Local SEO in 2022: ontwikkelingen en funny facts

Home » Wecademy » Local SEO in 2022: ontwikkelingen en funny facts

“Localization is the biggest trend that no one is talking about”

We trappen af met een mooie, toepasselijke quote die werd uitgesproken op de SMX East conference. Lokaal vindbaar zijn én blijven is een van de belangrijkste trends die momenteel speelt in de online marketing wereld. Bij veel organisaties is dit nog niet op orde, maar Google hecht er echter veel waarde aan. Mede omdat de SERP in Google verandert – hierover later meer – wordt het inrichten van een Google Business Profile (eerder Google My Business) van essentieel belang.

Lokale ranking factoren

Waarom is lokaal vindbaar zijn dan zo belangrijk? Dit komt omdat lokale ranking factoren steeds belangrijker worden. 40-45% van de kliks uit de SERP komen via de local pack. 36% via Google Business Profile en 17% via reviews. Je komt alleen in de local pack als je een Google Business Profile hebt ingericht. Hieronder een overzicht van de ranking factoren die gelden voor de local pack en voor organische lokale SEO.

Dit geeft antwoord op de vraag; hoe zorg ik ervoor dat ik de nummer één positie in de local pack behaal? Of hoe zorg ik ervoor dat ik organisch voor zoekopdrachten met een lokale intentie op plek één sta. Zoals in onderstaande afbeelding te zien verschilt dit per onderdeel. Om te scoren in de local pack is een GBP van belang, terwijl als je organisch lokaal wilt scoren on-page factoren belangrijker zijn.

Local 3 pack

Local ranking factoren
Bron: BrightLocal

 

Wat zijn dan de belangrijkste gegevens die je moet inrichten?

  • Locatiegegevens
  • Openingstijden
  • Google Maps kaartje
  • Foto van de locatie (extern én intern)
  • Producten/services
  • Foto’s medewerkers
  • Link naar belangrijkste pagina’s
  • Structured data

Lees hier meer over hoe jij je lokale SEO op orde maakt.

Reviews, reviews, reviews

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; start met het verzamelen van reviews. Heb je jouw Google Business Profile helemaal ingericht? Dan is het zaak om het te onderhouden. Je stenen bedrijf heeft onderhoud nodig, jouw digitale bedrijf – Google Business Profile – ook. Update je account continu met Google posts en reviews.

“82% van de consumenten lezen reviews over local businesses”

“94% van de consumenten vermijdt een bedrijf vanwege slechte reviews”

Een aantal richtlijnen voor reviews:

  • Zorg dat ze recent zijn
  • Ga voor een gemiddelde rating tussen 4.5 – 4.8
  • Zorg voor een tekstuele toevoeging (content voor Google)
  • Reageer op de review
  • Zorg voor een visuele toevoeging

“Reviews opbouwen is linkbuilding voor lokale SEO”

Visual search = toekomst

Het is de nieuwste manier van zoeken visual search. De afgelopen jaren hoorde je waarschijnlijk “voice search is de toekomst”, toch is hier verandering in gekomen. Visual search is de volgende stap, maar wat is het precies? Visual search is het zoeken naar informatie op basis van afbeeldingen. Dit kunnen allerlei afbeeldingen zijn: eigen gemaakte foto’s of screenshots. Heb je een afbeelding geüpload? Dan zoekt Google Lens een matchende afbeelding. Dit doet hij door de afbeelding om te zetten in zoekwoorden.

Door middel van de Google Vision API kun je zien welke zoekwoorden bij jouw afbeelding horen. Je kunt het vooral inzetten als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een product, maar de naam even niet meer weet, maar wel een afbeelding hebt van het product.

Visual search

Visual search en lokale SEO

Hoe helpt visual search lokale SEO? Door het toevoegen van kwalitatieve afbeeldingen aan jouw GBP speel in je op visual search. Als iemand op zoek is naar een wasmachine in Sneek en jij bent iemand die dit verkoopt, dan komen jouw gegevens en afbeeldingen in het 3-pack. Heb je daarnaast de producten op je website staan en zoekt iemand middels de Google Lens naar die betreffende wasmachine? Ook dan kom je in de Google Lens resultaten.

P.s. per 1 juli 2023 verdwijnt de ‘oude’ Google Universal Analytics. Vergeet niet om nu alvast over te stappen naar Google Analytics 4. Lees hier hoe je overstapt naar Google Analytics 4. 

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy