Vooruitkijken: dit zijn de marketingtrends van 2022

2 minuten leestijd
 

2021 zette de belangrijkste trend al in: digitalisering heeft een megasprong gemaakt. Dit in combinatie met bijvoorbeeld de privacyupdates van Google en de voorkeuren van gebruikers op social media zorgt weer voor een prachtige lijst aan trends voor 2022. Lees je mee?

Update third-party cookies 2023

De update staat dan wel gepland voor 2023, dit betekent dat 2022 in het teken moet staan van het verzamelen van eigen klantdata. Google heeft het afgelopen jaar aangekondigd midden 2023 een privacy-update door te voeren – in navolging als browsers als Firefox en Safari, die dit eerder al deden. Cookies gebruiken we bijvoorbeeld om een goede customer journey te realiseren, keuzes te maken op welk kanaal je je budget het beste kunt besteden en hoe we elementen binnen een website kunnen optimaliseren. Kort gezegd: met de inzicht die we uit cookies verschaffen kunnen we keer op keer de marketingstrategie optimaliseren. Maar wat betekent deze update dan voor jou? We zullen per 2023 aanzienlijk minder klantdata kunnen verzamelen. Daarom is het zaak dat er veel meer ‘andere’ klantdata wordt verzameld om de inzichten te kunnen waarborgen. Denk aan specifieke data als hoe je doelgroep er uit ziet, welke kanalen zij gebruiken en hoe ze beïnvloed worden.

Interactie is key

Waar interactie op social media kanalen al een gewoonte is, worden ook websites en webapplicaties steeds interactiever. Het zorgt ervoor dat je meer waarde toevoegt en gebruikers meer betrokken worden bij je merk. Enkele voorbeelden van interactieve marketing op je website zijn:

  • Beoordelingen
  • Vragenlijsten
  • Spellen
  • Peilingen
  • Wedstrijden

Interactieve elementen kunnen verder uitermate goed ingezet worden bij bijvoorbeeld het werven van nieuwe werknemers of het tonen van collecties.

Micro-influencers

Denk je bij het inzetten van influencers direct aan grote merken die BN’ers inhuren om hun producten aan de man te krijgen? Dan zit je goed, maar vergeet je het grootste deel van influencermarketing. De trend van 2022 is meer op de niche-markt gericht (micro-influencers). Dit betekent dat je influencers inhuurt die zich focust op een deel in de markt en een bepaalde groep volgers hebben. Denk bijvoorbeeld aan een Agrarische Instagrammer.

User Generated Content

Niet iets nieuws in 2022, maar wel steeds belangrijker: content dat door jouw klanten/volgers wordt gerealiseerd. Dit heeft een hogere geloofwaardigheid en zorgt voor meer bereik. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een repost op Instagram of LinkedIn of een unpacking video op YouTube. Ook Google Reviews behoren tot UGC. We hameren er al tijden op: maar ook dit jaar is het een must om hier de focus te leggen – helemaal met oog op die online lokale vindbaarheid die steeds belangrijker is geworden het afgelopen jaar.

Stay tuned!

Nieuwsgierig naar wat deze trends voor jouw bedrijf gaan betekenen? En in hoeverre kun of móet je het al inzetten? Wij praten je graag bij! Laat het ons weten.

Lees ook deze artikelen

Marketing

Aan de slag met videomarketing: een stappenplan

30 november 2021

Marketing

Conversie verhogen? Personaliseren maar!

23 november 2021

Vacatures

Gesloten - Vacature online marketeer

24 september 2021