YouTube inzetten: begin met een goede strategie

5 minuten leestijd
 

Welk soort bedrijf je ook hebt: YouTube is anno 2020 niet meer weg te denken uit je marketingstrategie. Eerder schreven we al eens over de soorten content voor YouTube, maar er is meer. Zo is YouTube ondertussen één van de grootste zoekmachines. Tijd om aandacht te besteden aan hoe jij je account hebt ingericht dus! Wij nemen je mee in YouTube als zoekmachine, waarom je krachtige teksten niet mag vergeten en wat adverteren op dit platform voor je kan doen.

YouTube als zoekmachine

Na Google is YouTube de grootste zoekmachine ter wereld. Beslissen of je iets met dit kanaal moet doen is dan ook eenvoudig: wil je online vindbaar zijn? Dan liggen er enorme kansen voor het oprapen.

Zoekwoorden bepalen

Maar.., hoe bepaal je nu de relevantie van zoekwoorden? Of hoe weet je welke zoekwoorden voor jouw bedrijf relevant zijn? Dit kan via de Display Planner in Google Ads (daar waar je ook je Google advertenties realiseert). Kanttekening: je moet dus in het bezit zijn van een Google Ads account. Hier lees je hoe je een zoekwoordenonderzoek uit kunt voeren.

Teksten schrijven voor YouTube

Als YouTube de een na grootste zoekmachine is en Google de grootste; dan wil je daar natuurlijk ook vindbaar zijn. Hoe je dat doet? Je hebt een lijst met zoekwoorden opgesteld. Let daarbij op dat het relevant voor je bedrijf is én voor de videocontent die je gaat plaatsen. Deze zoekwoorden verwerk je niet alleen in je account – bij bijvoorbeeld de beschrijving-, maar ook in de omschrijving van je video’s. Let er op dat het betreffende zoekwoord in je titel, omschrijving en tags voorkomt. Eigenlijk hanteer je dus bijna hetzelfde stramien als wanneer je SEO teksten schrijft.

Algoritme

Het algoritme van YouTube bepaalt of je video wordt weergegeven bij je doelgroep. Dit is afhankelijk van enkele factoren:

  • Betrokkenheid en interactie: likes, comments en shares op je video
  • Kijktijd (kijkt men de hele video of wordt er na 2 seconden weggeklikt?)
  • Type content dat de kijker vaak bekijkt
  • De frequentie van uploaden van een bedrijf op het kanaal

Adverteren op YouTube

Bereik van je kanaal boosten? Of je bedrijf onder de aandacht brengen? Dan kan YouTube een zeer geschikt middel zijn. Het platform biedt diverse mogelijkheden om te adverteren. Je bepaalt welke variant geschikt is op basis van je vastgestelde doelstellingen.

True View videoadvertenties

Met de True View advertenties betaal je alleen wanneer kijkers ook daadwerkelijk je video bekijken. Er zijn twee soorten:

  • InStream advertenties: dit zijn de advertenties die voor of na een video worden afgespeeld. Na 5 seconden heb je de mogelijkheid om de advertentie over te slaan. Voordeel: je betaalt alleen als de kijker 30 seconden naar je ad heeft gekeken. Of wanneer de video geheel is uitgekeken (bij video’s korter dan 30 seconden). Deze variant is erg geschikt wanneer je meer naamsbekendheid wilt genereren of meer traffic naar je website wilt realiseren.
  • Video discovery: wil je een eigen video promoten? Kies dan voor deze variant. Met video discovery wordt je video weergegeven op de locaties waar kijkers ontdekkingen doen. Bijvoorbeeld bij gerelateerde video’s.

In-Search videoadvertenties

Met In-Search advertenties verschijnt jouw video tussen de zoekresultaten in YouTube. De advertentie bestaat uit tekst en stilstaand beeld van de video. Je betaalt alleen bij een klik, wanneer de kijker je video gaat bekijken. Je kunt bij deze manier van adverteren alleen targetten op zoekwoorden, dus niet op kenmerken van je doelgroep.

In-Display videoadvertenties

Deze advertenties verschijnen in het Google Display Netwerk. De weergave en het rekenmodel werken hetzelfde als bij In-Search advertenties.

Voordelen van adverteren

Adverteren in YouTube is voor veel bedrijven erg aantrekkelijk. Wij ontdekten de volgende voordelen:

  • Je kunt jezelf profileren op persoonlijke manier
  • Ultieme manier voor storytelling
- Je verhaal krachtig vertellen
  • Groot bereik
  • Pay as you go – alleen wat men daadwerkelijk bekijkt
  • Mogelijkheid tot nauwkeurige targetting

Nadelen van adverteren

Bij de nadelen van adverteren plaatsen we een kanttekening: het is namelijk erg persoonlijk en afhankelijk van je situatie als bedrijf. Twijfel je of het iets voor je is? Neem dan even contact met ons op voor een vrijblijvend advies. Bij YouTube content, maar ook bij YouTube adverteren zien we in ieder geval de volgende nadelen:

  • Waar de advertentiekosten vrij toegankelijk zijn, kan het produceren van een goed adcampagne een flinke investering zijn. Immers; er moet videocontent geproduceerd worden.
  • Het is niet voor alle doelgroepen geschikt

Strategie = must

Net zoals ieder ander communicatiemiddel is het hanteren van een goede strategie ontzettend belangrijk bij het effectief inzetten van video. Begin bij je persona (doelgroep) en je customer journey: komt YouTube hier terug? Zo ja, dan is het van belang te ontdekken wat voor soort gebruiker jouw doelgroep is op dit kanaal. Je bepaalt wat je contentstrategie is; hoe wil je jouw doelgroep bereiken? En met welke boodschap? Wil je adverteren, dan ga je dit ook doortrekken naar je advertentiestrategie; wat communiceer je, wanneer en met welke boodschap?

Koppel dit ook aan je communicatiedoelstelling. YouTube is erg geschikt voor naamsbekendheid bijvoorbeeld. Werk met je video’s en je merkverhaal denk dan ook aan je branding. Last but not least: net zoals iedere social media is een lange adem hier cruciaal. Plaats regelmatig nieuwe content en doe dit professioneel en periodiek. Op deze manier bouw je aan een groep van waardevolle volgers.

Contentideeën voor YouTube

Relevantie is ook bij YouTube ontzettend belangrijk. Op basis van je gekozen contentstrategie kun je content gaan realiseren. Inspiratie nodig? Wij zetten enkele voorbeelden voor je op een rij:

  • Klantcases
  • Uitlegvideo’s
  • Tips & tricks
  • Kijkje achter de schermen
  • Productieproces in kaart brengen
  • Vacaturevideo’s – met uitleg van toekomstige collega’s

Wij helpen je op weg

Geen kaas gegeten van marketing? Met onze strategiesessie bepalen we samen de juiste richting – ook op het gebied van content, met onze abonnementen verzeker jij je van jouw eigen marketingafdeling op afstand en met onze videodag realiseren we in één dag tijd al een serie YouTube video’s.

Over de auteur:

Svea Reekers

De web- en marketingwereld is continu in beweging. Wat speelt er momenteel in het vak? En bij onze opdrachtgevers? Dagelijks verslind ik nieuwsbrieven, artikelen én boeken om ons – soms abstracte – vakgebied te vertalen naar concrete en praktische handvatten voor jou als ondernemer. Mijn specialisaties liggen bij innovatie, ondernemen, ontwikkeling en marketing- & contentstrategie.

Bekijk profiel
Svea Reekers

Lees ook deze artikelen

Marketing

TikTok voor jouw bedrijf: zo doe je dat

26 oktober 2020

Vacatures

Hé communicatie professional of content creator in spé!

23 oktober 2020

Marketing

5 redenen waarom jij je web & marketing wilt uitbesteden

18 oktober 2020
Anders dan anders
In verband met het Coronavirus werken we grotendeels vanuit huis. Afspraak maken? Dat kan! We staan namelijk net zo goed voor je klaar als anders.
Oké