Aan de slag met WhatsApp Business

Home » Wecademy » Aan de slag met WhatsApp Business

Aan de slag met WhatsApp Business. Want dit is dé manier om in contact te komen met je klant. Het is een eenvoudige en laagdrempelige manier van communiceren die onwijs populair is. Maar het verhoogt ook je klanttevredenheid én klantervaring. Wat WhatsApp Business is, hoe je het installeert én gebruikt voor je onderneming leggen we je in deze blog haarfijn uit. Aan de slag dus! 

WhatsApp Business: wat is het?

WhatsApp Business is de zakelijke variant van de immens populaire app WhatsApp. Deze zakelijke versie van WhatsApp is speciaal ontwikkeld voor zelfstandige ondernemers en MKB-bedrijven. WhatsApp Business is gratis te gebruiken en je hebt geen mobiele nummer nodig want het is mogelijk om je vaste nummer aan deze app te koppelen. Veel bedrijven gebruiken dit mobiele platform en zetten het in om de klanttevredenheid en klantervaring te verhogen. Neem bijvoorbeeld KLM. De luchtvaartmaatschappij gebruikt WhatsApp Business om reizigers te informeren over vluchtupdates, maar ook versturen zij daarmee boekingsbevestigingen, incheckmeldingen en instapkaarten. Deze service is beschikbaar voor klanten die via KLM.com tickets boeken of inchecken en aangeven dat ze via WhatsApp informatie willen ontvangen. Reden genoeg om aan de slag te gaan met WhatsApp Business.

WhatsApp voor bedrijven: hoe te gebruiken?

Via WhatsApp Business kunnen klanten gemakkelijk vragen stellen over de producten en diensten die je levert. Je kunt het inzetten als klantenservice maar ook als verkoopkanaal. Maar welke functionaliteiten heeft WhatsApp Business in tegenstelling tot de reguliere WhatsApp functies? Hier komen ze:

 

#1 WhatsApp gesprekken categoriseren & automatische berichten

 

De gesprekken in de app kun je eenvoudig categoriseren door deze chats een speciaal label te geven. Ben je even niet bereikbaar dan zijn de automatische berichten die je vooraf instelt een uitkomst. Ook kun je deze vooraf ingestelde berichten op bepaalde tijden activeren.

 

#2 WhatsApp Catalogusfunctie

 

De catalogusfunctie wordt ook wel de online etalage genoemd. Met deze functie binnen WhatsApp Business kunnen potentiële klanten door het aanbod van je bedrijf bladeren én het product in een winkelwagen plaatsen. Het is nog niet mogelijk om af te rekenen binnen de app, maar dat is een kwestie van tijd. We weten dat WhatsApp bezig is met een eigen betaalsysteem genaamd WhatsApp Pay. Wanneer dit wordt uitgerold in Nederland is nog niet bekend. Maar daar hebben wij natuurlijk een oplossing voor! Door een slimme API-koppelingen te ontwikkelen met Mollie is het mogelijk om betalingen via WhatsApp te ontvangen. Mollie is een Payment Service Provider (PSP) die online betalingen voor bedrijven verwerkt. 

Ook heeft Tikkie, de gratis app waarmee je betaalverzoeken kunt delen en shoppingtomorrow aangekondigd dat het binnenkort mogelijk is om via WhatsApp producten direct af te rekenen.

 

#3 WhatsApp ‘Click to chat’ functie

 

Je kunt WhatsApp ook toevoegen als chat op je website met de ‘Click to Chat’ functie. Een websitebezoeker kan gelijk met je chatten. Handig!

Natuurlijk dien je wel eerst WhatsApp Business te downloaden via de Google PlayStore of App Store.

 

WhatsApp Business: hoe te installeren

Stapsgewijs leggen we je uit hoe je WhatsApp business moet installeren. Natuurlijk dien je wel eerst WhatsApp Business te downloaden via de Google PlayStore of App Store.

  1. Installeer de app ‘WhatsApp Business’ op je telefoon. Verifieer het nummer dat je gaat gebruiken. Dit kan een mobiel nummer of vast telefoonnummer zijn.
  2. Richt je bedrijfsprofiel in door bedrijfsnaam in te vullen, bedrijfsnaam toe te voegen en profielfoto te selecteren.
  3. Stel een afwezigheidsbericht in en schakel deze functie wanneer je afwezig bent.
  4. Stel een begroetingsbericht op. Selecteer een gewenste tijd in wanneer deze begroeting automatisch wordt verstuurd.

wefabric-whatsapp-business-1024x710

 

Geneer verkeer naar WhatsApp Business

Nu je start klaar bent om WhatsApp business te gebruiken moet je dit ook communiceren naar je (potentiële) klanten. Daarom een paar handige tips zodat iedereen je weet te bereiken via WhatsApp:

  • Integreer WhatsApp op je website of webshop.
  • Voeg de unieke ‘Click to chat’ link toe.
  • Communiceer via social media dat je vanaf nu ook te bereiken bent via WhatsApp.
  • Gebruik QR-codes naar het WhatsApp account in bijvoorbeeld advertenties, nieuwsbrieven en andere uitingen.

 

Aan de slag met WhatsApp Business?

Voor ondernemers is WhatsApp business een extra mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken en gemakkelijk te woord te staan. Benieuwd hoe WhatsApp Business een toevoeging kan zijn voor jouw onderneming en onderdeel kan zijn van de customer journey?

De koffie staat klaar aan de Iepenlaan 7 in Sneek!

 

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy