Waarom een persona opstellen zo belangrijk is

Het opstellen van een persona is een perfecte manier om je klant op een onbevangen manier te benaderen én je communicatie beter op de klant af te stemmen. Als je het ons vraagt kan geen enkele onderneming zonder persona’s, vooral niet in de B2B. Tijd om aan de slag te gaan met persona’s!

Wat is een persona?

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van een fictieve ideale klant. Door het opstellen van een persona krijg je nieuwe inzichten in de behoeftes, interesses, wensen, doelen, situaties en problemen van je ideale klant. Daardoor wordt het eenvoudiger om de juiste boodschap te communiceren en de goede marketingcommunicatiemiddelen te kiezen voor het bereiken van je potentiële klanten.

Stappenplan: hoe stel je een persona op?

Voor het realiseren van een goede persona dien je een aantal stappen te doorlopen. Ons advies is om een persona niet in je eentje op te stellen. Betrek bijvoorbeeld je accountmanagers, de marketingafdeling en je aftersales collega’s hierbij. Zij geven je vaak concrete, extra inzichten en waardevolle informatie.

Stap 1: Kies een ijkpersoon

Kies een ijkpersoon die symbool staat voor de hele doelgroep. Heb je meerdere doelgroepen, maak dan meerdere persona’s. Door één typische persoon te kiezen om de specifieke doelgroep te beschrijven wordt de doelgroep als geheel minder abstract.

Stap 2: Ga op onderzoek uit

Verzamel zoveel mogelijk informatie over je doelgroep. Duik in alle beschikbaarbare data, neem interviews af, gebruik Google Analytics, vraag collega’s en raadpleeg het CRM-systeem. Hiermee krijg je inzicht in interesses, opleidingsniveau, thuissituatie en online gedrag van je ideale klant.

Stap 3: Visualiseer de persona

Geef de persona een naam om het menselijker te maken en om deze gemakkelijker te onthouden. Maak een visuele weergave van de persona, zoals een foto of tekening, zodat je je beter kunt inleven in de persona.

Stap 4: Benoem persoonlijke kenmerken

Wat zijn de persoonlijke kenmerken van je persona? Noteer leeftijd, geslacht, functieprofiel en benoem ook wat zijn of haar rol binnen het bedrijf is. Is hij of zij beslissing bevoegd of heeft de persoon invloed op de besluitvorming? Wat is belangrijk voor hem of haar om beslissingen te maken of investeringen te doen? Denk daarbij ook aan normen en waarden van deze persoon.

Stap 5: Noteer gedragskenmerken

Beschrijf de kenmerken en het gedrag van de persona, zoals interesses, gewoontes, doelen, frustraties, uitdagingen.. Welke media, mensen, informatie  beïnvloedt het handelen van de persona? Weet jij hoe hij of zij het liefst wordt aangesproken en welke tone-of-voice aanspreekt? Wat zijn goede eigenschappen van deze persona? En wat zijn slechte?

Stap 6: Inventariseer behoeftes

Welke behoeftes heeft je persona op zakelijke gebied? Denk bijvoorbeeld aan duurzaam ondernemen, certificaten, maar ook aan reactiesnelheid, service, levertijd of productinformatie. Noteer hierbij ook welke pains’ en gains’ je persona heeft.

Het kan zijn dat je meerdere types persona’s kunt onderscheiden. Het is daarom gebruikelijk om meerdere persona’s op te stellen, die een bepaalde doelgroep vertegenwoordigen. Denk aan diegene waarmee jij als bedrijf als eerste contact legt (bijvoorbeeld een inkoper) en diegene die vervolgens de eindbeslissing neemt (directeur). Je kunt ook nog een negatieve persona opstellen. Dit gaat over de groep potentiële klanten die je liever niet aantrekt of die minder goed past bij jouw bedrijf.

Persona opgesteld, en nu?

  1. Ga het gesprek aan met je klanten. Na het invullen van je persona heb je vast nog een aantal vragen. Vul de persona aan met deze informatie.
  2. Check je communicatie-uitingen met de persona’s. Komt het overeen wat je communiceert en wat de persona graag wil horen & zien?
  3. Bekijk je bedrijfswebsite nog eens, maar bekijk de website nu door de ogen van je persona. Wat zie je en wat kan nog verbeterd worden?

Start van de customer Journey

Nu je een persona in beeld hebt gebracht, is het tijd om uit te stippelen welk pad je klant bewandelt, voordat hij of zij klant wordt. Dat noemen we de customer journey. Meer over de customer journey lees je in deze blog.

Waar je persona’s voor kunt gebruiken

  • Realiseren en genereren van kwalitatievere leads. 
  • Door nieuwe inzichten, helpt het om je communicatie aan te scherpen en om meer online bezoekers te converteren.
  • Het MBTI sheet is een afgeleide van een persona. Dit model classificeert persoonlijkheden van mensen, waarmee je vervolgens kunt inspelen op de voorkeuren en behoeften van de verschillende types.
  • Gebruik een Empathy map, dat is een ideaal hulpmiddel bij het verzamelen van gegevens over klanten om de doelgroep beter te begrijpen.

Ga aan de slag met persona’s!

Door het opstellen van persona’s kom je tot nieuwe inzichten, mogelijkheden & kansen. Doe hier je voordeel mee zodat producten en diensten (nog) beter aansluiten bij de wensen van je klant. Heb je nog nooit een persona opgesteld en kun je wel wat hulp gebruiken? Wij geven ook diverse workshops , waaronder ‘persona’s maken’ en marketingstrategiesessies. Neem daarvoor gerust contact met ons op.

Download de Empathy map


    Door je aan te melden ga je ermee akkoord dat we je maximaal 1x per maand marketingmails sturen. Alles in overeenstemming met onze privacyverklaring. Je kunt je ook altijd weer afmelden voor deze e-mails.