B2B marketingplan opstellen met deze 5 tips

Home » Wecademy » B2B marketingplan opstellen met deze 5 tips

Terwijl de kerstman bijna zijn intrede doet, ben jij druk met het opstellen van je 2B2 marketingplan voor het komende jaar. Waar begin je en wat zet je er precies in? In deze blog helpen we je op weg met onze 5 ultieme tips voor het opstellen van een killer van een B2B marketingplan.

Allereerst gaan we terug naar de basis; een gedegen B2B marketingplan is onderdeel van je bedrijfsstrategie. In het marketingplan leg je uit hoe je de gestelde omzetdoelen wilt gaan halen, op welke termijn en met welke marketingcommunicatiemiddelen. Het marketingplan wat je gaat opstellen is niet een in beton gegoten plan, maar wel een hele duidelijke richting. Je hoeft niet elk detail erin te zetten, maar je moet wel duidelijk genoeg zijn, zodat het voor iedereen te begrijpen is waar je naartoe wilt.

#1 Bestudeer de marketingresultaten & data van het afgelopen jaar

Voordat je begint met je B2B marketingplan, duik in je resultaten van het afgelopen jaar. Analyseer de huidige marketingresultaten. Hoeveel heeft marketing bijgedragen aan de bedrijfsdoelstellingen? Bekijk je huidige websiteprestaties, vindbaarheid in Google (SEO), de campagnes op Google (SEA) en de social media resultaten. Let onder andere op het bereik en de CTR (click-through-rate). Analyseer hoe de bezoekers op de website terecht zijn gekomen, hoeveel conversies er zijn geweest en wanneer. Is er een trend te zien of te herleiden naar een specifieke marketingcampagne of -inzet?

Is je website toe aan een update of zie je kansen voor meer conversie? Neem dan website ontwikkelingskosten mee in je marketingbudget (zie verderop deze blog).

#2 Breng nieuwe kansen & ontwikkelingen in de markt in kaart

Weet jij hoe de B2B-koper onderzoek of hij een nieuw product of dienst wil gaan afnemen? Is het antwoord nee? Ga dan het gesprek aan met een bestaande klant en met je sales collega’s. Stel buyer persona’s op. Dit geeft je nieuwe inzichten in het wie, waar en waarom met betrekking tot je doelgroep. Breng ook kansen en ontwikkelingen in je markt in kaart. Waar moet je het komende jaar rekening mee houden? En waar moet je al direct op inspelen wat betreft marketing?

Hulp nodig met het opstellen van je B2B marketingplan?

#3 Marketingdoelstellingen

De bedrijfsdoelstellingen worden gekoppeld aan de omzetdoelen voor het komende jaar. Marketing draagt hieraan bij. Eén van de belangrijkste onderdelen van je plan worden dan ook de marketingdoelstellingen.Dit kun je eventueel opsplitsen per regio, per land of per branche. Maak deze doelstellingen meetbaar door er een percentage aan te koppelen en het meetbaar te maken. Noteer ook hoe je deze doelstellingen gedurende het jaar én wanneer gaat monitoren, door heldere KPI’s te formuleren.

#4 Aankoopproces

Als B2B marketingspecialisten weten dat het koopproces bij B2B bedrijven langer duurt dan bij consumenten. Er zijn meerdere personen die één beslissing maken en er wordt langer over deze koopbeslissing gedaan. 

Er zijn meerdere fases die iemand doorloopt voordat er een product of dienst wordt gekocht. Doorloop daarom de customer journey en je ondervindt waar nog kansen liggen voor jullie als organisatie. Deze customer journey is tevens je basis voor je strategische middelenmix. In dit hoofdstuk ga je omschrijven welke middelen, met welke doelstelling en insteek je inzet.

#5 Concurrenten of collega?

Welke bedrijven vissen in dezelfde vijver als die van jouw bedrijf? Het is belangrijk om te weten of er nieuwe concurrenten zijn bijgekomen. Kijk ook naar je huidige concurrenten, want ook zij zitten niet stil! Neem ze onder de loep, noteer hun sterke & zwakke punten en bepaal onder andere aan de hand daarvan wat je eigen Unique Selling Points (USP’s) zijn. Kijk daarnaast ook eens hoe ze online scoren of aan welke events zij deelnemen.

Ook nog even dit…

Heb je het marketingplan klaar? Dan is het tijd om je marketingbudget op te stellen. Op deze manier bepaal je strategisch wat voor budget je nodig hebt en waar je wat voor in gaat zetten. Met als voornaamste doel: weten wat je waar aan uitgeeft, zodat je terug kunt kijken wat het je heeft opgeleverd. Wil je meer lezen over hoe je een marketingbudget opstelt? Lees dan deze blog.

Download ons magazine voor meer inspiratie

Wefabric magazine

    Door je aan te melden ga je ermee akkoord dat we je maximaal 1x per maand marketingmails sturen. Alles in overeenstemming met onze privacyverklaring. Je kunt je ook altijd weer afmelden voor deze e-mails.