B2B marketing: it is not that different

Home » Wecademy » B2B marketing: it is not that different

B2B en B2C marketing: in de marketingwereld een duidelijke scheidingslijn. Logisch natuurlijk, want met het ene richt je je als organisatie op bedrijven. Met het andere focus je je op consumenten. Maar.., is het qua marketingstrategie dan echt zo anders? Het antwoord is simpel, maar toch ook weer niet 😇. Enerzijds is het namelijk totaal anders. En anderzijds ook totaal niet. Lees met ons mee voor de verschillen en overeenkomsten. 

Wat is B2B marketing?

B2B betekent letterlijk Business to Business, oftewel: van een bedrijf naar een ander bedrijf. Deze vorm van marketing richt zich op de zakelijke markt. In tegenstelling tot B2C (Business to Consumer), wat zich richt op de consumentenmarkt.

De stappen die je zet met betrekking tot marketing is voor beide soorten eigenlijk gelijk. Immers: het uiteindelijke doel is vaak hetzelfde; je wilt een product of dienst aan de man brengen, leads genereren, naamsbekendheid verhogen of informatie overbrengen.

B2B marketing

GIF credits: Giphy.com

B2B en B2C; er zijn (geen) verschillen

Overeenkomsten

Of het nu gaat om B2B of B2C: marketing is marketing. Om dit goed en effectief in te zetten zijn er wat overeenkomsten die voor beide gelden:

  • Zorg voor een duidelijke strategie: Welk doel heb je? Wie is je doelgroep? En wie is je ideale klant? Zorg voor meetbare doelstellingen en….;

 

  • Een goed verhaal: Hoe onderscheid je je van je concurrentie (positionering) en met welk verhaal en welke uitstraling treed je naar buiten (branding)? Heb je dit op orde dan…;

 

  • Stel een effectieve middelenmix op: hoewel de middelenmix qua samenstelling kan verschillen, is dit in de basis toch vaak hetzelfde. Zo is social media voor zowel B2B als B2C een belangrijk middel. De kanalen die je kiest zijn echter vaak wel verschillend.

 

  • Resultaten meten: ook wat betreft resultaten zit er geen verschil in de vormen van marketing. Immers: steek je tijd en energie in een middel, dan moet dat zich ook terugverdienen. Je blijft daarom toetsen, optimaliseren en soms de keuze maken om een andere richting in te slaan.

Verschillen

Waar zit dan het verschil tussen beide vormen? Een van de grootste verschillen is het feit dat een B2B organisatie meer tijd, aandacht en energie in het aankoopproces steekt. Ook de houding ten opzichte van het product verschilt. Bij B2B wordt een aankoop vaak als investering gezien en is het echt onderdeel van de bedrijfsvoering. Ook beslist vaak niet één persoon, maar diverse personen verdeelt over verschillende afdelingen.

Andere verschillen zijn:

  • De middelenmix: Hé! Deze stond toch ook bij overeenkomsten? Yes, dat klopt. Het verschil zit vooral in de nuances van middelen en het moment wanneer je er voor kiest. Zo is LinkedIn 🙌🏻 en Facebook veelgebruikt in de B2B, terwijl Instagram, Pinterest en TikTok hoge ogen scoren in de B2C. Nieuwe(re) social media kanalen zoals TikTok of BeReal worden vaak eerder opgepikt in de B2C, terwijl dit – vooral in het begin – door de zakelijke markt nauwelijks tot niet gebruikt wordt.

 

  • De insteek en boodschap: wanneer het aankoopproces anders verloopt dan bij B2C, kun je je voorstellen dat er andere elementen van belang zijn voor de partij die de aankoop doet. De insteek en boodschap van middelen verschilt dan ook. Zo gaat het in B2B vaak over de lange termijn, werkwijze en samenwerking. Terwijl er bij B2C veel meer op persoonlijk voordeel of productvoordelen wordt gefocust. Door middel van het See, Think, Do, Care model kun je de insteek en boodschap van de verschillende middelen goed bepalen voor jouw B2B doelgroep.

 

  • Persoonlijk contact: dit is écht key in B2B. Je kunt je offline en online marketingmiddelen nóg zo goed ingericht hebben, er gaat bijna geen B2B sale plaatsvinden zonder enige vorm van persoonlijk contact. B2B samenwerkingen gaan vaak over de lange termijn. Logisch dus dat een partij wil weten wie de gezichten achter een organisatie zijn. Hoe je dit trouwens doorvoert in je marketingmiddelen is door onder andere persoonlijk contact te stimuleren (foto en persoonlijke gegevens communiceren) en een goede, sterke Over ons pagina realiseren met werknemers er op.

Waarom een gespecialiseerde B2B partij?

Het antwoord op déze vraag is simpel: ervaring. Een marketingstrategie is nooit rechtdoorzee. Het is testen en heel veel keuzes maken. Waar de strategie niet per sé wereldschokkend anders hoeft te zijn dan de B2C strategie, is ervaring met B2B marketing toch wel een fijne bijkomstigheid. Zo hebben gespecialiseerd B2B bureaus data en ervaringen van héél veel opdrachtgevers die met dezelfde vraagstukken als jouw B2B bedrijf kampen.

Wefabric’s B2B marketeers

Waar vind je dan zo’n gespecialiseerd B2B marketingbureau? Je raad het al: dat zijn wij! Onze B2B strategen, online marketeers, content creators en webdevelopers staan voor je klaar om de beste middelenmix voor jouw organisatie samen te stellen. Daag ze uit!

Meer B2B tips? Download ons magazine!

Wefabric magazine

    Door je aan te melden ga je ermee akkoord dat we je maximaal 1x per maand marketingmails sturen. Alles in overeenstemming met onze privacyverklaring. Je kunt je ook altijd weer afmelden voor deze e-mails.