Hoe relevant is voice search nog?

4 minuten leestijd

Met de opkomst van slimme assistenten zoals Alexa, Google Assistant en Siri, is voice search steeds populairder geworden. In plaats van typen op een toetsenbord, kunnen we nu gewoon tegen onze apparaten praten om antwoorden te krijgen op onze vragen of apparatuur in huis in of uit te schakelen. Maar met de opmars van AI, kan het gebruik van voice search wel eens minder relevant worden. Of niet? In dit artikel gaan we dieper in op wat voice search is, hoe relevant het nu nog is en waarom het belangrijk is voor online marketing. 

Wat is Voice Search?

Voice search is het gebruik van spraakopdrachten om online zoekopdrachten uit te voeren of om apparaten te bedienen. In plaats van typen op een toetsenbord, communiceren we met onze apparaten door middel van gesproken woorden om antwoorden te krijgen op onze vragen of om functionaliteiten in of uit te schakelen. Dit kan variëren van het stellen van eenvoudige vragen zoals “wat is het weer vandaag?” tot complexere vragen zoals “hoe kan ik mijn website optimaliseren voor zoekmachines?”.

Hoe relevant is voice search nog met de opmars van AI?

Met de opmars van AI, kan het gebruik van voice search minder relevant lijken. Immers, AI maakt het mogelijk om informatie te verstrekken en zoekopdrachten te beantwoorden zonder dat er een spraakopdracht nodig is. In Amerika rollen ze nu de mogelijkheid uit om de AI als app te downloaden en deze te besturen met je stem. Mede daarom blijft voice search een belangrijk middel om informatie te verkrijgen en kan het nog steeds een cruciale rol spelen bij het verkrijgen van zoekresultaten. 

Er zijn nog steeds situaties waarin het gebruik van voice search zeer relevant is. Bijvoorbeeld wanneer je onderweg bent en geen tijd hebt om te typen of wanneer je handen bezet zijn met andere activiteiten zoals koken of sporten. Ook biedt voice search de mogelijkheid handsfree apparaten te bedienen, zoals slimme speakers, slimme thermostaten en andere slimme apparaten. Daarnaast is het zo dat hoewel AI steeds beter wordt in het herkennen van gesproken taal, voice search nog steeds een belangrijke manier is om specifieke zoekresultaten te verkrijgen, vooral als het gaat om lokale zoekopdrachten.

De invloed van voice search op online marketing

De opkomst van voice search heeft een grote invloed gehad op online marketing. Bedrijven moe(s)ten hun marketingstrategieën aanpassen om hun merken en producten zichtbaar te maken voor gebruikers die spraakgestuurde zoekopdrachten uitvoer(d)en. Vanuit marketing-oogpunt moeten we ons veel vaker richten op long-tail zoekwoorden en natuurlijke taal, omdat mensen vaak volledige zinnen gebruiken bij spraakgestuurde zoekopdrachten in plaats van losse trefwoorden (zie: hoe schrijf ik voor Google?).

Daarnaast is het belangrijk dat bedrijven zich richten op lokale SEO omdat veel spraakgestuurde zoekopdrachten gericht zijn op lokale informatie, zoals het vinden van restaurants, winkels en andere lokale bedrijven. Bedrijven moe(s)ten ook hun websites optimaliseren voor mobiele apparaten omdat voice search vaak wordt gebruikt in combinatie met een smartphone.

Online adverteren met een stem

Bovendien kan voice search ook nieuwe mogelijkheden bieden voor online adverteren, zoals het gebruik van spraakgestuurde advertenties en sponsoring van voice assistants, waarvan Spotify en YouTube mooie voorbeelden zijn. Al denk ik niet dat Google daarin verder gaat ontwikkelen. Met de opkomst van AI is Google vooral bezig met het verbeteren van tegenhanger Bard. Ook denk ik dat het kostenplaatje voor adverteerders te groot wordt als we over gaan stappen naar voice search advertising. Stel je zegt: ‘ Hey Google, wat is het beste automerk?’ Dan krijg je met tekstadvertenties ruim 10 keuzes in beeld, waarvan er 3 á 4 betaald zijn. Stel je nu eens voor wat er gebeurt als we overgaan naar voice search en al die advertentieruimte wordt teruggebracht naar één antwoord. Je kunt immers niet alle antwoorden uit laten spreken. Wordt dat ene antwoord dan echt oprecht het juiste antwoord? Als je daar als adverteerder wilt staan betaal je waarschijnlijk een vermogen: jouw antwoord moet namelijk als juist worden gezien. Vervolgens verdwijnen de andere advertenties uit beeld en worden dus minder relevant en bekeken. Zeg maar dááág tegen het verdienmodel.

Dus ja, de opkomst van voice search heeft een grote impact gehad op online marketing m.b.t. longtail zoekwoorden. Daarom moeten bedrijven zich aan blijven passen aan deze nieuwe realiteit om relevant te blijven voor hun doelgroep. Echter denken wij niet dat verdere ontwikkeling van voice advertising via Ads Search op de planning staat.

Geschreven door

Jorien Lugtmeyer

Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!

Online marketeer