Waarom adverteren alleen niet (meer) genoeg is
Home » Waarom adverteren alleen niet (meer) genoeg is
Hé ondernemer, kijk verder dan je advertentie
In de huidige digitale markt, zowel binnen de B2B- als B2C-sector, is het niet langer genoeg om enkel op advertenties te vertrouwen. Hoewel Google Ads en Meta advertising (Facebook, Instagram, WhatsApp) belangrijk blijven, zijn ze niet meer voldoende om succesvol te zijn. Dit komt onder andere door de opkomst van dropshipping, wat het vertrouwen van afnemers aanzienlijk heeft aangetast. Om in deze uitdagende omgeving op te vallen en vertrouwen op te bouwen, is het essentieel om naast adverteren ook organisch zichtbaar te zijn. Dat betekent dus dat je een prachtige mix aan marketingmiddelen inzet. Lekker effectief én goed voor de autoriteit.
De impact van dropshippers
Je kent het vast: die webshops die heel ‘echt’ en betrouwbaar lijken, maar waar je uiteindelijk een kat in de zak (met slechte klantenservice) blijkt te kopen. Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat je niet de enige bent. Het laat zien dat veel dropshippers de wet- en regelgeving niet naleven, wat resulteert in een slechte klantbeleving. Veelvoorkomende problemen zijn onder andere websites zonder duidelijke contactgegevens of retourinformatie, lange levertijden, slechte producten en als klap op de vuurpijl: hoge retourkosten.
Wat gaat er mis en waar zijn dropshippers aan te herkennen
Deze wanpraktijken hebben geleid tot een groeiend wantrouwen. Ze zijn op zoek naar betrouwbare bedrijven waar ze met een gerust hart kunnen kopen. En dat blijken dus niet meer automatisch bedrijven te zijn die adverteren. Enkel adverteren is daarom niet meer genoeg om het vertrouwen van je klant te winnen. Jouw klanten willen meer dan alleen een mooie advertentie; ze verlangen naar zekerheid en transparantie. Dit is waar organische zichtbaarheid en het opbouwen van autoriteit cruciaal worden. Van de ondervraagden geeft 88% aan liever niet meer bij een dropshipper te kopen.
“Enkel adverteren is niet genoeg om dit vertrouwen te winnen”
SEO en sociale media: de digitale sleutels tot succes
Een sterke aanwezigheid in zoekmachines en op social media is essentieel om autoriteit op te bouwen. SEO zorgt ervoor dat je bedrijf organisch gevonden wordt op relevante zoektermen. Hoe beter je dit doet, hoe geloofwaardiger je bent. Actieve en authentieke interactie op social media helpt om een community op te bouwen en je merk menselijker en toegankelijker te maken.
Daarnaast biedt organische content op deze platforms de kans om je expertise te tonen en échte relaties met je (potentiële) klanten op te bouwen. Iets wat advertenties op zichzelf niet kunnen. Het publiek wil weten dat er een betrouwbaar bedrijf achter de advertentie schuilgaat. Dit kan alleen worden bewezen door consistente, waardevolle interacties en zichtbaarheid op meerdere kanalen.
Door te investeren in SEO, sociale media en waardevolle content, bouw je een betrouwbare reputatie op die uiteindelijk leidt tot meer conversies en langdurig succes.
Dit vind je vast ook interessant
Geschreven door
Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!