Converteer bezoekers naar klanten met het See, Think, Do, Care-model

4 minuten leestijd
 

Online net zo goed vertegenwoordigd als offline, het is meer dan ooit belangrijk. Het gaat niet zonder elkaar. Je kunt het offline nog zo goed op orde hebben, als je niet mee gaat in de online wereld mis je de spreekwoordelijke boot. Maar hoe zorg je ervoor dat je de boot niet mist? En hoe scoor je met online marketing? Is een Google Ads campagne opzetten voldoende of heb je een gedegen strategie nodig? Het antwoord is simpel: strategy is key. Want als je geen duidelijk doel voor ogen hebt wat je online wil bereiken zal het ook nooit lukken om resultaat te behalen. Een online strategie bepalen? Doe het via het See, Think, Do, Care-model! Waarom? We nemen je mee.

Strategie bepalen met het STDC-model

Het See, Think, Do, Care-model (STDC-model) is een model waarbij je kijkt naar de verschillende fases van de klantreis. Maak je customer journey inzichtelijk, bekijk de reis en reis mee! Je begint met kijken in welke fase de klant zich bevindt en vervolgens kijk je per fase welke doelgroep wil ik bereiken, via welke kanalen wil ik dit doen, wat is de boodschap die ik wil uitdragen én welke doelen zitten hieraan gekoppeld (KPI’s). Focus je je namelijk teveel op één fase dan is de kans groot dat je veel klanten misloopt. Iedereen wil zoveel mogelijk sales maar staar je niet blind op een fase. Hoe het praktisch in zijn werk gaat? Je kijkt in welke fase de klant zich bevindt en past daar je middelen en boodschap op aan.

Zichtbaar voor je doelgroep in iedere fase

Er zijn binnen het model vier verschillende fases. Het is opgebouwd als funnel, de doelgroep staat centraal en iedere fases heeft zijn eigen aanpak nodig.
See, tink do, care-model

See fase

In deze fase staat bewustwording centraal. De doelgroep heeft affiniteit met jouw product of bedrijf maar er is nog geen koopintentie. De doelgroep is namelijk nog niet gericht op zoek naar jouw bedrijf of de oplossing die jij biedt. In deze fase is het belangrijk om de doelgroep bewust te maken van jouw product of dienst. Middelen om te informeren staan hierbij centraal, denk aan:

  • Social media content
  • Vindbaarheid in zoekmachines zoals Google
  • Het up-to-date houden van Google Mijn Bedrijf
  • Informatieve blogs en/of video’s

Think fase

De volgende fase is de think fase. Hierbij zit de klant in de overwegingsfase. De klant erkent de behoefte naar het product of de dienst en gaat actief op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Wek in deze fase de interesse van de doelgroep en probeer de doelgroep te overtuigen om tot een aankoop over te gaan. Belandt de bezoeker op je website, zorg dan dat je de content overzichtelijk aanbiedt. Zorg ervoor dat de potentiele klant jouw bedrijf leert kennen, zodat ze weten wat je te bieden hebt. Middelen die je in deze fase kunt inzetten zijn:

  • Google Ads (focus op specifieke zoekwoorden en remarketing)
  • Whitepaper downloads op de website
  • Zoekmachine optimalisatie
  • E-mailmarketing

Meten = weten

Meet in deze fase hoeveel whitepaper aanvragen er via de website zijn en bijvoorbeeld hoeveel nieuwsbrief inschrijvingen er binnen komen. Zo verzamel je waardevolle informatie over je bezoeker én kun je hem vasthouden voor de volgende fase.

Do fase

De potentiële klant heeft kennis gemaakt met je bedrijf. Een goed teken! Je hebt eventueel gegevens verzamelt door de nieuwsbriefinschrijving of whitepaper download en nu is het zaak om ervoor te zorgen dat de klant jouw product of dienst aanschaft. Trigger in deze fase je websitebezoekers. Middelen die je in deze fase kunt inzetten zijn:

  • Google Ads gericht zoekwoorden met koopintentie
  • Remarketing
  • Zoekmachine optimalisatie gericht zoekwoorden met koopintentie
  • E-mailmarketing

Care fase

Yes, je hebt er een klant bij! Maar je bent er nog niet. Het is jouw taak om jou klant te verleiden tot een nieuwe aankoop en ze fan te maken van jouw bedrijf. De care fase is vaak een vergeten fase in de klantreis en dat is zonde. Bied extra waarde en service, hou de klant op de hoogte en evalueer de aankoop. Middelen voor deze fase zijn:

  • E-mailmarketing
  • Social media content gericht op je klanten
  • Kaartjes (verjaardagen, jubilea, mijlpalen)
    Goodies (unieke, gepersonaliseerde cadeautjes)

Funnel klaar? Starten maar!

Kijk eens kritisch naar je huidige strategie en kijk of je het STDC-model kan toepassen. Je ziet namelijk direct waar nog verbeterpunten liggen. Zo behaal je zeker weten meer resultaat uit je online marketinginzet. Hoelang iemand in een fase zit verschilt per persoon, maar denk aan de lange termijn effecten. En is de klant binnen? Laat hem dan nooit meer los (care fase;)).

Hulp nodig bij het opzetten van het SDTC-model? Of wil jij weten hoe je dit model zo effectief mogelijk inzet, om een meerwaarde te bieden voor jou bedrijf. Wij brengen het voor jou in kaart. Start direct en neem contact op.

Over de auteur:

Anna-Brecht Bruinsma

Data, inzicht & resultaat: dat is waar het voor mij om draait. Podcasts, boeken en artikelen zorgen ervoor dat ik op de hoogte ben. Maar door vooral veel te testen zorg ik voor praktisch toepasbare kennis.

Bekijk profiel
Anna-Brecht Bruinsma

Lees ook deze artikelen

Algemeen

Wefabric sponsort dames hoofdklasse partuur

31 mei 2021

Vacatures

Vacature Stage Junior Accountmanager

25 mei 2021

Marketing

Maak méér werk van je merk!

19 april 2021