Checklist voor je nieuwsbrief

3 minuten leestijd


Zitten zwoegen op de perfecte emailing voor je klanten? Dan wil je uiteraard voorkomen dat er slordige fouten in sluipen. Controleer je mailing aan de hand van onze e-mailing checklist!

Onderwerpregel

Kort maar krachtig is het geheim van de onderwerpregels. Zorg ervoor dat je in enkele woorden beschrijft waar de mailing over gaat. Houd hierbij in gedachten dat je mailing waarschijnlijk samen met vele andere mails in een inbox terecht komt. De onderwerpregel moet dus aantrekkelijk zijn voor je lezer én opvallen tussen vele andere berichten.

Afzender

Uit eye-tracking onderzoek is gebleken dat de afzender van de mailing het eerste punt is waarop wordt geselecteerd. Een vertrouwde afzender zorgt voor een hoger openingspercentage. Test eens via A/B-testing of een persoonlijke touch in de afzender voor meer opens zorgt. Bijvoorbeeld: gebruik ‘Svea van GROW marketing’ in plaats van alleen ‘GROW marketing’.

Preview

De preview is een verlengde van de onderwerpregel en wordt bij veel e-mailclients weergegeven bij de inboxweergave en bij een e-mailpop-up. Gebruik voor de preview de tekst die het nét niet is geworden in de onderwerpregel of voeg in deze preview een extra call-to-action toe.

Alt tags

Alt tags zijn de witte vlakjes die verschijnen wanneer je met je muis over een stuk tekst of een afbeelding gaat. Alt tags hebben dus een beschrijvend karakter. Deze tags zijn onder andere van belang wanneer afbeeldingen niet goed worden weergegeven. De tekst die je hebt ingevuld bij deze tags wordt dan weergegeven. Verder halen zoekmachines informatie uit deze alt tags, invullen is dus zeker de moeite waard!

Links

Wanneer je gebruik maak van Mailchimp kun je door middel van de linkpreviews checken of alle URL’s correct zijn. Maak je geen gebruik van Mailchimp? Zorg dan dat je zorgvuldig alle links naloopt. Link zoveel mogelijk door naar je website: header, afbeeldingen en tekst. Hoewel de social media links vaak automatisch worden gegenereerd is het belangrijk deze toch nog eventjes na te lopen.

Contactgegevens

Het lijkt voor de hand liggend, maar het komt nog veel te vaak voor: verkeerde contactgegevens. Check altijd of de contactgegevens goed worden weergegeven: is je bedrijfsnaam goed geschreven? En heb je je adres, telefoonnummer, e-mailadres en website in de mailing gezet?

Juiste adreslijst

Wanneer je meerdere adreslijsten in je mailingprogramna hebt staan is het zaak om scherp te zijn naar welke adreslijst de mailing wordt verstuurd.

Timing

Het tijdstip waarop de mailing wordt verstuurd is essentieel voor een hoge openingsratio. Bedenk zelf maar eens wanneer jij wel of niet een nieuwsbrief opent en leest. Je kunt je voorstellen dat je zo hoog mogelijk in de mailbox moet komen, anders is de kans groot dat je nieuwsbrief regelrecht de prullenbak in gaat. Wanneer je een betaald account van Mailchimp hebt kun je het programma uit laten zoeken wat voor de betreffende adreslijst het juiste verzendtijdstip is.

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy