Social media afmetingen: waar kun jij je het best aanhouden?

Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn, welke social media kanalen je ook gebruikt ze vragen om andere formaten afbeeldingen en tekst. Welke afmetingen het best gebruikt kunnen worden lichten wij voor je toe!

#1 Facebook afmetingen

 

Facebook was een platform vooral gericht op het delen van verhalen. Tegenwoordig wordt het platform steeds visueler en worden berichten met afbeeldingen en video’s meer gelezen. Facebook gebruikt hiervoor Facebook Creator Studio. Dit zijn de ideale afmetingen voor Facebook:

Profiel

Bij een bedrijfspagina op Facebook raden wij aan om deze zo volledig mogelijk in te vullen. Met name het ‘over ons’ gedeelte, de bedrijfsinformatie en het uitlichten van de diensten of producten. Dit zorgt voor een klantvriendelijke pagina.

Afbeeldingen formaten:

  • Profielfoto: 180 bij 180 pixels
  • De omslagfoto: 820 bij 312 pixels

Tijdlijn

Bij een Facebookbericht geven wij het advies om de lengte van het bericht tussen de 80 en 400 tekens te houden. Na 400 tekens moet het bericht namelijk worden opengeklapt. Dit geldt ook voor Facebook Ads. Wordt het bericht toch langer dan 400 tekens? Schrijf dan een pakkende inleiding van ongeveer 30 tot 60 tekens om de aandacht van bezoekers te trekken.

Afbeeldingen formaten:

  • Een geüploade foto: 1200 bij 630 pixels.
  • Bij een gedeelde link met een afbeelding: 1200 bij 628 pixels.

Stories

Bij de stories op Facebook bestaat er nog geen richtlijn met betrekking tot

ideale tekstafmeting. Wij raden aan om de afbeelding leesbaar te houden, oftewel niet te veel tekst.

Afbeelding formaat:

  • 1080 bij 1920 pixels

#2 Instagram afmetingen

 

Instagram is een visueel platform, alles draait om foto’s en video’s. Daardoor is er minder focus op tekst. Dit zijn de ideale afmetingen voor Instagram:

Profiel:

Richt allereerst de bio van het zakelijke account in. Gebruik zoekwoorden in de tekst, zodat bezoekers meteen weten waar de pagina over gaat. Om het overzichtelijker te maken raden wij aan om dit in een opsomming neer te zetten. Vul vervolgens net zoals bij Facebook alle bedrijfsinformatie aan, zoals een telefoonnummer, adres of website URL, zo kunnen bezoekers gemakkelijk contact opnemen.

Afbeeldingen formaten:

  • Profielfoto: 110 bij 110 pixels
  • Foto thumbnail: 161 bij 161 pixels

Tijdlijn

Op Instagram worden berichten vaak zo kort mogelijk gehouden, rond de 120 tekens. Tegenwoordig worden ook langere berichten meer gelezen. Een pakkende inleiding zorgt er dan voor dat de langere tekst meer wordt gelezen. Wij gebruiken daarnaast ook hashtags bij onze Instagramberichten. Hashtags zorgen ervoor dat het bericht meer bereik genereert onder de mensen die deze hashtags volgen. Maak de hashtags niet te lang en plaats er niet te veel, ongeveer vijf.

Voor lokale ondernemers is het daarnaast ook belangrijk om een locatietag toe te voegen aan het bericht. Dit zorgt voor een groter bereik op Instagram, ook onder mensen die jouw account niet volgen.

Afbeelding formaat:

Foto’s van kwaliteit zijn belangrijk op Instagram. De afbeeldingen komen het best tot hun recht met het volgende formaat:

  • Een geüploade foto: 1080 bij 1080 pixels

Stories

Evenals bij Facebook bestaat er nog geen richtlijn met betrekking tot ideale tekstafmeting. Wij raden aan om de afbeelding leesbaar te houden, oftewel niet te veel tekst. Gebruik in plaats van veel tekst een van de stickers of GIF’jes die Instagram aanbiedt.

Afbeelding formaat:

  • 1080 bij 1920 pixels

 #3 Twitter afmetingen

 

Twitter wordt vooral gebruikt voor kleine updates. Dit zijn de ideale twitter afmetingen:

Profiel:

Richt het profiel van het twitteraccount zo optimaal mogelijk in. Voeg bijvoorbeeld een adres toe, een website link en maak een bedrijfsbio aan. Gebruik voor de bio ongeveer rond de 160 tekens om het leesbaar te houden.

Afbeeldingen formaten:

  • Profielfoto: 400 bij 400 pixels
  • Omslagfoto: 1500 bij 500 pixels

 Tijdlijn:

Bij Twitter is er ruimte voor 280 tekens in een bericht. Maar een bericht met ongeveer 70 tot 100 tekens wordt het best gelezen. Ook op Twitter worden hashtags gebruik om het bereik te vergroten. Hou het ongeveer op 1 á 2 hashtags en net maak ze net zoals bij Instagram niet te lang. 😉

Afbeelding formaat:

Ondanks dat het op Twitter gebruikelijk is om korte berichtjes te plaatsen, kun je ook afbeeldingen toevoegen om je bericht sprekender te maken. Het beste formaat op Twitter is:

  • Een geüploade foto: 440 bij 220 pixels

#4 LinkedIn afmetingen

 

LinkedIn is meer gefocust op tekst dan op visuele content. Dit zijn de ideale afmetingen voor LinkedIn:

Bedrijfsprofiel:

Net zoals bij de andere kanalen is het ook bij LinkedIn belangrijk dat alle bedrijfsgegevens die nodig zijn worden ingevuld. Denk hierbij aan een slogan en de bedrijfsdetails.

Afbeelding formaten:

  • Profielfoto: 300 bij 300 pixels
  • Omslagfoto: 1128 bij 191 pixels

Tijdlijn:

Er is ongeveer ruimte voor 1.300 karakters in een LinkedIn bericht. Trigger in de 210 tekens de lezer om het bericht verder te lezen. Hierna moet het bericht nam

elijk worden opengeklapt.

 Op LinkedIn is het gebruikelijk om hashtags te volgen. Maak hier gebruik van en voeg hashtags toe in een bericht, dit zorgt ervoor dat het bericht 30% meer wordt verschenen. Tip: houdt de tekst met hashtags wel makkelijk leesbaar.

Afbeelding formaat:

Bij LinkedIn bestaat er (nog) geen ideaal formaat voor een geüploade afbeelding. Om foto’s op desktop en mobiel het best te laten zien kan het best voor een afmeting van 1104 bij 736 pixels worden gekozen.

#5 YouTube afmetingen

Bij YouTube staat het delen van videocontent centraal. Maar ook bij YouTube is tekst belangrijk. Dit zijn de ideale formaten op YouTube:

 Profiel

YouTube werkt als een grote zoekmachine. Tekst is daarom ook op YouTube belangrijk geworden, vooral voor SEO. Verwerk in de beschrijving van het YouTube-kanaal verschillende zoekwoorden om de vindbaarheid te vergroten.

Afbeelding formaten:

  • Profielfoto: 800 bij 800 pixels
  • Omslagfoto: 2560 bij 1440 pixels

YouTube video

Een goede titel en beschrijving zorgen voor een betere vindbaarheid. Voor de titel zijn rond de 70 tekens het best om te gebruiken. Een duidelijke beschrijving heeft ongeveer 150 tekens nodig.

Videoformaat:

  • Een geüploade video: 1280 bij 720 pixels

#6 Pinterest afmetingen

Bezoekers van Pinterest zijn op zoek naar inspiratie en ideeën. Visuele content daar draait het om. Dit zijn de ideale afmetingen voor Pinterest:

Profiel:

Een zakelijk Pinterestaccount richt je in door bedrijfsinformatie in te vullen en een beschrijving te maken. Hou deze beschrijving kort en bondig en maak gebruik van zoekwoorden. Claim vervolgens je website, zodat die aan de Pins verbonden kan worden.

Afbeelding formaat:

  • Profielfoto: 165 bij 165 pixels

Pin

De tekst die bij een Pin kan worden geplaatst is bedoeld om de afbeelding toe te lichten. Ideaal is ongeveer 180 tot 200 karakters.

Afbeeldingen formaat:

Het belangrijkst op Pinterest: de afbeeldingen. De weergegeven afbeeldingen verschillen in grootte. De afbeeldingen worden om die reden geschaald. De aanbevolen afmetingen zijn:

  • Pinterestbord foto: 222 bij 150 pixels
  • Gepinde afbeeldingen: 600 pixels in de breedte, de hoogte wordt geschaald.

#7 Snapchat afmetingen

Op Snapchat zijn alle afmetingen hetzelfde voor Snaps, video’s en geofilters, namelijk:

  • 1080 bij 1920 pixels

Test het!

Voor alle social media kanalen geldt: test het! Zo kom je erachter wat bij jouw doelgroep past. Kun je hier wel hulp bij gebruiken? Wij helpen jou hier graag mee op weg. Leer je eigen visuals maken, volg een van onze workshops of laat ons jouw social media uit handen nemen.

Inspiratie nodig? Download hieronder gratis de Wefabric inhaakkalender en mis geen inhaker in 2022!

Download inhaakkalender

Inhaakkalender Wefabric