De 5 dont’s bij social media

3 minuten leestijd
 

Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn: om welk kanaal het ook gaat, jouw bedrijf is vast en zeker op één van de voorgenoemde kanalen te vinden. Maar, áls je aanwezig bent, dan wil je het goed doen! Wij zetten de 5 dont’s bij social media op een rij. Door vervolgens onze tips op te volgen, zet jij jezelf goed op de kaart!

#1 Berichten met negatieve lading

De feestdagen komen er weer aan. Waar de één roept dat iedereen welkom is, informeert de ander dat ze gesloten zijn. Maar denk na voordat je ‘WE ZIJN GESLOTEN’ communiceert. Dit geeft best een negatieve lading aan je bericht. Bedenk eerst wat het doel van je bericht is en probeer hier vervolgens een positieve lading aan te geven. Geef bijvoorbeeld aan wanneer de koffie wél (weer) klaar staat!

By the way, dit geldt ook voor out-of-office meldingen tijdens je vakantie. Denk goed na hoe de tekst overkomt op de ontvanger. “Ik ben er niet en je e-mail wordt niet doorgestuurd”, is niet meer echt van deze tijd. Draai het om en ga voor positief!

#2 Spelfouten

Heb je een bericht gemaakt en een foto uitgezocht, blijkt er een spelfout in te staan! Als bedrijf wil je natuurlijk communiceren zonder spelfouten. Voorkom daarom deze valkuil door je bericht door een ander te laten checken. Kleine moeite, groot plezier!

Veel voorkomende spelfouten zijn:
– Barbeque (juist: barbecue)
– Zowieso (juist: sowieso)
– Abbonnement (juist: abonnement)
– Verrasing (juist: verrassing)

#3 Geen of onscherpe foto

Na het schrijven van een foutloze tekst (foutloos want gecheckt ;)) wil je ‘m online gooien. Doe dit echter niet zomaar! Voeg altijd een foto bij en wel een scherpe. Beeld versterkt namelijk je tekst en vice versa. Hoe je aan die foto’s komt? Door bijvoorbeeld een bedrijfsreportage te maken. Veel van die foto’s kun je het hele jaar door inzetten. Maak foto’s van je medewerkers, inclusief blije gezichten. Een lachend gezicht werkt altijd goed en trekt de aandacht. Maar, maak het niet mooier dan het is: blijf wel herkenbaar op de foto’s.

#4 Eenzijdige communicatie

De kracht van social media? Tweezijdige communicatie, ofwel… interactie met je doelgroep! Zend niet alleen informatie maar ga ook het gesprek aan. Zo weet je wat je klanten graag willen zien of lezen. Maak daarom niet alleen social mediaberichten met aanbiedingen, maar ga op zoek naar authentieke verhalen, geef tips, inspireer en geef achtergrondinformatie over je bedrijf.

#5 Dieren in vacatureteksten

Horecatijgers. Wie zoekt ze niet? Maar, waarom vernoemen we hier naar dieren? Wij als web- en marketingbureau zijn ook niet op zoek naar webkippen of marketinggeiten… Vacatureteksten worden gebombardeerd met grappig bedoelde diersoorten. Dat moet anders! Gebruik wel je creativiteit, maar pas het dan toe in de titel en introductie van je vacature. Blijf daarnaast kort en bondig, zorg dat je je bedrijf verkoopt en vergeet niet de belangrijke zaken, zoals locatie, naam en telefoonnummer. Ook op deze manier kan jouw vacature er tussenuit springen (als een springbok)!

We hebben tot slot nog even de meest voorkomende dierentermen in vacatureteksten voor je op een rijtje gezet.

– Spin in het web (3493 keer!)
– Duizendpoot (1298 keer)
– Vis in het water (486 keer)
– Vroege vogel (386 keer)
– Salestijger (256 keer)

Deze 5 dont’s bij social media-uitingen vermijden?

Sla geen flater, zoek hulp! Om welke valkuil het ook gaat, Wefabric vermijdt ze voor jouw bedrijf. Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar wat we voor je kunnen betekenen. Liever zelf aan de slag, maar kun je wel een duwtje in de goede richting gebruiken? Wij geven ook workshops! 

Kijk je ook nog even onderstaande video?