Bereid je voor op deze belangrijke update van LinkedIn

3 minuten leestijd

Wat is jouw favoriete platform? LinkedIn? Dan zit je hier gebakken! In deze blog loods ik je door de nieuwste snufjes op dat platform. En geloof me, dat is van belang als je alles uit je zakelijke netwerk wilt halen. Meer connecties, meer leads; LinkedIn is dé plek voor jouw zakelijke netwerk. En met de aankondiging van een belangrijke update over het algoritme, is het tijd om er eens in te duiken.

Het algoritme van LinkedIn verandert

LinkedIn is al een tijdje bezig met het belonen van posts over kennis en advies. Die berichten worden naar voren geschoven in het algoritme, waardoor ze als eerste op de tijdlijn van jouw doelgroep belanden. In juni 2023 is het algoritme compleet veranderd en zagen veel bedrijven dat posts die zinvolle discussies in de reacties aanwakkerden, aanzienlijk meer bereik kregen. In een recente aankondiging heeft Tim Jurka, directeur Engineering bij LinkedIn, bekendgemaakt dat ze vanaf dit jaar de lat nog hoger leggen. Terwijl de meeste sociale-mediaplatforms zich richten op actuele berichten op de tijdlijn, zal LinkedIn in de toekomst nog kritischer kijken naar individuele interesses van jouw doelgroep en de relevantie van jouw content.

LinkedIn geeft voorrang aan berichten die kennisdeling en discussie bevorderen.

Jouw post zichtbaar op basis van individuele interesses

Momenteel verdwijnen berichten na slechts 1 à 2 dagen van de tijdlijn van je doelgroep. Binnenkort zal dat veranderen, aangezien LinkedIn zich richt op relevantie. Content wordt bewaard en getoond wanneer gebruikers ernaar op zoek zijn, zelfs oudere berichten worden getoond als ze op dat moment interessant zijn. Het zou dus zomaar kunnen dat jouw bericht van enkele weken geleden plotseling naar voren wordt geschoven op de tijdlijn van jouw lezer. Handig, toch? Op die manier blijft je content beschikbaar voor degenen die ernaar op zoek zijn, binnenkort laat LinkedIn dit soort berichten zien als ‘voorgestelde berichten’ op je tijdlijn, tussen alle actuele posts.

Content blijft straks voor een langere perdiode toegankelijk op LinkedIn.
Binnenkort zal LinkedIn 'voorgestelde berichten' weergeven op je tijdlijn, die aansluiten bij je interesses en zoekgeschiedenis, te midden van de recente posts.
LinkedIn update

Hoe bereid ik mij voor op deze update?

Je tekst afstemmen op de doelgroep is één ding, maar als je echt wilt profiteren van deze update, werkt het het beste als je content van hoge kwaliteit maakt en deze zo specifiek mogelijk afstemt op een bepaald onderwerp. LinkedIn heeft namelijk aangekondigd dat specifieke content eerder in het algoritme wordt opgenomen dan algemene content. Breng dus goed je doelgroep in kaart, speel in op veelgestelde vragen en nog belangrijker: kijk goed naar wie je toevoegt aan je netwerk.

Long-form content

LinkedIn raadt ondernemers en marketeers aan om aan de slag te gaan met long-form content, dit zijn teksten van meer dan 1.000 woorden. Dit biedt een uitgebreide mogelijkheid om diepgaande inzichten te delen, expertise te tonen en een waardevolle band op te bouwen met je doelgroep. Varieer dus in de lengte en diepte van je berichten, hierbij mag je dus best specifieke onderwerpen aanboren. Mijn tip zal zijn om de artikelen die je deelt op je website, ook te delen als blog op LinkedIn. Het platform heeft namelijk de optie om een uitgebreid artikel te publiceren. Op die manier zorg je direct voor een goede mix van je content.

Kwaliteit boven kwantiteit

Als je een bedrijf hebt of iets wilt verkopen, is het slim om je te richten op kleine groepen mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat jij doet, in plaats van alles met iedereen te delen. Daarom is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Een ‘persona’, een soort denkbeeldig persoon die jouw ideale klant vertegenwoordigt, kan hierbij helpen. Zo krijg je inzicht in waar zij tegenaan lopen en heb je direct inspiratie voor je volgende blog. Ben je benieuwd hoe je zo’n persona maakt? Lees ook: ‘waarom een persona opstellen’.

Mix en test content

De kans is groot dat er verschillende functies en sectoren in je netwerk zitten. Daarom is het goed om hier een goede balans in te vinden en de inhoud van je posts voortdurend te verfijnen. Een content-planning kan je helpen om specifieke content voor elke doelgroep te ontwikkelen. Mocht je hier hulp bij kunnen gebruiken, neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om je te helpen bij het opstellen van een planning!

Uiteraard is het ook belangrijk om je content op LinkedIn te blijven testen. Ontdek welke vormen, lang of kort, de meeste interactie opleveren en pas vervolgens je content hierop aan. Zo ben je volledig voorbereid op de update van LinkedIn. Wil je meer ontdekken? We hebben een handige workshop voor je in petto die over LinkedIn gaat.