Gaat AI ons werk overnemen?

We horen steeds vaker in de media dat AI het werk van mensen zal overnemen. Zelfs reclames spelen al in op het gebruik van AI. Misschien ken je hem wel, de Randstad reclame. In deze reclame wordt er verteld dat AI het mensenwerk over zal nemen. En dat dit niet gebeurt als je met je handen werkt. Toch zijn wij van mening dat echte teksten schrijven en het uitvoeren van online marketing een vak apart is. Betekent dit dat wij in ons werk AI helemaal buiten beschouwing laten? Nee, want AI maakt ons werk wel degelijk makkelijker. Laten we eens kijken waar ChatGPT van wel en niet effectief in te zetten valt. 

Waar is ChatGPT van toegevoegde waarde?

Waar AI echt van toegevoegde waarde is, zijn taken zoals;

  • Tekstgeneratie (niet meteen geschikt voor publicatie, maar meer ter inspiratie)
  • Vertalingen
  • Samenvattingen 
  • Automatische contentcreatie op basis van templates.

ChatGPT helpt ons bij het snel genereren van tekst en inspireert ons met ideeën. Nemen wij deze teksten een op een over? Nee, dat doen wij zeker niet. Waarom niet? Omdat ook ChatGTP grenzen heeft.

De grenzen van ChatGPT

ChatGPT kan ons werk niet overnemen. Dit heeft de volgende redenen;

  • het is niet in staat om zelfstandig strategische beslissingen te nemen. 
  • het is niet in staat om campagnes op te zetten
  • ook kent ChatGPT geen humor. Probeer het maar eens een mop te laten genereren.
  • het programma kent ook geen gevoel voor context emotie. 

Een goede dosis menselijke input, intuïtie en creativiteit blijft onmisbaar in deze aspecten van ons werk. 

Hoe werkt ChatGPT wel?

Om het beste resultaat te behalen met ChatGPT. Is het van belang om het gesprek aan te gaan. Hoe? Stel vragen, voorkom onduidelijkheden, geef context waar nodig is. Je moet de chat ‘voeden’ met de juiste informatie om zinvolle antwoorden te krijgen. Als je rommel of onduidelijke instructies voedt. Zul je ook niet de gewenste output krijgen. ChatGPT haalt zijn informatie namelijk uit allerlei andere kennisbronnen en slaat deze op. Daarom zijn overheidsinstanties (en mensen in ons werkveld) ook bang dat er over een tijdje onjuiste info wordt gedeeld. Daarom ons advies om gebruik te maken van formats. Deze kunnen herhaaldelijk worden gebruikt, zodat je de juiste output krijgt. 

Wat je niet moet doen!

Je moet niet alles geloven wat ChatGPT zegt. Er zijn namelijk ook mensen die de chat voeden met onjuiste informatie. Dit is ook de reden dat je niet alles letterlijk over kunt nemen en het menselijke aspect belangrijk is. Nog een cruciaal punt dat je niet moet doen. Deel nooit gevoelige en vertrouwelijke bedrijfsinformatie. AI onthoudt alles! En zal deze informatie in andere contexten weer gebruiken. 

Dus…. gaat AI ons werk overnemen?

Terugkomend op de vraag van deze blog: “Gaat AI ons werk overnemen?” Het antwoord is ‘nee’. AI (zoals ChatGPT) is een waardevol hulpmiddel om ons werk te versnellen, maar vervangt de unieke vaardigheden van onze vakidioten niet. Door AI en de menselijke expertise samen te voegen, creëer je het beste resultaat in ons werkveld. 

Geschreven door

Jorien Lugtmeyer

Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!

Online marketeer