Deze social media trends mag je in 2022 niet missen!

3 minuten leestijd

Niets is zo veranderlijk als het weer of… social media trends! 2021 heeft al laten zien dat social media op een rap tempo meegroeit met de omstandigheden waarin we leven. Wil je alle veranderingen ook dit jaar bijblijven? Wij hebben de belangrijkste social media trends van 2022 voor je op een rij gezet!

We spenderen meer tijd op social media

De belangrijkste highlights van social media in 2022 zijn bekend! Grote platforms als WhatsApp, Instagram en Facebook blijven populair terwijl ‘kleine’ platforms in opmars zijn. Een belangrijke social media trend in 2022 is dat we steeds meer verschillende platforms gebruiken en er meer tijd spenderen. Instagram laat zelfs een opvallende groei zien in de hoeveelheid gebruikers, maar met name de ‘kleine’ platforms als Snapchat, Twitter en TikTok worden dagelijks steeds meer gebruikt. Maak jij al gebruik van TikTok? Zo niet, dan is dit het teken dat je echt aan de slag moet op dit platform!

Keep it simple

We spenderen dan wel meer tijd op onze social media kanalen, maar we hebben minder aandacht voor individuele berichten. Hoe creëer je dan snel zichtbaarheid? Minder tekst, meer beeld! Videomarketing blijft ook in 2022 populair op social media. Verkort jouw boodschap tot de essentials zodat je publiek in één keer weet waar de post over gaat. Korte en verticale video’s zijn een goede mogelijkheid om de juiste boodschap over te brengen op jouw publiek. Dit kan videocontent zijn in de vorm van stories op Instagram en Facebook of een korte video via bijvoorbeeld Instagram reels of TikTok!

TikTok: je kunt er niet meer omheen

TikTok is een goed voorbeeld van een platform met korte, verticale video’s. Wie denkt dat dit platform alleen voor tieners is, heeft het mis. Dit jaar groeit het platform het snelst van alle social media kanalen onder verschillende leeftijdsgroepen. Met name twintigers weten het kanaal vaker te vinden. Betekent dit dat je actief moet zijn op TikTok? Nee, tenzij je graag een jonge doelgroep wilt bereiken!

new com onderzoek

 

Take things slow

We gedragen ons online bewuster. Hier kan je op inspelen door met creatieve, unieke user generated content potentiële klanten aan jouw bedrijf binden. Hieruit is nog een social media trend van 2022 ontstaan: Slow Movement Marketing. Dit houdt in dat dit jaar in het teken staat van zorgvuldigheid, aandacht en bewuste content. Wat drijft jouw bedrijf en wat betekenen jouw diensten? Promoot met deze strategie jouw product en/of service op social media op basis van betekenis, kennis en waarde!

Social commerce via social media

Een aankoop doen via WhatsApp, een Instagrampost of tweet zonder de website te bezoeken. Sinds de coronacrisis doen consumenten steeds vaker mobiele aankopen. Deze social media trend wordt in 2022 nog verder ontwikkeld. Betalingsprocessen via social media worden vergemakkelijkt en livestream shopping zal intrede doen als dé nieuwste trend van dit jaar. Bedrijven zetten social media ook vaker in voor hun klantenservice om klanten snel en effectief te helpen. Sta je klanten bijvoorbeeld te woord via Instagram, Whatsapp of Facebook!

Blijf op de hoogte!

Benieuwd naar welke trends je móét inzetten en wat dit voor jouw bedrijf zou betekenen? Wij helpen je graag verder!

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy