KPI’s: maak je doelstellingen meetbaar

3 minuten leestijd

KPI, wat? Een Key Performance Indicator, ook wel KPI genoemd, zorgt ervoor dat je jouw doelstellingen resultaatgericht kunt formuleren. Werk je met Wefabric, dan hoor je dit begrip om de haverklap. Maar waarom zou je er gebruik van maken?

Waarom KPI’s gebruiken?

Een strategie zonder doelstellingen is als een schot zonder doel. Fijn dat je het ene hebt, maar zonder het andere ga je geen resultaat behalen. Ieder jaar ergens tussen september en december maak je een (marketing)plan voor het nieuwe jaar, waarvan doelstellingen en KPI’s een onderdeel zijn.

Op deze manier krijg je resultaten inzichtelijk en kun je door het jaar heen bepalen of je nog op koers ligt. Een vinger aan de pols, die er voor zorgt dat je waar nodig kunt bijsturen. Het geeft je tevens een goed beeld van of de energie die je ergens instopt de investering ook waard is.

Formuleer doelstellingen

Je kunt diverse doelstellingen hebben, welke je op verschillende niveaus kunt formuleren. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsdoelstellingen, salesdoelstellingen of marketingdoelstellingen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Groeien in omzet
  • Meer naamsbekendheid
  • Meer klanten in de agrarische sector
  • Hogere klanttevredenheid

Maak ze meetbaar

Je merkt het al: doelstellingen kunnen vrij globaal worden omschreven. De meeste doelstellingen zouden dan ook direct vragen bij je op moeten roepen:

  • Wat is ‘groeien’?
  • Wat gebeurt er nu (in cijfers uit te drukken)?
  • Over welke periode moet dit plaatsvinden?

Het is daarom belangrijk dat je een KPI kunt kwantificeren. Maak het ook zo specifiek mogelijk. 
Bijvoorbeeld: 
In 2023 een omzetgroei realiseren van 15% ten opzichte van 2022. Dit betekent groeien van €1.000.000 naar €1.150.000.

De KPI (hetgeen je gaat meten) die dan bij deze meetbare doelstelling hoort is:
Omzetgroei of Omzet

Vertaal de KPI naar de periode waarin je het gaat bijhouden, bijvoorbeeld de omzet die je per maand zou moeten behalen. Bepaal ook hoe en bij wie je je doelstelling gaat realiseren. Dit uit zich vaak in een goede doelgroepomschrijving, het realiseren van persona’s en het opstellen van een effectieve middelenmix.

Hoeveel KPI’s heb je nodig?

Hoeveel KPI’s je nodig hebt, ligt vooral aan het soort doelstelling dat je hebt. Over het algemeen geldt: hoe meer KPI’s je opstelt, hoe meer je moet bijhouden en hoe minder overzichtelijk het wordt. De meeste bedrijven kiezen zo’n 5-7 KPI’s die het grote geheel inzichtelijk maken.

Meten = weten

Heb je specifieke doelstellingen en KPI’s opgesteld, dan is het zaak om data te verzamelen. Bepaal vooraf hoe vaak je dat gaat doen. Per KPI is dit uiteraard verschillend, maar vaak houden we iedere maand of kwartaal aan. Je ziet op deze manier een verband en kunt onderbouwde conclusies trekken.

Schrik niet wanneer je de eerste periode niet direct de doelstelling hebt gehaald. Sommige doelstellingen hebben immers een lange adem nodig.

Ook marketing KPI's opstellen?

Neem contact op