Websites voor iedere bezoeker met MBTI

3 minuten leestijd
 

Iedereen kijkt anders naar een website. De ene persoon maakt beslissingen op basis van emotie, waar de ander feiten belangrijker vindt. Daarnaast beslist de ene persoon sneller dan de andere persoon. Door middel van de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) brengen wij in kaart hoe jij jouw website optimaal kan inrichten, zodat iedere bezoeker zich thuisvoelt én jouw doelen worden bereikt.

MBTI voor conversie

Jouw doelgroep beter begrijpen en hier optimaal op inspelen, daar is de Myers-Briggs Type Indicator zeer geschikt voor. Dit model classificeert persoonlijkheden van mensen, waarmee je vervolgens kunt inspelen op de voorkeuren en behoeften van de verschillende types. Er zijn vier dimensies en in totaal 16 persoonlijkheidstypes. Hoe pas je dit toe op jouw website? Door de gedragsvoorkeuren in je achterhoofd te houden. Op deze manier creëer jij een website die optimaal converteert.

De vier MBTI-profielen

De profielen zijn opgebouwd op acht gedragskenmerken. Per dimensie worden twee tegenovergestelde kenmerken aan elkaar gekoppeld. Dit zijn de kenmerken:
– Ben je extravert of introvert?
– Ben je een observator of ga je op intuïtie af?
– Ben je een denker of een voeler?
– Ben je een iemand die oordeelt of ben je meer een waarnemer?

Uit deze acht gedragskenmerken zijn er diverse typen websitebezoekers ontstaan. Bekijk de onderstaande afbeelding voor alle types en een aantal van hun kenmerken.

MBTI website

De competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker bekijkt een website razendsnel. Een van die competitieve bezoekers is Leo. Hij scant de pagina en gaat op zoek naar voordelen. Daarnaast vindt Leo korte feitelijke informatie belangrijk. Ook de autoriteit van het bedrijf is belangrijk voor een competitieve bezoeker. Hoe speel je in op deze behoeften? Kies voor opsommingen en tabellen. Ze streven continu naar verbetering. Noem dingen zoals: ‘Met deze laptop kun jij multitasken als de beste’. De competitieve bezoeker wordt getriggerd, gaat erover nadenken en koopt het product.

De methodische bezoeker

Onze methodische bezoeker is Deniz, het duurt langer voordat hij zijn beslissing maakt. Net zoals de competitieve bezoeker baseert de methodische bezoeker zijn beslissing op feitelijke informatie. Deniz is een langzame beslisser, doordat hij volledig in de details duikt. Lijstjes en opsommingen zijn voor hem ideaal. Zo weet hij precies welk product zijn kant op komt. Om zijn beslissing te nemen kijkt hij naar recensies, keurmerken en Deniz vergelijkt diverse websites. De methodische bezoeker bereiken? Door gratis verzending, retournering en 30 dagen bedenktijd aan te bieden kan je de laatste twijfel weghalen bij deze bezoeker. Een andere manier om de methodische bezoeker te overtuigen is door een inkijkexemplaar. Een voorproefje kan ze helpen te beslissen of dit product is wat ze nodig hebben.

De spontane bezoeker

Esther is een spontane bezoeker. Deze bezoekers maken snelle beslissingen op basis van emotie. Je zou een spontane bezoeker kunnen vergelijken met een impulskoper. Ze zijn zeer gevoelig voor aanbiedingen en gepersonaliseerde content. Esther kijkt of het product iets toevoegt aan haar leven en zo ja wat het toevoegt. Op basis van reviews en foto’s kiest ze het product. Jouw website aanpassen voor de spontane bezoeker? Maak gebruik van korte en krachtige teksten. Daarnaast werkt het goed om gratis verzending, retournering en bedenktijd aan te bieden.

De humanistische bezoeker

Onze humanistische bezoeker is Moniek. Ze neemt ruim de tijd voor beslissingen en beslist op de basis van emotie. Moniek is gevoelig voor meningen van anderen en vindt het belangrijk om te weten wie er achter het bedrijf zit. Bij de aanschaf van producten vraagt ze zich af wat andere mensen ervan vinden. Daarom bekijkt de humanistische bezoeker altijd de reviews. Rekening houden met deze bezoeker? Geef een overzicht over wat andere klanten kopen bij een product en vergeet geen keurmerken op je website te zetten. Zo weten de humanistische bezoekers of ze jouw website kunnen vertrouwen.

Hotjar: volg het gedrag van jouw bezoekers

Wil jij graag weten waar jouw bezoekers naar kijken? Met de tool Hotjar kun je dit precies uitzoeken. Door heatmaps te gebruiken wordt er precies zichtbaar waar jouw bezoeker op klikt, hoe ze hun muis bewegen en op welk punt van de pagina je bezoeker gaat scrollen. Zo weet jij precies welk soort bezoekers op jouw website komen en kun jij hierop inspelen.

Jouw website inrichten naar de diverse persoonlijkheidstypes? Begin met het downloaden van onze MBTI-factsheet. Zo heb jij alle verschillende gedragspatronen op één plek!

Factsheet MBTI aanvragen

Over de auteur:

Svea Reekers

De web- en marketingwereld is continu in beweging. Wat speelt er momenteel in het vak? En bij onze opdrachtgevers? Dagelijks verslind ik nieuwsbrieven, artikelen én boeken om ons – soms abstracte – vakgebied te vertalen naar concrete en praktische handvatten voor jou als ondernemer. Mijn specialisaties liggen bij innovatie, ondernemen, ontwikkeling en marketing- & contentstrategie.

Bekijk profiel
Svea Reekers

Lees ook deze artikelen

Marketing

Maak méér werk van je merk!

19 april 2021

Marketing

Marketingbudget bepalen: hoe doe je dat?

23 maart 2021

Vacatures

VACATURE - Wij zoeken een full stack developer! (medior/senior)

1 maart 2021
Out of office
Wij genieten van donderdag 13 mei t/m 16 mei van een lang Hemelvaartsweekend en zijn dus lekker vrij. Spoed? Mail dan naar info@wefabric.nl of bel naar 085 401 46 28. Alvast een fijn lang weekend toegewenst!
Oké