Waarom je moet overstappen naar Google Analytics 4 in 2023

Waarom je moet overstappen naar Google Analytics 4 in 2023

Om gelijk met de deur in huis te vallen, vanaf 1 juli 2023 kun je geen gegevens meer verzamelen met Google Universal Analytics. Yep, het is tijd voor een upgrade, want het welbekende Google Universal Analytics maakt plaats voor het nieuwe: Google Analytics 4, ook wel bekend als GA4. Maar wat houdt deze update eigenlijk in en waarom zou je nu al met GA4 aan de slag moeten gaan?

Universal Analytics, hoe zat het ook alweer?

Oké, even terugspoelen. Universal Analytics was de voorganger van Google Analytics 4 en bood een breed scala aan functies en rapporten waarmee je inzicht kon krijgen in het gedrag van je websitebezoekers. Je kon onder andere het aantal bezoekers, het land van herkomst, de bezochte pagina’s en de verblijfsduur op je site meten. Het nadeel hiervan is dat de privacy van de gebruiker niet altijd optimaal voldeed aan de richtlijnen van de AVG wetgeving.

Wat maakt GA4 zo anders?

GA4 meet de boel net even anders dan zijn broer. Waar Universal Analytics zich voornamelijk richtte op het meten van afzonderlijke sessies, legt GA4 de nadruk op het volgen van de gebruiker over verschillende apparaten en interacties heen. Dat betekent dat je nu een completer beeld krijgt van hoe gebruikers zich gedragen tijdens hun interacties met je website of app, ongeacht welk apparaat ze gebruiken. Of een gebruiker nu begint op een mobiele telefoon, vervolgens overschakelt naar een tablet en uiteindelijk een aankoop doet op de desktop, GA4 kan al deze stappen volgen en aan elkaar koppelen.

Focus op privacy

GA4 is speciaal ontworpen om de privacy van gebruikers te beschermen. Google neemt de AVG-richtlijnen, heel serieus en doet er alles aan om persoonlijke gegevens te beveiligen. GA4 slaat bijvoorbeeld geen IP-adressen meer op en zorgt ervoor dat gebruikers volledig anoniem blijven. Als je wilt, kun je als gebruiker zelfs een verzoek indienen om al jouw gegevens te laten verwijderen.

Hoe zit het dan met cookies?

Het mooie is dat GA4 niet afhankelijk is van cookies, GA4 gebruikt namelijk machine learning om ‘missende’ data zo goed mogelijk aan te vullen. Dat is natuurlijk handig omdat steeds meer browsers ’third-party’ cookies blokkeren, waardoor het moeilijker wordt om jouw websitebezoekers te volgen. Zo blijft je data up-to-date en wordt ervoor gezorgd dat de privacy van de websitebezoeker goed beschermd blijft.

De voordelen op een rijtje

Google Analytics 4 brengt een hoop veranderingen met zich mee voor het gebruik van websitegegevens. Dit heeft een aantal voordelen:

  • Je kunt gebruik maken van ’Cross device tracking’: Met GA4 kun je gebruikers volgen terwijl ze switchen tussen verschillende apparaten. Of ze nu je website bezoeken via een computer, smartphone of tablet. Hierdoor leer je het gedrag van de gebruiker nog beter te begrijpen.
  • Focus op gebeurtenissen in plaats van sessies: In plaats van alleen maar te kijken naar individuele sessies, richt Google Analytics 4 zich meer op gebeurtenissen. Je krijgt diepgaande inzichten over hoe gebruikers zich gedragen op je website. Je ontdekt bijvoorbeeld welke stappen ze nemen voordat ze een aankoop doen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief.
  • Betere privacy: GA4 neemt privacy heel serieus en biedt mogelijkheden om gegevens die gekoppeld zijn aan individuele gebruikers te verwijderen.
  • Slimme inzichten met machine learning: Dankzij geavanceerde machine learning-technologie genereert GA4 automatisch waardevolle inzichten. Je ontvangt directe rapporten over de meest populaire pagina’s, de meest betrokken doelgroepen en welke acties het meest leiden tot conversies. Zo kun je slimmere beslissingen nemen om je website te verbeteren.

Kortom, met Google Analytics 4 krijg je betere tracking van gebruikers, focus je op gebeurtenissen in plaats van sessies, is de gebruikersprivacy beschermt en krijg je slimme inzichten.

De overstap naar GA4

Je vraagt je misschien af hoe je dan overstapt van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Geen zorgen, Google biedt hiervoor een handige installatieassistent, als je inlogt op jouw Analytics omgeving vind je deze in je beheerdersinstellingen. Deze assistent helpt je met het overzetten van je data vanuit je bestaande UA-omgeving.

Mocht je toch nog wat hulp nodig hebben, dan hebben we ook alvast een handig stappenplan voor je klaargezet, zo weet je zeker dat jouw overgang van Universal Analytics naar Google Analytics 4 soepeltjes verloopt.