De belangrijkste social media trends voor 2023
Home » De belangrijkste social media trends voor 2023
Van AR tot social media monitoring
Social media is de afgelopen tien jaar één van de meest invloedrijke aspecten van ons leven geweest. De trends ontwikkelen zich voortdurend. Met het nieuwe jaar voor de deur kijken we vooruit naar de belangrijkste sociale media trends. Van kunstmatige intelligentie (AI) tot virtual reality (VR): dit jaar belooft een aantal spannende nieuwe ontwikkelingen te brengen in de wereld van social media. Met als potentieel een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we met elkaar omgaan, toegang hebben tot informatie en zaken doen. Nu we 2023 ingaan is het belangrijker dan ooit om de nieuwste trends voor te blijven. In dit artikel gaan we in op de belangrijkste social media trends waar je het komende jaar niet meer omheen kan.
Opkomst van virtuele en augmented reality
VR en AR waren twee van de meest opwindende technologieën die in het laatste deel van de jaren 2010 werden onthuld. Velen verwachten dat ze een grote impact zullen hebben op social media in het komende decennium. Terwijl VR-headsets al op grote schaal beschikbaar en in gebruik zijn en AR zich nog in een vroeg stadium van ontwikkeling bevindt, kunnen gebruikers van social media verwachten dat deze technologieën de komende jaren op de voorgrond zullen treden. Verwacht wordt dat VR een belangrijke rol zal spelen in de kanalen, waarbij gebruikers toegang krijgen tot informatie en met elkaar in contact kunnen komen in virtuele ruimtes. Terwijl AR waarschijnlijk een grote impact zal hebben op marketing en communicatie, met het potentieel om sociale media op spannende nieuwe manieren te integreren met de echte wereld. Naarmate VR- en AR-technologieën zich de komende jaren blijven ontwikkelen, zullen gebruikers van social media toegang krijgen tot meer innovatieve en meeslepende manieren om te interacteren en te communiceren.
Toename van audio- en video-inhoud
Nu VR- en AR-technologieën hun intrede doen in het social medialandschap, gaan gebruikers een verschuiving zien naar meer audio- en videocontent. Met het potentieel om virtuele ervaringen tot leven te brengen via geluid en beeld, kunnen audio en video een meer meeslepende en boeiende manier van communiceren bieden dan statische tekstberichten. Met de opkomst van AI en machine learning kunnen we verwachten dat meer social mediaplatforms gebruikers in staat stellen snel en gemakkelijk inhoud te creëren. Dit zónder dat ze daarvoor een uitgebreide training of vaardigheden nodig hebben. Zo zal audio- en videocontent toegankelijker en gewoner worden in de socials.
Met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van visuele herkenning zal AI visuals kunnen herkennen en begrijpen, waardoor het voor gebruikers gemakkelijker wordt om efficiënt te zoeken en toegang te krijgen tot de content die ze zoeken.
Meer interactieve inhoud
Naarmate gebruikers meer vertrouwd raken met het maken van audio- en videocontent, zullen ze meer manieren voor interactie zoeken via social media. Visuele en interactieve functies zoals emoji’s, GIF’s en stickers zijn al een vast onderdeel van veel social mediaplatforms, maar zullen de komende jaren waarschijnlijk nog meer uitgebreid en gebruikt worden.
Visuele en interactieve inhoud is boeiender en aantrekkelijker voor gebruikers, wat betekent dat ze eerder geneigd zijn op een platform te blijven en inhoud te delen. Visuele en interactieve inhoud kan ook gebruikt worden om boeiende advertentiecampagnes op te zetten die gebruikers aanspreken en betere resultaten opleveren.
Opkomst van influencer marketing
Social media hebben de manier waarop merken communiceren met potentiële klanten veranderd, waarbij de opkomst van social commerce betekent dat veel aankopen nu online plaatsvinden. De volgende evolutie van deze trend is waarschijnlijk dat merken gaan samenwerken met influencers om hun doelgroepen te bereiken (ook in B2B). Met de mogelijkheid om snel en efficiënt een groot publiek te bereiken, zal influencer marketing de komende jaren een steeds belangrijker onderdeel worden van de marketingstrategieën van merken.
Augmented en virtual reality technologie, gekoppeld aan meer geavanceerde ad-targeting mogelijkheden, zullen het nog makkelijker maken voor merken om social media influencers te identificeren en ermee te werken.
Focus op gebruikersprivacy
Social media blijft groeien en ontwikkelen. Privacy zal daarom een belangrijk aandachtspunt blijven voor gebruikers van social media. De komende jaren zullen social mediaplatforms waarschijnlijk nieuwe maatregelen invoeren om de privacy van hun gebruikers te beschermen. Daarbij kan het gaan om het beperken van de hoeveelheid gegevens waartoe apps van derden toegang hebben, het gebruik van blockchaintechnologie waarmee gegevens kunnen worden gedeeld zonder deze allemaal op één centrale server op te slaan of de invoering van meer authenticatiemethoden voor gebruikers. Met het potentieel om de manier waarop met gegevens wordt omgegaan te veranderen, zal blockchaintechnologie waarschijnlijk een sleutelrol spelen bij het veranderen van de houding ten opzichte van privacy in het sociale medialandschap.
Toenemend gebruik van social media monitoring tools
Social media monitoring is het proces van het verzamelen en beoordelen van gegevens van social media om zakelijke beslissingen en marketingcampagnes te onderbouwen. Met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI en machine learning zullen tools voor sociale-mediamonitoring waarschijnlijk nauwkeuriger en efficiënter worden. Als zodanig zal social media monitoring waarschijnlijk een steeds belangrijker onderdeel worden van de marketingstrategieën van veel bedrijven. Naarmate meer bedrijven een beroep doen op social media monitoring om hun beslissingen te onderbouwen, zullen social media monitoring tools steeds gewoner en toegankelijker worden. Hierdoor kunnen bedrijven sneller en efficiënter reageren op markttrends en feedback van klanten, waardoor het de komende jaren een essentieel aspect wordt van de activiteiten van veel bedrijven.
Conclusie social media trends
De komende vijf jaar zullen transformerend zijn voor social media, waarbij nieuwe technologieën hun intrede doen en bestaande tools blijven doorontwikkelen om aan de behoeften van de gebruikers te voldoen. Daarom is dit het perfecte moment om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in het social medialandschap. Meer weten? Onze marketeers vertellen je er graag meer over!