Neuromarketing: wordt ons brein voor de gek gehouden?

3 minuten leestijd

Onze blogger Regina is helemaal into the neuromarketing. Lees de serie neuromarketingblogs en kom meer te weten over de verschillende neuromarketingtechnieken, hoe je neuromarketing toepast op jouw website en hoe je de perfecte prijsstrategie toepast.

We maken 100.000 beslissingen per dag. Dat is veel! Maar gelukkig maken we zo’n 95% van deze beslissingen onbewust. Door middel van neuromarketing wordt het onbewuste brein van de consument beïnvloed. De technieken en mogelijkheden? Die zijn ein-de-loos! Hieronder lees je wat neuromarketing inhoudt en nog belangrijker: wat kunnen we ermee?

Wat is neuromarketing?

Misschien heb je nog nooit van neuromarketing gehoord. Dat kan, want neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied. Medische inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op marketing. Met andere woorden, neuromarketing ontrafelt hoe consumenten onbewuste beslissingen nemen. Hierdoor kan het gedrag van de consument gestuurd worden, wat een ondernemer meer omzet kan opleveren.

Neuromarketing inzetten

Een geur van verse koffie, warme croissantjes of versgebakken broden, daar word je toch gelukkig van? Door het inspelen op emoties zorgt dat we ervaringen langer onthouden. Dit kan op heel veel verschillende manieren. Hieronder geven we een aantal voorbeelden:

Muziek

Muziek zorgt voor een fijne sfeer in een winkel, maar heeft meer functies dan je zou denken. Het afspelen van snelle muziek in bijvoorbeeld een restaurant kan ervoor zorgen dat er sneller gegeten wordt waardoor het tafeltje eerder vrijkomt voor de volgende bezoekers.

Een ander voorbeeld is het draaien van Duitse muziek op de wijnafdeling van de supermarkt. Dit zorgt ervoor dat er meer Duitse dan bijvoorbeeld Franse wijn wordt gekocht. Of wat denk je ervan dat er langzame muziek in een winkel wordt afgespeeld om de consument langer in de winkel te houden. Het klinkt niet zo moeilijk, maar je moet het even weten!

Geur

Ook met geur kun je het koopgedrag van de consument stimuleren. Denk aan de geur van verse croissantjes in de bakkerij. Ook hier gaat het niet altijd om toeval. De geur zorgt ervoor dat je zin krijgt in een heerlijke croissant. Ook weer onbewust!

Kleur

Een frisdrank, knalrood met witte letters. Juist, dat doet kleur met ons brein! De hele dag door hebben we met kleuren te maken. Zowel online als offline kunnen consumenten door kleuren worden gestuurd. Denk aan een button op de website die je naar de contactgegevens stuurt of verpakkingen die de aandacht trekken. Het is allemaal mogelijk!

Prijs

Is het jou weleens opgevallen dat sommige horecazaken geen eurotekens op de menukaart hebben staan? Door het euroteken weg te laten focussen onze hersenen zich minder op het te betalen bedrag en ervaren we minder pijn van het betalen.

Testen, testen, testen…

Het klinkt allemaal zo gemakkelijk, in werkelijkheid is dat het niet. In de meeste bedrijven zal neuromarketing goed kunnen helpen. Om te kijken of iets ook daadwerkelijk zal werken moeten de neuromarketingtechnieken getest worden. Want het inzetten van bijvoorbeeld rustige muziek kan het ene bedrijf meer omzet opleveren terwijl het in het andere bedrijf juist averechts zal werken. Testen is the key!

Wil je hier meer over weten of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy