Conversie optimalisatie website: 5 tips voor meer resultaat

4 minuten leestijd

Conversies optimaliseren? Dat kun je leren! Een effectieve website die bakken vol aanvragen oplevert? Dat wil natuurlijk iedereen. Je herkent het vast wel: je denkt dat je een dijk van een website hebt. Je hebt voldoende bezoekers per maand, maar de aanvragen blijven uit. Leuk al die bezoekers, maar je wilt natuurlijk dat zij contact met je opnemen. Help bezoekers een handje en richt je op de conversie optimalisatie van je website.

Conversie optimalisatie website: duik in de data

Leuk, die conversie optimalisatie voor mijn website zul je denken, maar waar begin ik? Je start met het onderzoeken van de data van je website via Google Analytics. Eerst moet namelijk duidelijk worden waarom bezoekers wel of niet converteren en via welke pagina’s.  Zo heb je een duidelijk overzicht van de ‘problemen’ van jouw website. Wellicht blijkt dat bezoekers wel op jouw landingspagina terecht komen, maar vervolgens geen contact opnemen (converteren). Neem daarnaast je website onder de loep via Hotjar. Door middel van deze tool kun je het gedrag van de bezoeker op jouw pagina bekijken. Bekijk de heatmaps en opnames en trek hieruit je conclusies. Als laatste is het van belang dat de basis van jouw website in orde is. Stel jezelf dus de vraag: kan de bezoeker van de website converteren? Is mijn website stabiel en snel of loopt de bezoeker hier ook tegen problemen aan?

Opmerking: is het bouncepercentage van je landingspagina hoger dan 70%, dan is het de hoogste tijd om deze eens goed onder de loep te nemen.

Voorbeeld Hotjar heatmap

Door middel van Hotjar kun je het gedrag van de bezoeker op jouw website meten. Bijvoorbeeld het klikgedrag van bezoekers op de blog over: DIY: de mooiste visuals.  In onderstaande afbeelding is te zien hoe bezoekers zich gedragen op de blogpagina. Hoe bewegen zich ze, hoe scrollen ze én waar klikken ze? Je kunt gemakkelijk en snel starten met Hotjar, meld je aan en volg de stappen van integratie in je website.

Conversie optimalisatie website: tips

#1 Leid je bezoeker niet teveel af

Hoe meer buttons hoe beter? Zeker niet. Afleiding is namelijk echt een killer als het gaat om conversies. Hoe meer opties je de bezoeker geeft, hoe lastiger het is om een keuze te maken. Voeg niet eindeloos buttons toe op je landingspagina. Kies voor twee concrete buttons en denk na over de acties die jij wilt dat de bezoeker gaat uitvoeren.

#2 Richt je pagina in op één hoofddoel

Zorg ervoor dat je landingspagina één hoofddoel bevat. Je wilt er alles aan doen om de bezoeker te laten converteren en jouw hoofddoel te laten behalen. Alles wat niet bijdraagt aan het doel, hoort ook niet thuis op deze pagina. Wil je dat een bezoeker informatie aanvraagt, omdat het een informerende pagina is? Zet je call-to-actions dan niet in op ‘offerte aanvragen’ of ‘contact opnemen’ maar kies voor ‘informatie aanvragen’.

#3 Ring, Ring! Call-to-action

Kijk naar welke call-to-actions jij op je landingspagina hebt staan en hoe daar door de bezoeker op gereageerd wordt. Pak hierbij ook de tool Hotjar erbij. Vallen de buttons op? Hoe staat het met het contrast van je buttons ten opzichte van de pagina? Is de tekst goed leesbaar? Test hierbij ook met verschillende varianten. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de tool Google Optimize gebruiken.

Tip: plaats een call-to-action onderaan je pagina. Mensen die namelijk het einde van je pagina halen zijn erg geïnteresseerd.

#4 Straal vertrouwen uit

Eenmaal op jouw pagina wil de bezoeker zeker weten dat hij met een expert te maken heeft. Zorg voor kwalitatieve content en laat ook klantcases en succesverhalen van andere klanten zien. Dit schept vertrouwen en hierdoor zal de bezoeker eerder overgaan tot actie.

#5 Maak de pagina aantrekkelijk

Zorg ervoor dat de pagina aantrekkelijk is voor de lezer. Geen gigantische blokken met tekst, maar werk met alinea’s en opsommingen. Dit maakt de pagina overzichtelijker. Gebruik daarnaast goede kwalitatieve – eigen – afbeeldingen of videocontent.

Klaar voor de start?

Ben jij door bovenstaande conversie tips klaar om te optimaliseren of wil je weten waar verbeterpunten liggen voor jouw website of specifieke landingspagina? Onze specialisten gaan graag voor je aan de slag.

P.s. per 1 juli 2023 verdwijnt de ‘oude’ Google Universal Analytics. Vergeet niet om nu alvast over te stappen naar Google Analytics 4. Lees hier hoe je overstapt naar Google Analytics 4. 

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy