TikTok voor jouw bedrijf: zo doe je dat

5 minuten leestijd
 

Steeds vaker zie je het kanaal voorbijkomen: TikTok. Het in 2016 opgerichte social media platform staat de laatste tijd veel in de spotlights (niet altijd positief). Nu horen we jullie denken: “dat is toch voor de jongere generatie?”. Dat klopt: TikTok is razend populair onder tieners en twintigers, die in korte filmpjes playbacken, challenges uitvoeren of grappen uithalen. Het is vooral erg luchtig en informeel. Kun je het dan ook voor bedrijven inzetten? En hoe dan precies?

TikTok voor bedrijven

Er is al een toenemend aantal Nederlandse bedrijven die volop aan het Tiktok-en zijn geslagen. Zij laten daarmee zien dat je het heel goed zakelijk kunt inzetten. Het platform wordt bijvoorbeeld al goed gebruikt door o.a. BasicFit, Radio538 en Bol.com. Zelfs de politie Amsterdam doet mee. Met een mix van vrolijke video’s – zoals dansende politieagenten – en het bespreken van serieuze onderwerpen, proberen zij jongeren op een persoonlijke wijze te bereiken.


Laat je inspireren:

Zo begin je

Voordat je begint met TikTok is het zaak om enkele zaken op papier te zetten. Want welke doelgroep wil je bereiken? Zijn dat jongeren, dan zit je goed. Is dit niet het geval? Dan heeft het niet heel veel nut om je op dit platform te richten. Begin met het doel wat je wilt bereiken. Is dat meer naamsbekendheid? Of wil je meer interactie met je doelgroep? Het is goed om hier ook direct een doelstelling aan te hangen, dit kan bijvoorbeeld in de vorm van het aantal views of volgers van je account. Klaar? Dan is het tijd voor de volgende stap!

Voorbeeld Wefabric (fictief): 

Doelgroep: Studenten & jonge professionals
Doel: enthousiast maken voor werken bij Wefabric

Doelstelling: 20.000 views in Q1-2021

Rubrieken bedenken

Net zoals bij andere social media kanalen is een contentkalender een must. Zo zet je het kanaal consistenter, professioneler én strategischer in. Bedenk rubrieken die bijdragen aan jouw doelstellingen en die passen bij jouw bedrijf. Onder iedere rubriek hang je vervolgens specifieke onderwerpen voor je content. Houd hierbij in gedachten dat je rubrieken duurzaam inzetbaar zijn. Dit betekent dat je voldoende content kunt genereren onder deze ‘kapstok’ en het niet per sé onderhevig is aan trends. Zo kun je starten met de bedachte rubrieken en heb je er over enkele maanden nog steeds iets aan. Jouw contentkalender vormt dus de basis voor jouw aanwezigheid op TikTok. Je vult de content verder aan met trending topics.

Voorbeeld Wefabric:
Rubriek 1: Kantoorblunders

Onderwerp 1.1: Bestanden kwijtraken in je computer
Onderwerp 1.2: Autocorrect in e-mail
Onderwerp 1.3: Thee over toetsenbord 
Etcetera.

Rubriek 2: Herkenbare kantoorsituaties
Onderwerp 2.1: Koffie is op
Onderwerp 2.2: Tegelijkertijd praten in online meetings
Onderwerp 2.3: Wifi ligt plat
Etcetera.

Onderhevig aan trends

Er is geen social media kanaal dat zo onderhevig is aan trends als TikTok. Zo zijn de meest populaire nummers in de Top 40 erg in trek bij de video’s. Maar ook actualiteiten zijn veelvoorkomend. Weet jij welke influencers momenteel helemaal hot zijn? Kortom: wil je succes boeken op TikTok, dan is het zaak dat je het fijne weet van de trends én hier op inspeelt.

TikTok challenges

Op TikTok heb je vele mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen challenges verzinnen of meedoen met een trending challenge. Gebruik hashtags zoals #voorjou, deze helpt om zichtbaar te worden op de ‘voor jou pagina’, de startpagina van TikTok. Noem de naam van je eigen of van de populaire challenge, zodat je bereik creëert. Wil je zelf liever niet in beeld? Ga dan een samenwerking aan met een influencer die jouw product of dienst promoot of maak gebruik van de mogelijkheid om te adverteren. Koppel je account aan je YouTube en Instagram pagina om ook daar meer volgers te krijgen!

Inzicht

Natuurlijk wil je ook weten of jouw video’s goed worden ontvangen. Ga daarom meteen voor een pro-account (klinkt duur, is gratis). Dit is een zakelijk account dat inzicht biedt in de vorm van uitgebreide statistieken zoals: aantal videoviews, aantal volgers, aantal profielweergaven, jouw meest trending video’s en inzicht in jouw volgers (bijvoorbeeld locatie, geslacht).

Nu wil ik ook TikTok-en!

Ben jij nu overtuigd van wat TikTok voor een bedrijf kan betekenen? Give it a go! Maak een account aan, verdiep je in de trends en doe lekker mee. Of ga op zoek naar een (lokale) influencer of YouTuber die bij jouw bedrijf of product past. Samenwerken is leuk!

Is jouw bedrijf totaal niet gericht op jongeren en denk je nu nog steeds: “TikTok is echt niks voor mij!”. Niks aan de hand. Als het concept niet bij jouw bedrijf past, dan kun je het ook beter maar laten.

Sta je te popelen om te gaan Tiktok-en, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Het creatieve en enthousiaste team van Wefabric denkt altijd graag met je mee!

Over de auteur:

Rejan Okkema

Met mijn creativiteit kan ik alle kanten op, zoals het schrijven van blogs, het bedenken van social media berichten en het maken van video’s. Dankzij het leren in de praktijk kon ik na mijn opleiding meteen als videomaker aan de slag. Ik ben constant in ontwikkeling door goed op te letten, te leren in de praktijk en door het volgen van cursussen. Veel lezen en opzoeken helpt!

Bekijk profiel
Rejan Okkema

Lees ook deze artikelen

Marketing

Webwinkelkeurmerken: alle informatie op een rij

18 november 2020

Vacatures

Hé communicatie professional of content creator in spé!

8 november 2020

Marketing

Bloggen: dit komt erbij kijken!

3 november 2020
Anders dan anders
In verband met het Coronavirus werken we grotendeels vanuit huis. Afspraak maken? Dat kan! We staan namelijk net zo goed voor je klaar als anders.
Oké