DIY: zelf een gif maken

Home » Wecademy » DIY: zelf een gif maken

Gifjes, ze zijn niet meer weg te denken in het social media landschap. Van stilstaande animaties tot korte afbeeldingen en video’s die achter elkaar afspelen. Het maakt je online boodschap grappig, geeft de lezer inspiratie en trekt direct de aandacht. Kortom: een echte must. Hoe vet is het als je een eigen gepersonaliseerd gifje van jezelf of je bedrijf hebt?  Wij leggen je uit hoe je eenvoudig zelf een gifje kan maken.

Waarom gifjes inzetten?

Een eigen gif van jezelf of je bedrijf is een geweldige manier om je boodschap te onderscheiden van de rest. Gif staat voor Graphical Interchange Formats. Waar het voorheen alleen werd ingezet bij WhatsApp-gesprekken, is het de afgelopen periode uitgegroeid tot een grote trend bij bijna elk social media kanaal. Wellicht was het je al opgevallen, bij Wefabric zijn we er ook gek op. Dit is waarom:

#1. Gifjes zijn super mobielvriendelijk. Als je veel video’s en afbeeldingen op je website of in je mail plaatst, kan dit zorgen voor een trage laadtijd. Gifjes lossen dit probleem op. De bestandsgrootte van een gif is nog kleiner dan meeste afbeeldingen, waardoor je website of mail toegankelijk is voor mobiele gebruikers.

#2. Snel en simpel opvallen. Een kort bewegend beeld valt eerder op dan een statische afbeelding. Door een gif te verwerken in je social media content, e-mails, blogs, storie’s en advertenties, val je op en voorkom je dat er gemakkelijk overheen wordt gelezen. Ook kan je met een gifje een bepaald gevoel opwekken bij je doelgroep of er voor zorgen dat de gif de lezers helpt om de context beter te begrijpen.

#3. We verwerken beelden sneller dan woorden blijkt uit onderzoek. Wil je de aandacht van je klanten trekken? Gebruik een gifje in plaats van woorden.

Zelf een gif maken

Een gif van je logo, werknemers of de kantoorhond. Het kan allemaal! Vandaag de dag is het maken van een gifje helemaal niet meer zo moeilijk. Volg de stappen en binnen enkele minuten staat jouw eigen gifje online.

Stap 1: boodschap en pose

Bedenk vooraf goed waarvoor je het gifje wilt inzetten. Wil je iemand inspireren, vermaken, de aandacht trekken of iets uitleggen? Nadat je dit hebt bedacht, bedenk je een pose om dit uit te beelden. Hier maak je een korte video van. Tip: maak je de video? Kies dan als achtergrond een muur die een neutrale kleur heeft. Een witte muur is perfect.

Stap 2: achtergrond van de video verwijderen

Met de gratis tool, Unscreen, kun je snel en gemakkelijk de achtergrond van je video uitsnijden en verwijderen. Heb je een reeks afbeeldingen gemaakt voor je gifje? De achtergrond van je afbeeldingen kun je gemakkelijk verwijderen via de tool: remove.bg.

Stap 3: uploaden op Giphy

Nu de video of afbeelding is uitgesneden van de achtergrond, is het tijd om de gif te uploaden. Dit doen je via de tool Giphy. Maak eerst een account (gratis) via deze tool. Vervolgens klik je op de button ‘upload’ en selecteer je het bestand.

Stap 4: publiceren maar!

Nu het bestand geüpload is, kun je er voor kiezen om het gifje privé op te slaan of openbaar te publiceren. Kies je er voor om je gifje openbaar te publiceren? Dan is hij ook vindbaar op andere social media kanalen.

Stap 5: voeg een hashtag toe

De laatste stap! Als je het gifje openbaar hebt gepubliceerd hoef je er alleen nog maar een hashtag aan te hangen, waar jouw gif vervolgens op gevonden wordt. Zoek je bijvoorbeeld #wefabric in de gif functie van Instagram, Snapchat, Tiktok of Facebook, kom je alle gifjes van Wefabric tegen.

Starten maar

Benieuwd hoe een gif onderdeel kan zijn van jouw contentstrategie? Onze content creators Sigrid en Rinske vertellen je er alles over!

 

Content inspiratie nodig? Download hieronder gratis de Wefabric inhaakkalender en mis geen inhaker in 2022!

Download onze inhaakkalender

Inhaakkalender Wefabric