Future-proof data verzamelen met server-side tracking
Home » Future-proof data verzamelen met server-side tracking
Third party cookies en een strengere privacywetgeving. Het zijn begrippen die we in het marketinglandschap geregeld voorbij horen komen. Wat en wanneer is nog niet helemaal duidelijk, maar dat je moet kijken naar een andere manieren van dataverzameling is wel duidelijk. De oplossing is server-side tracking, hoe dit werkt en wat het jou oplevert lees je in onze blog.
Wat is server-side tracking?
Kortgezegd: een andere manier van data verzamelen. Wanneer we straks toch echt afscheid moeten nemen van third-party cookies is server-side tracking de oplossing. In plaats van de gegevens naar het Google domein te sturen, worden de gegevens naar een eigen (cloud) server gestuurd (server side). Onderstaande afbeeldingen een visueel voorbeeld van de verschillen door Google.
Dat betekent dus als iemand jouw website bezoekt, de data verstuurd wordt naar jouw eigen server. Deze server stuurt onder water alle data naar bijvoorbeeld Google Tag Manager. Zo houd je controle over je data en kun je gebruikersdata filteren of bijvoorbeeld verrijken met eigen data. Een technisch verhaal, mocht je hier meer over willen weten, neem gerust contact met ons op.
Het verschil tussen client-side en server-side
Bron: https://developers.google.com/tag-platform/tag-manager/server-side/intro
Moet ik starten met server-side tracking?
Vraag je je af of je ook aan de slag moet met server-side tracking? Het antwoord is ja. Maar … Het is geschikt voor alle websites die de privacy van hun bezoekers willen beschermen en daarbij ook de juiste data willen verzamelen. Daar is de maar.. aan het opzetten en inrichten van server-side tracking zitten wel kosten verbonden. Je zult voor jezelf moeten afwegen of de kosten het waard zijn tegenover de voordelen. Maak je bijvoorbeeld weinig tot niet gebruik van remarketing dan is het voor jouw organisatie minder van belang.
Voordelen
- Snellere laadtijden van de website vanwege het inladen van minder scripts (die normaal je website trager kunnen maken). Oftewel: de gebruikerservaring wordt beter.
- Verrijken van alle data. Voordat de data wordt doorgestuurd naar Google Tag Manager kun je data voorzien van extra belangrijke data zoals bijvoorbeeld de winkelwagen gegevens van een webshop.
- Meer controle over je data. Je vergaart nu zelf data en zo heb je ook meer controle over wat je meet en waar naartoe stuurt.
Goed om rekening mee te houden
Omdat de website nu zelf de data vergaart zul je wel rekening moeten houden met een strakker privacy policy op je website. Wat doe je met de data én waar gaat het naartoe? Daarnaast brengt het kosten met zich mee om een eigen omgeving op te zetten en de integratie is een technisch verhaal, zonder technische partij kun je het niet opzetten.
Data verzamelen met server-side tracking
Meer informatie over het verzamelen van data door middel van server-side tracking? Wij helpen je met het opzetten én inrichten. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.