Conversie verhogen? Personaliseren maar!

5 minuten leestijd
 

Zit je bij een potentiële klant, dan zorg je ervoor dat je jouw verhaal afstemt op diegene die tegenover je zit. Logisch toch?

Online valt hier echter nog veel winst te behalen. Deels omdat velen denken dat dit niet nodig is, deels omdat niet iedereen weet hoe dit ingezet kan worden. Wat jouw reden ook is: wil je conversie verhogen, dan is het tijd om met personalisatie aan de slag te gaan.

Personalisatie: wat bedoelen we ermee?

We hebben het over personalisatie wanneer de content wordt afgestemd en aangepast aan de gebruiker. Dit kan door interactieve elementen toe te passen of dynamische content te realiseren.

In de praktijk werkt het als volgt: komt een klant uit de bouwsector op jouw website, dan veranderen de afbeelding en teksten en is de content meer toegespitst op de wensen van de gebruiker. Een andere manier is om een interactief element aan je website of -shop toe te voegen, waarmee er op basis van aangegeven voorkeuren specifieke content verschijnt.

Waarom inzetten?

Je zet gepersonaliseerde content in om de betrokkenheid én conversie te verhogen. Vele markten raken meer en meer verzadigd en competitiever, waardoor het aantrekken van de ideale klant steeds moeilijker wordt. Jezelf onderscheiden ten opzichte van je concurrenten is daarom extra belangrijk – en laat personalisatie daar nu net voor zorgen.

Maar dat niet alleen. Je content perfect afstemmen op een specifieke klantgroep zorgt er tevens voor dat je veel informatie hapklaar kunt aanbieden aan de juiste persoon, waardoor zij sneller een beslissing kunnen nemen. Kortom: personalisatie op de juiste manier inzetten zorgt voor verhoogde conversie – en dus meer en betere klanten.

Start met persona’s en een customer journey

Allereerst is het belangrijk om je klant écht goed te kennen. Start daarom met het maken uitgebreide persona’s. Wie is je klant (omschrijf dit zo specifiek mogelijk), door wie wordt hij beïnvloed en waar heeft hij behoefte aan? Je focust je vaak op verschillende doelgroepen. Maak per doelgroep enkele persona’s die iedere een ideale klant vertegenwoordigen.

Nadat je de persona’s hebt opgesteld is het tijd voor de customer journey. Welke touchpoints zijn er in welke fase? Bepaal welke middelen je met welk doel en welke boodschap inzet. Heb je dit helder? Dan is het tijd voor de volgende stap.

 

Customer journey personalisatie

 

Belangrijk is om voor ogen te houden dat niet iedere klant hetzelfde doet. De ene zal langer in een bepaalde fase blijven hangen dan de ander en niet iedereen begint netjes bij de oriëntatie-fase. Per doelgroep zorg je er dus voor dat je de ideale situatie schetst in je customer journey. Dit doe je aan de hand van de data die je hebt – onder andere uit Google Analytics. Concreet komt hier een stappenplan uit: je weet waar en wat je voor wie kunt optimaliseren.

Voorbeelden personalisatie

Personalisatie is er in vele soorten en maten. Enkele voorbeelden die je ter inspiratie kunt gebruiken.

Een geavanceerde schets van hoe personalisatie werkt is bijvoorbeeld een webshop die onderdelen levert voor de gehele bouw, industrie en techniek. Deze kan op basis van data de website gaan aanpassen. Ben je een bouwbedrijf en bezoek je de webshop? Dan veranderen de foto’s en headings – toegespitst op de bouwsector. Verder switchen de meestverkochte artikelen naar artikelen die voornamelijk aan bouwbedrijven worden verkocht en krijgt de bezoeker de blogs getoond die hier bij passen.

Wanneer de bezoeker heeft ingelogd op een eigen klantaccount, wordt op basis van eerdere bestellingen suggesties getoond. Denk aan herhaalbestellingen of relevante artikelen. En dat kan nog verder dan dat: door middel van algoritmes kunnen er zelfs al producten worden aangeboden waarvan de klant nog niet eens wist dat hij het nodig had.

Een meer laagdrempelig voorbeeld is het aanpassen van een call-to-action of foto’s en teksten op je website voor een bepaalde doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld met tools zoals de A/B testing tool Google Optimize. Ook de tool Salesfeed bied handige mogelijkheden tot laagdrempelige personalisatie.

Het is een proces (ja, echt)

Personalisatie éénmalig uitdenken en vervolgens nooit meer naar omkijken? Zo eenvoudig is het – helaas – niet. Op basis van bestaande data kun je bepaalde keuzes maken. Ga je personaliseren, dan zal er nieuwe en meer relevante data worden gegenereerd. Hier zal je vervolgens je keuzes weer op moeten aanpassen. Want geloof het of niet: de voorkeuren van je (potentiële) klanten veranderen continu.

Het personalisatieproces bevat in ieder geval de volgende stappen:

1. Doel

Bedenk wat je met het personaliseren wilt bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer leads genereren of wil je de orderwaarde per klant verhogen? Dit is de belangrijkste stap van het proces, welke ervoor zorgt dat je in de verdere stappen focus kunt houden.

2. Doelgroep

Voor wie zet je personalisatie in? Hoe komen zij op jouw website? En aan welke informatie hebben zij behoefte? Dit bepaal je door goede persona’s op te stellen en deze aan de hand van de gegenereerde data continu uit te breiden en aan te scherpen.

3. Data

Verzamel zoveel mogelijk data. Houd het hierbij niet alleen bij Google Analytics, maar kijk verder dan dat. Denk hierbij aan data uit campagnes (social, e-mail, etc.) en je CRM-systeem.

4. Experimenteer

Heb je het proces strategisch goed uitgedacht? Dan is het zaak om gewoon te beginnen. Begin klein en breid het vervolgens uit. Houd hierbij je doel en doelgroep scherp voor ogen.

5. Optimaliseren en aanscherpen

Kijk continu naar de resultaten en de verzamelde data in je personalisatieflow. Waar kun je optimaliseren? Waar stagneert het?

Personaliseren is goud waard

Met het personaliseren van je website, webshop of webapplicatie liggen er talloze kansen voor jouw bedrijf. Oftewel: personaliseren is goud waard. Het is aan jou om te bepalen of dit proces het waard is voor jouw organisatie.

Over de auteur:

Svea Reekers

De web- en marketingwereld is continu in beweging. Wat speelt er momenteel in het vak? En bij onze opdrachtgevers? Dagelijks verslind ik nieuwsbrieven, artikelen én boeken om ons – soms abstracte – vakgebied te vertalen naar concrete en praktische handvatten voor jou als ondernemer. Mijn specialisaties liggen bij innovatie, ondernemen, ontwikkeling en marketing- & contentstrategie.

Bekijk profiel
Svea Reekers

Lees ook deze artikelen

Marketing

Aan de slag met videomarketing: een stappenplan

30 november 2021

Marketing

Vooruitkijken: dit zijn de marketingtrends van 2022

5 november 2021

Vacatures

Gesloten - Vacature online marketeer

24 september 2021