Copywriting geheimen voor lekker effectieve copy

Creatieve, aantrekkelijke copy schrijven moeilijk?

Dat klopt. Maar gelukkig heb je ons! Of je nu een doorgewinterde tekstschrijver bent of net begint, deze tips zullen je helpen om je copywritingvaardigheden te verbeteren en je boodschap effectiever over te brengen.

Oja, voordat je begint met je tekst kun je beter eerst deze blogartikelen raadplegen. Je hebt dan een goede basis en kunt bij de redigeer ronde de onderstaande punten direct doorvoeren.
Zo schrijf je een goed blogartikel: https://wefabric.nl/bloggen-zo-charmeer-je-je-lezers-en-verleid-je-google/
Schrijven voor Google doe je zo: https://wefabric.nl/hoe-schrijf-je-voor-google/

“Schrijf eerst je artikel en ga dan kritisch redigeren.”

#1. Less is more: actief schrijven

Weg met die saaie, passieve zinnen! Actief schrijven brengt je teksten tot leven en maakt ze dynamischer en overtuigender. In plaats van te zeggen “Er werd een beslissing genomen door het team”, schrijf je “Het team nam een ​​beslissing”. Leest fijner, toch? Actieve zinnen zijn directer en houden de aandacht van de lezer vast. Dus: als je wilt dat je boodschap écht aankomt, gebruik dan minder (werk)woorden.

Tip: artikel geschreven? Laat het een dag liggen en ga het dan kritisch redigeren. Je merkt dan dat je veel overbodige woorden kunt schrappen. Korter = beter.

#2. Shinen met een aantrekkelijke titel

Je titel is het eerste wat je lezer ziet, dus maak het onweerstaanbaar! Een aantrekkelijke titel wekt nieuwsgierigheid op en nodigt uit tot klikken. Gebruik krachtige woorden zoals “ontdek”, “essentieel”, of “geheim” om de interesse te wekken. En wees niet bang om een beetje speelsheid en vleugje creativiteit toe te voegen!

Tip: begin met een werktitel en kijk er vervolgens nog eens kritisch naar wanneer je de tekst hebt geschreven. Grote kans dat je de titel nog aantrekkelijker kunt maken en aanscherpt.

“Met een sterk verhaal heb je een grotere kans dat je lezer het verhaal doorvertelt en onthoudt.”

#3. Buzzzzzzwoorden gebruiken

Een buzzwoord is als een magneet. Ze weerspiegelen de trends, interesses en behoeften van je doelgroep en helpen je om direct een connectie te maken. Doe wat onderzoek naar de buzzwoorden in jouw branche en integreer ze subtiel in je copy. Of het nu gaat om “duurzaamheid”, “innovatie” of “zelfverbetering”, het gebruik van relevante buzzwoorden laat zien dat je de taal van je doelgroep spreekt en versterkt de geloofwaardigheid van je boodschap.

Weet je nog? Een mooi voorbeeld van een buzzwoord is het woord ‘bestaanszekerheid’. Tijdens de Tweede Kamer verkiezingen 2023 was er vrijwel geen verkiezingsprogramma waar dit woord niet in voorkwam. Oftewel: hét buzzwoord van de verkiezingen.

#4. Inspireer met storytelling

Mensen houden van verhalen. Door storytelling te integreren in je copy, maak je een emotionele verbinding met je lezers en breng je je boodschap veel effectiever over. Vertel een verhaal dat je merk of product tot leven brengt. Wissel saaie verkoopverhalen in voor verhalen met échte mensen, échte problemen en échte oplossingen. Of het nu gaat om een klantcase, een persoonlijke anekdote of een fascinerend achtergrondverhaal; storytelling voegt een menselijk element toe aan je copy en zorgt ervoor dat je lezers het zicht herinnert.

Tip: vind je het lastig om storytelling aan je copy toe te voegen? Stel je dan voor dat je op een verjaardag zit en je het verhaal aan alle aanwezigen moet vertellen. Hoe houd je hun aandacht vast?

#5. Actie met converterende CTA’s

Last but not least, vergeet niet de kracht van een sterke call-to-action. Je hebt je lezers ondertussen verleid met een aantrekkelijke titel, gegrepen met buzzwoorden en geïnspireerd met boeiende verhalen: tijd voor actie! Met een krachtige call-to-action zorg je ervoor dat je lezer ook daadwerkelijk iets gaan doen. Of het nu gaat om “Koop nu”, “Probeer het gratis” of “Contact opnemen”, zorg ervoor dat je CTA opvalt en aansluit bij de boodschap van je tekst.

Tip: speel eens met de inhoud van je call to action om te ontdekken welke vorm het best werkt. Denk aan bijvoorbeeld: Probeer het gratis en Gratis proberen. Op welke vorm wordt het meeste geklikt?

Alle tips op een rij:

Schrijf actief
Zorg voor een aantrekkelijke titel
Gebruik buzzwoorden
Vertel een sterk verhaal
Zet aan tot actie

Lifehack-maar-raak

Met deze 5 copywriting lifehacks in je gereedschapskist ben je klaar om de conversies naar nieuwe hoogten te tillen. Van actief schrijven tot het gebruik van buzzwoorden en storytelling, deze tips zullen je helpen om je boodschap effectiever over te brengen en je publiek te betrekken. Dus ga ervoor, laat je creativiteit stromen en maak van je saaie artikel, sexy content. Succes!

Wil je meer leren over copywriting en andere marketingvaardigheden? Neem dan een kijkje op onze Wecademy voor meer praktische tips én onze workshops.

Geschreven door

Svea Reekers

"In mijn dagelijkse werkleven houd ik me vooral bezig met het concreet maken van ons soms abstracte web- & marketingvak. Wat betekenen trends & ontwikkelingen voor jou als (B2B) ondernemer? Mijn artikelen gaan dan ook over resultaat behalen, het praktisch inzetten van marketingmiddelen en de kansen voor B2B en ondernemen & marketing in het algemeen."

Marketeer & eigenaar