Door Category Entry Points (CEP’s) top-of-mind bij je klant

3 minuten leestijd

Hoe zorg je ervoor dat je top-of-mind wordt bij je toekomstige klant? Het antwoord is simpel; door merk communicatieboodschappen te koppelen aan situaties. Hoe meer klanten op dat moment aan je merk denken, hoe groter de kans dat ze klant worden. Category Entry Points, afgekort CEP’s helpen je situaties te definiëren waarin de klant zich bevindt en toe te passen in je communicatiestrategie. Alles over Category Entry Points lees je in deze blog.

 

Wat zijn Category Entry Points?

CEP’s zijn situaties waarin men idealiter aan je merk moet denken. Ze gaan niet over het product of de dienst, maar juist de aanleidingen zoals met wie, wanneer en waar ze met je merk bezig zijn.

Category Entry Points zijn volgens marketinglegende & professor Byron Sharp; ‘Alle mogelijke situaties waarbij consumenten aan jouw merk of productcategorie kunnen denken.

Er zijn altijd meerdere CEP’s aan een merk te koppelen. Als je in diverse situaties relevant bent kan dit zelfs leiden tot een hoger marktaandeel. Zoals je ziet in bovenstaande voorbeelden wordt er gewerkt met een auditieve cue die het merk activeert in het brein in combinatie met herhaling van de communicatieboodschap. Met een merk bedoelen we trouwens elk bedrijf met een logo.

Als voorbeeld: Welke supermarkt ken je als je op zoek bent naar de beste in groente of fruit? Wie bel je als je een sterretje in je voorruit hebt van je auto? Aan welke snack denk je om precies 16.00 uur?

 

Hoe stel je Category Entry Points op?

Je moet relevant zijn voor klanten. Stel je daarom de volgende vragen:

  1. Met wat voor reden koop je het product of dienst? Denk bijvoorbeeld aan bij een bepaalde situatie zoals het bereiken van een mijlpaal of het vieren van een jubileum.
  2. Waar koop je het product of dienst? Is het online beschikbaar of koop je het bij inschrijving van een sportschool?
  3. Wanneer koop je het product of dienst? Is het seizoensgebonden of koop je het in een bepaalde levensfase?
  4. Met wie koop je het het product of dienst? Vergeet ook niet dat de omgeving ook invloed kan hebben op het koopgedrag van de potentiële klant. Een collega, een moeder, partner of vriend(in).

Hierbij is het belangrijk dat je focus legt op de koopaanleiding, niet op het product of de dienst.
Het kan zijn dat hier meerdere opties naar voren komen. Vervolgens ga je onderzoeken welke opties het meest relevant zijn voor je onderneming. Daarna ga je keuzes maken in welke situatie je relevant wil worden en meer bekendheid wilt gaan opbouwen.

CEP’s en Brand Assets

Over het algemeen zijn je klanten niet met jouw merk bezig. Zelfs wanneer je de nodige CEP’s hebt veroverd, betekent dit niet dat je bent doorgedrongen tot het keuzeproces van de klant. Het menselijk brein is lui en focust zich op merken die makkelijk herkenbaar zijn. Pas daarbij het volgende toe:

  • Herkenbaar in je communicatieboodschappen (herhaling, herhaling en herhaling)
  • Consistentie in je communicatie door gebruik van kleuren, fonts, vormen, beelden en geluid
  • Onderscheidende merkelementen te creëren

Mentale beschikbaarheid

Daarbij is ook van belang dat je als merk ‘makkelijk’ koopbaar bent. Dat noemen we ook wel de mentale beschikbaarheid. Zorg dat er zo weinig mogelijk barrière zijn om het product of dienst af te nemen. Dat klinkt als een open deur, maar dat is het niet! Hoe gemakkelijk neem je jouw product of dienst af? Is je webshop of website écht zo gebruiksvriendelijk als je denkt. Vinden je klanten dat ook? Tip: de Customer Journey biedt hierbij uitkomst!

Hulp nodig bij het opstellen van de catergory entry points of wil je meer informatie? Dat kan! Neem gerust contact met ons!

Meer weten?

Neem contact op