Marketingbudget bepalen: hoe doe je dat?

2 minuten leestijd
 

Heb jij inzichtelijk wat een nieuwe klant of lead voor jouw bedrijf mag kosten? Weet je of die marketingactie of advertentieplaatsing in een vakblad nou écht wat oplevert? Het is van belangrijk om dit inzichtelijk te hebben. Want wat zijn jouw doelstellingen en hoe ga je dat realiseren? Weten wat jouw marketinginzet je oplevert is een must. Om een marketingbudget te bepalen zijn de antwoorden op deze vragen erg belangrijk. Krijg grip om je marketingkosten en bepaal een realistisch budget. 

Waarom is een marketingbudget van belang?

Het marketingbudget is onderdeel van je marketingplan. Nadat je marketingplannen hebt gemaakt, wil je natuurlijk weten wat de kosten zijn om dit te realiseren. Borduur je verder op de plannen of het budget van vorig jaar? Dat kan natuurlijk ook.

Het hebben van een concreet marketingbudget brengt verschillende voordelen met zich mee:

    • Meer focus! Zo kun je jouw marketingstrategie beter uitvoeren;
    • Het geeft inzichten in jouw marketingactiviteiten over het gehele jaar;
    • Onverwachte uitgaven kunnen eenvoudig in een context geplaatst worden. Zo kun je eenvoudiger beslissingen nemen.

Tip: Marketing uitbesteden? Wij nemen het volledig voor je uit handen. 

Hoe bepaal je jouw (maximale) marketingbudget?

Veel bedrijven bepalen hun marketingbudget op basis van hun omzet. Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat bedrijven ongeveer 10% van hun omzet uitgeven aan marketing. Dit is inclusief salarissen voor marketeers, budget voor campagnes en online marketing.

Een van de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen is: wat mag een nieuwe klant kosten? Bereken daarom voor jezelf hoeveel bezoekers een lead worden én hoeveel van de leads daadwerkelijk een dienst of product bij je afnemen. Doordat je inzicht krijgt in de kosten, kun je ook eenvoudiger de afweging maken of je marketing zelf moet blijven uitvoeren of om het te laten uitbesteden. In de wereld van online marketing verandert er veel. Het vergt steeds meer specialisme. Soms is het verstandiger om bepaalde werkzaamheden uit te besteden.

Tip: Vergeet ook niet je marketingopbrengsten te meten! Weten hoe je dat kunt doen? Wij vertellen je er graag meer over.

Marketingbudget bepalen: aan de slag!

Het bepalen van een marketingbudget bestaat uit verschillende onderdelen. Zijn de doelstellingen en jouw strategie duidelijk? Ga dan aan de slag met het invullen van jouw budget op verschillende onderdelen. Wij geven een aantal voorbeelden waaruit jouw marketingbudget kan bestaan:

  • Advertenties (online en offline)
  • Branding
  • Content marketing
  • Events
  • Onderzoek
  • Sponsoring
  • Website
  • Social media

Ondersteuning nodig bij het bepalen van jouw marketingbudget?

Kom jij er niet uit of kun je wel wat hulp gebruiken? Wefabric helpt jou verder! Neem contact met ons op en dan zorgen wij samen voor een krachtig marketingplan.

Over de auteur:

Moniek Holtrop – Oostra

Creativiteit stroomt door m’n aderen. Al vanaf kleins af aan. Maar het blijft niet alleen bij een idee: de handen gaan uit de mouwen en de schouders eronder! De realisatie is net zo leuk als de creatie. Ik bewandel daarom graag het hele traject, van begin tot einde. Of het nu gaat om een website, nieuwe huisstijl, advertentiecampagne of evenement!

Bekijk profiel
Moniek Holtrop – Oostra

Lees ook deze artikelen

Vacatures

Vacature online marketeer

24 september 2021

Marketing

Neuromarketing: de perfecte prijsstrategie toepassen

18 september 2021

Marketing

Converteer bezoekers naar klanten met het See, Think, Do, Care-model

27 augustus 2021