Customer Life Cycle: hoe vind ik mijn ideale klant?

3 minuten leestijd

Alles draait om de klant. Nieuwe klanten vinden en huidige klanten behouden. Maar hoe bereik je nieuwe klanten? Waar vind ik ze? Om te beginnen; ken je klant! Dat klinkt logisch en voor de hand liggend maar waar begin je? Tijd voor actie!

Maak kennis met de Customer Life Cycle. Deze methode helpt je om je ideale klant te bereiken door je te verplaatsen in de klant. Je doorloopt 5 stappen die een klant ook zet om daadwerkelijk tot kopen over te gaan. Daarnaast kan het in kaart brengen van de Customer Life Cycle je ook helpen om marketingacties effectief in te zetten. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

Breng jouw Customer Life Cycle in kaart!

Voorbereiding: Klantsegmentatie

Voordat je begint met het in kaart brengen van je klantreis moet je eerst weten wie de ideale klant is. Stel een persona op, een karakterisering van het type klant. Geef deze klant ook een naam!

1. Reach (bereiken): de aandacht krijgen!

Hoe trek jij de aandacht van de klant? Stem deze af op de persona! Zit hij of zij veel in de auto? Shopt deze persoon veel online? Actief op social media in combinatie met advertenties via Facebook en Instagram kunnen dan de manier zijn om de aandacht te trekken! Oftewel: verdiep je in de klant.

2. Acquisiton (verwerven): laat van je horen!

Is je klant bekend geworden met je bedrijf en heeft hij contact met je opgenomen? Zorg er dan voor dat je de klant aan je bindt! Hoe laat jij zien waarom jij de beste partij bent ten opzichte van je concurrentie. Misschien kan een online retargeting campagne een perfect marketingmiddel zijn!

3. Conversion (omzetting): aankoopoverweging

De klant heeft interesse getoond in je product of dienst. Welke stappen onderneem je zodat hij je dienst of product afneemt? Zorg ervoor dat niets hem weerhoudt om de aankoop te doen. Bijvoorbeeld: de productinformatie, snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website!

4. Retention (vasthouden): aankoop en verbinden

De klant heeft je product of dienst in gebruik genomen, oftewel gekocht! Gefeliciteerd! Maar hoe zorg je ervoor dat de klant nogmaals gaat kopen? Service en in contact blijven is de sleutel tot succes. Dit kan bijvoorbeeld mailing, social media berichten of events zijn. Zorg er wel voor dat je de gegevens van de klant mag gebruiken (AVG).

5. Loyality (trouw): de loyale klant

De klant komt regelmatig terug voor aankopen en wordt ambassadeur van je bedrijf. Maar hoe informeer je ze en betrek je ze bij je bedrijf? Organiseer bijvoorbeeld speciale evenementen voor je trouwe klanten.

Workshop Customer Life Cycle

Bij uitkomst van de Customer Life Cycle ga je zien dat er een aantal pijnpunten zijn. Dit zijn je verbeterpunten die je kunt optimaliseren. Werk aan de winkel dus! Hulp nodig? Wij helpen je uiteraard graag met het in kaart brengen van de klantreis! Wij bieden je een workshop aan waar we alle stappen doorlopen en de totale klantreis in kaart brengen! Benieuwd naar de mogelijkheden? Aarzel niet en neem contact met ons op!

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy