Neuromarketing: prikkel, motiveer en activeer het brein

3 minuten leestijd

Onze blogger Regina is helemaal into the neuromarketing. Lees de serie neuromarketingblogs en kom meer te weten over de verschillende neuromarketingtechnieken, hoe je neuromarketing toepast op jouw website, hoe je jouw doelgroep kunt prikkelen door de juiste teksten en hoe je de perfecte prijsstrategie toepast.

Ken je dat gevoel? Een ellenlange tekst waar maar geen einde aankomt? Uiteindelijk haak je af en ben je nog niet veel wijzer geworden. In 3 seconden bepaalt de bezoeker of hij iets wel of niet interessant vindt. Door het toepassen van een paar neuromarketingtrucs behoud jij straks je websitebezoekers. Heb ik tot zover je aandacht nog? Lees dan snel verder, want het wordt nog veel interessanter!

Onderscheid jezelf!

‘’Wij onderscheiden ons door persoonlijke aandacht’’ – 3.330.000 resultaten in Google – of ‘’Wij stellen de klant centraal’’ 3.940.000 resultaten in Google. Dit zijn clichés en een typisch gevalletje open deur. Wees daarom creatief in het bedenken van dit soort teksten. Dit maakt het leesbaar en uiteindelijk word je ook nog beter onthouden door de lezer. Win-win dus!

Raak de emotie

Lachen, gieren, brullen of toch een traantje wegpikken? Het is ontzettend belangrijk om de emoties van de lezer te raken. Zo creëert de lezer onbewust empathie voor je bedrijf, maakt diegene een herinnering aan en komt hij vast en zeker nog eens bij je terug. Echt waar!

Social media content

Gemiddeld worden er 473.400 tweets per minuut geplaatst. Worden er 49.380 foto’s op Instagram gepost. Zijn er 1,66 miljard actieve Facebookgebruikers. Daarom geldt, hoe simpeler de tekst hoe beter het wordt opgeslagen in het brein van je doelgroep. Geen tongbrekers en te zinnen dus!

Opvallen doe je zo!

Een gerust gevoel is fijn toch? Zoals je misschien weleens is opgevallen gebruiken veel grote webshops zoals Coolblue een bestelknop met de tekst ‘’morgen in huis’’. Jij opgelucht, want er is nog een voorraad. Dan kijk je verder en zie je een aantal keer het woord ‘gratis’ staan, dit valt op want het is vetgedrukt oranje. Denk aan: ‘gratis bezorgd’, ‘gratis ophalen’, ‘gratis retouren’. De ogen worden ernaar toe getrokken, we kunnen er niet omheen.

Zo werken er meerdere reclame-uitingen. Denk aan ‘Op=op’, ‘nog maar 2 plaatsen beschikbaar’, ‘Deze actie is alleen deze week geldig’. Hoewel je hier niet gevoelig voor denkt te zijn, ben je dat toch.

Gebruik sociale bewijskracht

‘1.432 mensen gingen je voor’. Dan kun je natuurlijk niet achterblijven. Het gedrag van anderen is dan ook een krachtig middel om te overtuigen. Zo stuur je de onzekere bezoekers de juiste kant op.

Afstand houden

Witruimte tussen de regels zorgt voor betere leesbaarheid. Op deze manier geef je ook je hersenen wat ruimte. Onbewust wordt de tekst beter gelezen wanneer er meer ruimte tussen de regels staat.

Beeld ondersteunt tekst!

Ondersteunende foto’s bij de tekst is heel belangrijk. Waarom? Beeld is 600.000 keer sterker dan tekst. Infographics, filmpjes of foto’s nemen we veel sneller op dan tekst. Een goede reden dus om naast je geschreven tekst even een paar foto’s te schieten.

Meer weten?

Meer weten over neuromarketingtechnieken? Klik dan op de link bovenaan de blog. Wil je meer weten waarom een goede webtekst zo belangrijk is? Lees dan deze blog: Het belang van goede webteksten.

Hulp nodig?

Toch lastig om dit toe te passen op jouw website of social media kanaal? Het is ons dagelijkse bezigheid dus twijfel niet te lang en trek ons even aan de mouw. Vinden we alleen maar leuk!

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy