Effectieve employer branding met inzet van online marketing 



Home » Wecademy » Effectieve employer branding met inzet van online marketing 



Employer branding is een marketingstrategie die wordt gebruikt om je bedrijf aantrekkelijk te maken voor potentiële werknemers. Er is immers meer nodig dan een krachtige vacaturetekst, een ‘over ons’ pagina en een social media bericht om werknemers te trekken. Het is noodzakelijk om je bedrijf ook online aantrekkelijker te maken in deze krappe arbeidsmarkt. Maar hoe dan? Juist: met de inzet van employer branding én online marketing.

 

Wat is employer branding?

Vaak wordt employer branding verward met een grote wervingscampagne, een werken-bij website of social Ads campagne. Maar het is veel meer dan dat! Een employer branding is het imago van het bedrijf als werkgever. Een sterke employer branding helpt je nieuwe werknemers aan te trekken & te binden.

Waarom employer branding inzetten?

Cijfers liegen niet. Uit onderzoek van onder andere LinkedIn & Randstand Employer Brand Research blijkt dat bedrijven die investeren in employeer branding veel betere resultaten behalen. Zo geeft 50% van de werkzoekende aan niet te willen werken voor een bedrijf met een zwak imago.

Een aantal feiten op een rijtje over employer branding:

  • 84% van de medewerkers overweegt hun huidige baan te verlaten voor een ander bedrijf met een beter imago;
  • 69% van de kandidaten solliciteert sneller wanneer een organisatie zijn merk actief managet
  • 50% meer gekwalificeerde kandidaten;
  • 67% van de kandidaten accepteert een lager salaris als een organisatie online positieve recensies heeft;

Employer brand strategie: how to

Als eerste stel je een plan op, oftewel een strategie. Benoem in je employer brand strategie wat je missie, visie en de waarden van het bedrijf zijn. Wat is de gewenste en de huidige identiteit? Minstens net zo belangrijk is om je huidige medewerkers te ondervragen over de huidige identiteit als werkgever (profileren), waar ze trots op zijn of wat beter kan. Ook is het goed om de buitenstaanders te vragen hoe zij het imago van de organisatie omschrijven. Ben je een aantrekkelijke werkgever voor hen? Waarom wel of waarom niet?

Wanneer je alles op papier hebt gezet, ga je aan de slag met employee brand journey (of empathie map) met daarbij de employee persona’s. Dit is vergelijkbaar met de Customer Journey, maar in plaats van klanten, gebruik je werknemers.

In een Employee Journey Map breng je drie processen in kaart; werknemer worden, zijn en blijven. Daarbij worden contactmomenten (touchpoints) benoemd, waarop de kandidaat en werknemer tijdens zijn reis met jouw merk in aanraking kan komen.

Geef daarbij antwoord op de volgende vragen:
– Welke werknemers wil je aantrekken voor welke functie binnen je organisatie?
– Wat zijn hun doelen en visies?
– Hoe communiceren ze?
– Wat vinden ze belangrijk ?
– Wanneer solliciteren zij op een functie? Of wat houdt hen tegen om te solliciteren?

Doorloop vervolgens de employee lifecycle stappen, zoals bij de customer lifecycle. Het proces begint met een oriëntatiefase, waarin de persoon op zoek gaat naar het product of de dienst van zijn wens en verschillende varianten en aanbieders met elkaar vergelijkt. Na het oriënteren en overwegen volgt de sollicitatie, gevolgd door de fase van het in dienst treden.

 

Customer Life Cycle - Model

Online marketing inzetten voor je employer branding

De zoektocht naar nieuw talent gaat beginnen! We halen al onze recruitment- en marketingtechnieken uit de kast. Want hoe ga je de gewenste doelgroep (de eerder opgestelde employee persona’s) bereiken? Wat wordt de communicatieboodschap? Daarbij dien je ook te kiezen welke communicatiemiddelen je gaat inzetten. Het See-Think-Do-Care model biedt uitkomst. Het STDC-model kent 4 fases waarbij de doelgroep centraal staat. In deze eerdere blog lees je alles over het model van Google.

Een andere methode is het inzetten van het marketing funnel model, bestaande uit 3 fases:

  1. Awareness: je organisatie laten opvallen bij potentiële werknemers & de doelgroep
  2. Consideration: hoe overtuig je hen om te gaan solliciteren?
  3. Retention: hoe wordt je werknemer ook ambassadeur van je bedrijf?

Vanuit deze fases ga je kijken welke middelen je met welke communicatieboodschap gaat combineren. Een aantal voorbeelden wanneer je welk communicatiemiddel inzet:

Social media: dit is zeer interessant en waardevol in de See & Awareness fase, door de gerichte mogelijkheden voor targeting. Via LinkedIn kun je bijvoorbeeld targeten op ervaring, vaardigheden en opleidingsniveau.

Werken-bij website: een website gericht over een organisatie met gerichte teksten voor potentiële nieuwe werknemers. Van toepassing in bijna alle fases: van de See & Awareness fase tot aan de Do fase. Denk goed na over de content, zoals verhalen van werknemers én zorg ervoor dat men simpel en snel online kan solliciteren.

SEO: Ga je vacatureteksten schrijven? Doe een zoekwoordenonderzoek voordat je begint. Kijk daarna ook regelmatig hoe je de pagina en teksten kunt optimaliseren. Wist je dat een sterke landingspagina ook erg belangrijk is als je een Google Ads campagne gaat opzetten? Gedurende de campagne is het van belang om de resultaten te monitoren en de campagnes aan te passen waar nodig.

Ook aan de slag met employer branding? Neem dan contact met ons op!

 

 

Meer informatie over employer branding

Aanvragen