Algoritmes: zo werken ze

3 minuten leestijd

Sta jij er weleens bij stil? De gehele dag word je gevolgd, gemeten en ingedeeld door middel van het dataspoor dat je achterlaat. Dit gebeurt zowel online (Facebook, Netflix of Google) als offline. Algoritmes zijn overal! Zelfs als je door de supermarkt loopt wordt je gedrag gestuurd. Klinkt eng? Valt best mee. Het is eigenlijk best handig! Zo komen namelijk de onderwerpen naar voren die jij het meest interessant vindt

Facebook bepaalt jouw tijdlijn

Naar eigen zeggen vindt Facebook het belangrijk om mensen dichter bij elkaar te brengen. De samenstelling van je tijdlijn is dan ook niet willekeurig. Het algoritme houdt namelijk precies bij welke berichten jij deelt, liket of waar je op reageert. Zo weet Facebook exact welke berichten en personen jou interesseren. Algoritmes bepalen niet alleen de tijdlijn van Facebook, maar ook die van Instagram. Het algoritme van Google bepaalt welke websites bovenaan worden getoond én welke niet.

Netflix

Netflix wil graag weten waar je het liefst naar kijkt. Door het inzetten van algoritmes kan deze online video-aanbieder precies bijhouden naar welke films of series je kijkt, hoe lang je hier naar kijkt én wanneer je afhaakt. Al deze gegevens worden geanalyseerd door algoritmes die Netflix steeds meer verfijnt. Zo weet Netflix exact wat je wel of niet interesseert en passen ze daar hun content voor jou op aan.

Algortimes voor merken

Voor merken worden algoritmes steeds belangrijker om meer te kunnen focussen op de doelgroep. Want wat stelt bereik tegenwoordig nog voor? Door de berichten heen scrollen betekent niet dat de content ook daadwerkelijk gelezen wordt. Er wordt steeds meer van merken – maar ook bedrijven – verwacht. Zoals het maken van creatieve content waar een goed verhaal achter zit en wat niet té commercieel is. Dat dit niet altijd even gemakkelijk is weten we allemaal. Een algoritme helpt je hierbij. Tevens is het wel belangrijk dat de gecreëerde content de doelgroep aanspreekt. Anders zal het amper op de tijdlijn voorbijkomen. Zet algoritmes slim in en creëer content die jouw doelgroep niet wil missen!

De voordelen van algoritmes

Nog niet zo overtuigd van het nut van algoritmes? Het bestaan er van brengt vele voordelen met zich mee. Zo wordt steeds meer zakelijke content door algoritmes geproduceerd, zullen digitale assistenten mensen herkennen aan hun gezicht en stem en op basis daarvan actie ondernemen én wordt steeds meer nep-nieuws tegengehouden op social media. Het maakt je internetbeleving dus veel fijner en veiliger!

Zo worden algoritmes verder nog ingezet

Slimme algoritmes maken het werk voor overheden en bedrijven een stuk efficiënter. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bij het opsporen van fraude worden ingezet. Zoals software – getraind op historische data – mensen aanwijst die vermoedelijk onterecht een uitkering krijgen. Van de honderd fraudeurs die het algoritme aanwijst, kan bij minimaal de helft fraude worden aangetoond. De bekende fraudegevallen worden hierdoor getraind, wat weer handig is bij het opsporen van nieuwe zaken.

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy