Negatieve reacties op social media: zo ga je er mee om!

3 minuten leestijd

*Pling* Ah, een nieuwe reactie op je nieuwste zakelijke post! Je opent de melding, maar na het lezen van de eerste paar woorden weet je al genoeg: het blijkt een negatieve reactie. Als bedrijf kun je ze regelmatig voorbij zien komen. Reacties afkomstig van azijnzeikers mét of zonder gegronde redenen. Heel vervelend natuurlijk en tja, hoe ga je nou om met zo’n reactie? Geen paniek, wij geven je tips.

Tip 1: Reageren op negatieve reacties? Doen!

Een negatieve reactie… ga je erop in of laat je ‘m aan je voorbijgaan? De eerst tip: reageer! Niet reageren is namelijk not done. We begrijpen dat je je kostbare tijd liever in andere zaken steekt, maar de impact van zo’n negatieve reactie mag niet onderschat worden. Reacties spelen namelijk een grote rol in het beslissingsproces van de consument. Een negatieve reactie blijft helaas echt langer hangen en kan ervoor zorgen dat andere volgers afhaken. Voorkom schade aan het imago van je bedrijf en reageer.

Tip 2: Negatieve reacties op social media: zo ga je er mee om!

Je weet nu dát je moet reageren maar dan volgt de vraag: hoe dan? Neem gerust de tijd voor je reactie. Een reactie waar over nagedacht is, is altijd beter. Blijf daarnaast altijd positief, kalm en bedenk dat degene die de negatieve reactie heeft achtergelaten niet de enige is die jouw reactie leest. Is er een probleem ontstaan? Bied dan oplossingen aan. Een kleine ‘als je me een privébericht stuurt, duik ik in het probleem’ doet wonderen!

Tip 3: En zo moet je het dus niet doen

Wat je dus niet moet doen, is de gebruiker aanvallen. Heeft de klant ongelijk? Geef dan constructief weer hoe het volgens jou zit, maar word niet emotioneel. Voorkom dat je overgaat op sarcastische reacties met vingerwijzende weerstand. Bovendien maak je geen gebruik van jargon. Ingewikkelde taal creëert vaak meer onrust en dat wil je juist niet. Oh, en vat een negatieve reactie niet te persoonlijk op. Je investeert vaak veel in je project. Laat je passie niet door een paar negatieve woorden kapot maken.

Tip 4: Bepaal een juiste strategie

Wanneer er een negatieve reactie je inbox binnenrolt, is het handig om goed voorbereid te werk te gaan. Doe dit door een juiste strategie te bepalen. Stel een aantal regels vast wat betreft het reageren. Zo kan iedereen op eenzelfde toon reageren. Dit creëert een professionele uitstraling. Kritische klanten worden zo gelijkwaardig behandeld en kunnen niet gaan klagen dat er iedere keer verschillend wordt gereageerd. Zij ‘blij’, jij blij.

*Pling* O nee, daar gaan we weer…

Geen zin in al die negativiteit? Dat begrijpen we. Wij nemen je social media inclusief negatieve reacties graag voor je uit handen. Weten wat we voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Inspiratie nodig? Download hieronder gratis de Wefabric inhaakkalender en mis geen inhaker in 2022!

Download inhaakkalender

Inhaakkalender Wefabric

    Lees meer van onze artikelen

    Ontdek de Wecademy