Social media afmetingen: waar kun jij je het best aanhouden?

6 minuten leestijd

Instagram, Facebook, X (voorheen Twitter), LinkedIn of TikTok: welke social media je ook gebruikt, elk platform heeft zijn eigen richtlijnen voor afbeeldingen en tekst. In deze blog zetten wij de ideale afmetingen voor 2025 per kanaal op een rij.

Verschillende afmetingen per platform

#1 Facebook afmetingen

Facebook is veel visueler geworden, daarom worden berichten met afbeeldingen en video’s meer gelezen. Dit zijn de ideale afmetingen voor Facebook:

Profiel

Bij een bedrijfspagina op Facebook raden wij aan om deze zo volledig mogelijk in te vullen. Met name het ‘over ons’ gedeelte, de bedrijfsinformatie en het uitlichten van de diensten of producten. Dit zorgt voor een klantvriendelijke pagina.

  • Profielfoto: 196 x 196 pixels
  • Omslagfoto: 851 x 315 pixels

Tijdlijn

Op Facebook werken captions van zo’n 40 tot 80 tekens het best: kort, krachtig en direct zichtbaar zonder dat de lezer hoeft te klikken op ‘meer weergeven’. Lange teksten werken vooral goed als je verhaal écht waarde toevoegt en persoonlijk is.  Houd er wel rekening mee dat alles boven de 400 tekens op mobiel wordt ingeklapt. Zet daarom altijd de kern van je boodschap in de eerste zin. Lange teksten kunnen prima, zolang ze goed opgebouwd en overzichtelijk zijn. Tip: witregels en emojis helpen daarbij!

  • Tijdlijn afbeelding: 940 x 788 pixels

Stories

Voor stories geldt: hoe korter de tekst, hoe beter. Mensen klikken heel snel door in stories en nemen vaak niet de tijd om een hele lap tekst te lezen. Zorg er daarom voor dat je afbeelding pakkend is.

  • Stories afbeelding: 1080 x 1920 pixels

#2 Instagram afmetingen

Instagram is een visueel platform, er is minder focus op tekst. Dit zijn de ideale afmetingen voor Instagram:

Profiel

Richt de bio van het account in. Gebruik zoekwoorden in de tekst, zodat bezoekers meteen weten waar de pagina over gaat. Om het overzichtelijker te maken raden wij aan om dit in een opsomming neer te zetten. Vul vervolgens net zoals bij Facebook alle bedrijfsinformatie aan, zoals een telefoonnummer, adres of website URL, zo kunnen bezoekers gemakkelijk contact opnemen.

  • Profielfoto: 320 x 320 pixels

Tijdlijn

Wij raden aan om je tekst op Instagram zo kort mogelijk te houden. De tekst wordt namelijk al heel snel ingeklapt: zet daarom de kern van je boodschap vooraan. Gebruik daarnaast ook hashtags in je berichten, deze zorgen voor meer bereik.

In 2025 is de feed van Instagram veranderd: je posts werden eerst vierkant weergegeven op je profiel, inmiddels is dit in een beeldverhouding van 4:5. Plaats je posts daarom in de verticale beeldverhouding, zodat tekst of personen op je post niet wegvallen op de feed.

  • Vierkant: 1080 x 1080 pixels
  • Verticaal: 1080 x 1350 pixels
  • Liggend: 1080 x 566 pixels
  • Reels: 1080 x 1920 pixels

Uiteraard kun je je posts ook nog vierkant of liggend plaatsen, maar let er dan op dat er geen belangrijke onderdelen van je post wegvallen in je feed.

Stories

Net als op Facebook moeten stories direct de aandacht trekken. Houd je tekst dus kort en laat vooral je visual het werk doen.

De Instagramfeed is veranderd naar 4:5

#3 LinkedIn afmetingen

LinkedIn is vooral gefocust op inhoudelijke content, maar een visual kan je boodschap zeker doen versterken. Dit zijn de ideale afmetingen voor LinkedIn:

Profiel

Net zoals bij de andere kanalen is het ook bij LinkedIn belangrijk dat alle bedrijfsgegevens die nodig zijn worden ingevuld. Denk hierbij aan een slogan en de bedrijfsdetails.

  • Profielfoto: 400 x 400 pixels
  • Omslagfoto: 1128 x 191 pixels

Tijdlijn

LinkedIn is hét platform om inhoudelijke content te delen. Je kunt er updates delen over projecten, mijlpalen of samenwerkingen, maar ook tips en persoonlijke inzichten doen het goed.

  • Vierkant: 1200 x 1200 pixels
  • Liggend: 1200 x 627 pixels

Je kunt het beste vierkante afbeeldingen gebruiken. Tip: wil je een slider delen op LinkedIn? Upload dan een pdf. Dan kunnen mensen gemakkelijk door je content ‘sliden’.

Linkedin-bericht met slider

#4 X (voorheen Twitter) afmetingen

X is snel, kort en krachtig. Het platform wordt vooral gebruikt voor kleine updates. Dit zijn de ideale X afmetingen:

Profiel

Richt het profiel van het X-account zo optimaal mogelijk in. Voeg een adres toe, een website link en maak een bedrijfsbio aan. Gebruik voor de bio maximaal 60 tekens om het leesbaar te houden.

  • Profielfoto: 400 x 400 pixels
  • Headerfoto: 1500 x 500 pixels

Tijdlijn

Een bericht op X bestaat uit maximal 280 tekens. Inmiddels heb je ook de mogelijkheid om een langere post te plaatsen. Deze posts kunnen tot 4.000 tekens en net als een standaard post tekst, foto’s, een GIF en/of video bevatten.

  • Vierkant: 720 x 720 pixels
  • Liggend: 1280 x 720 pixels
  • Verticaal: 720 x 1280 pixels

#5 TikTok afmetingen

Tiktok is hét platform voor video. In korte video’s kun je interessante kennis, updates of grappige momenten delen.

Profiel

Zorg er, net als bij de andere kanalen, voor dat je profiel netjes en up-to-date is. Voeg bijvoorbeeld je andere sociale kanalen toe en vertel iets over je bedrijf.

  • Profielfoto: 20 x 20 pixels

Tijdlijn

Op TikTok doet de caption er niet zoveel toe, het platform draait écht om video. Het is wel belangrijk om hashtags toe te voegen aan je caption, dit helpt je om je video’s viraal te laten gaan. Ondanks dat je inmiddels relatief lange video’s kunt uploaden (3 minuten) is het belangrijk dat je in de eerste paar seconden de aandacht trekt van de kijker, anders scrollen ze zo door.

  • Verticaal: 1080 x 1920 pixels
  • Liggend: 1920 x 1080 pixels
  • Vierkant: 640 x 640 pixels
  • Stories: 1080 x 1920 pixels

Wij adviseren om je video’s verticaal op te nemen, dus 1080 x 1920. Dan zijn je video’s schermvullend.

#6 YouTube afmetingen

Bij YouTube staat het delen van videocontent ook centraal, zij het langere video’s. Maar ook bij YouTube is tekst belangrijk. Dit zijn de ideale formaten op YouTube:

Profiel

YouTube werkt als een grote zoekmachine. Tekst is daarom ook op YouTube belangrijk geworden, vooral voor SEO. Verwerk in de beschrijving van het YouTube-kanaal verschillende zoekwoorden om de vindbaarheid te vergroten.

  • Profielfoto: 800 x 800 pixels
  • Omslagfoto: 2560 x 1440 pixels

Een goede titel en beschrijving zorgen voor een betere vindbaarheid. Voor de titel zijn rond de 70 tekens het best om te gebruiken. Een duidelijke beschrijving heeft ongeveer 150 tekens nodig.

  • Video: minimaal 1280 x 720 pixels

#7 Pinterest afmetingen

Bezoekers van Pinterest zijn op zoek naar inspiratie en ideeën. Visuele content: daar draait het om. Dit zijn de ideale afmetingen voor Pinterest:

Profiel

Een zakelijk Pinterestaccount richt je in door bedrijfsinformatie in te vullen en een beschrijving te maken. Hou deze beschrijving kort en bondig en maak gebruik van zoekwoorden. Claim vervolgens je website, zodat die aan de Pins verbonden kan worden.

  • Profielfoto: 165 x 165 pixels

Pin

De tekst die bij een pin kan worden geplaatst is bedoeld om de afbeelding toe te lichten. Deze tekst mag maximaal 800 tekens zijn, maar het is beter om deze korter te houden. Houdt daarom gemiddeld 180-200 tekens aan.

  • Pinterest-pin: 1080 x 1920 pixels of 1000 x 1500 pixels

Wefabric helpt je op weg

De juiste afmetingen geven je post een goede basis, maar het effect zie je pas in de praktijk. Test verschillende formaten en kijk wat het best werkt bij jouw doelgroep. Hulp nodig? Bij Wefabric denken we graag met je mee.

Inspiratie nodig? Download hieronder gratis de Wefabric Inhaakkalender 2025 en mis geen inhaker dit jaar!

Download inhaakkalender

Wefabric-kalender

    Geschreven door

    Calla Oost

    Hoi! Ik ben Calla en ik houd me dagelijks bezig met allerlei vormen van content. Van social media tot blogs en van nieuwsartikelen tot webteksten. In mijn artikelen deel ik dan ook graag tips, tricks en inspiratie over alles wat met content te maken heeft.

    Content marketeer