in coronatijden.

[BIO]

Wie: Anna Reinders
Bedrijf: elektrobode.nl
Doet: Online verkoop van elektrotechnische materialen voor zakelijk en particulier
Locatie: Buitenpost
Webshop: Deels Laravel, deels eigen systeem

Verrassende resultaten

“Waar we – waarschijnlijk net zoals vele anderen – in het begin van de coronatijd vrij onzeker waren over de te boeken resultaten, hebben we achteraf gezien een toename in ons orderstroom gemerkt. Thuiswerken heeft gezorgd voor meer tijd voor klussen. Maar we merkten ook dat online winkelen aantrekkelijker werd door de maatregelen en wachtrijen in fysieke winkels”, aldus Anna. “We hadden geen flauw idee wat we konden verwachten, maar door onze voorbereidingen op diverse situaties en onze investeringen van de laatste jaren hebben we snel kunnen schakelen. We waren daarom in staat om de orders vlot af te handelen.”

Efficiënt inrichten systemen
“Samen met Wefabric zijn we continu bezig om onze shop te optimaliseren. Elektrobode.nl telt meer dan 500.000 artikelen (still counting…) en we werken met een relatief klein team (10 personen). Efficiëntie is voor ons dan ook één van de belangrijkste zaken. Dit is waarom we onze systemen optimaal gekoppeld hebben. Op deze manier kunnen we met een klein team de klantenservice, orderafhandeling, voorraadbeheer, marketing en administratie voeren.”

Blijf doorontwikkelen

Developers Leo & Deniz zijn doorlopend bezig om Elektrobode technisch te optimaliseren. “We vinden het enorm belangrijk dat onze webwinkel gebruiksvriendelijk is, ons assortiment volledig en up-to-date is, we onze klanten kunnen voorzien van een deskundig en eerlijk advies, de juiste service kunnen bieden en stappen vooruit blijven zetten. De concurrentie is scherp, maar wij zijn dat ook. Zo werken we aan een vernieuwde zoekfunctie of goede productlijsten”, vertelt Anna. “Voor mij is het de allergrootste beloning wanneer onze bezoekers niks merken van de complexiteit, alle processen soepel verlopen en snel de juiste producten kunnen vinden.”

 

Lees ook deze artikelen

Marketing

Social media afmetingen: waar kun jij je het best aanhouden?

18 juni 2020

Marketing

YouTube inzetten: begin met een goede strategie

1 juni 2020

Vacatures

Hé webdeveloper! We hebben een vacature (niet meer)

29 mei 2020