Podcasts voor B2B organisaties: do or don’t?

Home » Wecademy » Podcasts voor B2B organisaties: do or don’t?

Spoiler alert: het antwoord is wat ons betreft bijna altijd DO. Wil je weten waarom? Lees dan gewoon even verder. 😉

Audio is hot! Maar dat wist jij natuurlijk al. Want dagelijks loop je jouw rondjes met Fikkie (of in ons geval Manly) terwijl Mattie Valk je bijpraat over de Formule 1. Je stapt in je auto waar BNR je vertelt over het laatste Cryptonieuws en schakelt vervolgens moeiteloos over naar je favoriete podcastapp om dieper op het onderwerp in te gaan. Op je werk krijg je van je collega’s de laatste must-listens (bijvoorbeeld Hoge Bomen over Jumbo) en vervolgens stap je op je racefiets met het laatste groeivoer voor ondernemers in je oren. Duidelijk toch? Audio is hot en dat wist jij alláng! Maar wat betekent dit voor B2B organisaties?

Wat is een podcast?

Stel: je herkent je niet in bovenstaande. Dan geven we je eerst even een spoedcursus podcasts. De klinische beschrijving van dit middel: een podcast is een geluidsbestand die je overal kunt beluisteren. Het is als het ware een korte radiouitzending.

De marketingomschrijving: een podcast is hét middel om potentiële klanten in een niche te bereiken en autoriteit in je vakgebied op te bouwen.

Podcasts zijn te beluisteren via verschillende apps, de bekendste zijn Spotify, Google Podcasts en Apple Podcast. De duur van een podcast verschilt enorm en is afhankelijk van de insteek van het middel. Je hebt afleveringen die slechts 5-15 minuten duren, deze zijn vaak ingestoken op het nieuws van de dag of het delen van een enkele tip over een bepaald onderwerp. Andere podcasts duren maar liefst 2-3 uren. Deze zijn vaak inhoudelijk en bevatten diverse rubrieken. Gemiddeld duurt een podcast rond 45 minuten tot een uur.

B2B podcast

Met welke doelstellingen zet je het in?

Oké, tijd voor wat concretisering. Want jij hebt of werkt bij een B2B bedrijf en hebt geen flauw idee wat je met dit audiomiddel aan moet. Als er iets is waar B2B bedrijven in uitblinken, dan is dat kennis. De meeste organisaties zitten in een niche, waardoor hun kennis van zaken essentieel is binnen de keten waarin ze opereren.

Wil je dus als organisatie autoriteit binnen je vakgebied claimen? Dan is een podcast een absolute musthave. Je kunt namelijk heel gericht op jouw expertise binnen je vakgebied ingaan. Ook met andere marketingdoelstellingen is dit middel ontzettend geschikt. Denk aan het genereren van leads. Bijvoorbeeld: je hebt een opleidingsprogramma en je wilt hier aanmeldingen voor hebben. Deel teasers in je podcastafleveringen en promoot je cursussen.

Andere doelstellingen die je kunt formuleren en waarvoor podcasts ideaal zijn om in te zetten:

  • Top of mind zijn bij je (potentiële) klanten; regelmatig inhoudelijke informatie delen zodat je klanten op de hoogte én betrokken zijn
  • Internal branding; een podcast inzetten om je medewerkers betrokken te krijgen en te houden bij alles wat speelt binnen je organisatie

Zo bepaal je of podcasts geschikt zijn voor jouw bedrijf

Denk je nu: “Leuk hoor, zo’n podcast. Maar ik lever helemaal geen sexy product. Wie wil daar nu naar luisteren?”. Dat snappen we heel goed, maar jouw product of dienst wordt verkocht of afgenomen, anders heb je geen klanten. Dit betekent dus ook dat er markt is voor jouw podcasts, mits je het goed inzet.

Om te bepalen of podcasts een goede investering zijn, kun je de volgende vragen beantwoorden, antwoord je meerdere keren ‘ja’? Dan weet je wat je te doen staat.

  • Luistert jouw doelgroep naar podcasts? (Geen idee? Vraag het ze maar gewoon ;-))
  • Is ‘verstand van zaken hebben’ een belangrijk argument in het verkoopproces?
  • Behoort Autoriteit opbouwen tot jouw doelstellingen?
  • Wil je diversere content op je website aanbieden? (Denk bijvoorbeeld aan audio bij je blogartikelen)

Voordelen voor B2B

Autoriteit opbouwen
Bereik!
Inhoudelijk communiceren

Podcast produceren werkwijze

Je bent om. Maar hoe gaat het produceren van een podcast dan in z’n werk? Ten eerste: je bepaalt met welke doelstelling je de podcast of podcastserie wilt maken. Vervolgens ga je brainstormen over de insteek van de podcast. Wat wil je uitstralen? Wat wil je dat jouw doelgroep weet na het luisteren van jouw serie? Maar ook: waar past de podcast binnen jouw See, Think, Do, Care strategie? Stel, wij helpen je met het realiseren van jouw podcastserie, dan ziet de werkwijze er als volgt uit:

  1. Op basis van jouw input realiseren wij een effectieve podcaststrategie voor je
  2. Wij brainstormen samen met de podcastgoeroe’s van Het Podcastlokaal en komen met verschillende ideeën voor jouw podcastserie: denk aan insteek, inhoud en format.
  3. Jij bedenkt een naam voor je podcast, wij helpen je daar bij als je dat wilt.
  4. We schrijven scripts en regelen alles wat bij je podcast komt kijken: van het inrichten van je kanaal tot het realiseren van een podcastlogo en beeldmateriaal.
  5. De voorbereiding is klaar! We gaan opnemen: dit kan bij jou op locatie, op een externe locatie of in de podcaststudio. 
5. De podcast wordt nabewerkt, vervolgens ontvang je de bestanden ter akkoord.
  6. Tijd om te promoten! We zorgen ervoor dat je podcast te beluisteren is via de bekende podcastapps, de afleveringen op je website worden geplaatst en teasers via social media content wordt gedeeld.

Tips voor een goede B2B podcast

  • Zorg voor goede kwaliteit: of het nu gaat om inhoudelijk óf qua uitvoering; een goede kwaliteit qua insteek, inhoud en vooral ook audio en montage is ontzettend belangrijk. Niks vervelenders voor je luisteraars dan een podcast met wisselend geluid.
  • Kies een niche-onderwerp: hoe breder het onderwerp, hoe lastiger het is om een goede groep volgers aan je te binden.
  • Zorg voor consistentie en wees duidelijk: Wat bied je jouw volgers en wanneer kunnen ze wat van je verwachten? Ga je een korte serie lanceren omtrent een beurs waar je aanwezig bent? Zorg dan dat het vooraf duidelijk is hoeveel afleveringen je luisteraar kan verwachten. Ga je maandelijks een podcast produceren? Kies dan een vast moment waarop je publiceert.
  • Wees inhoudelijk en deel je kennis: wees niet bang om open en transparant te zijn qua kennis, maar waak ervoor dat je niet té inhoudelijk wordt. Zorg ervoor dat de onderwerpen nog steeds te begrijpen zijn en dat je verhaal goed te volgen blijft.

Podcast x Wefabric

Die podcast voor jouw organisatie die regelen we gewoon voor je. Samen met Het Podcastlokaal (de absolute professionals als het gaat om podcasts in onze regio), bedenken we een pakkend format, schrijven we de scripts en natuurlijk het belangrijkste: regelen we de opnames en bewerking. Zo heb je in no-time een professionele podcast die je kunt delen in de bekende podcastapps, maar vooral ook kunt gebruiken binnen je eigen marketingstrategie. Meer weten? Svea vertelt je er alles over, dus plan direct een afspraak met haar in.

Download ons magazine

Wefabric magazine

    Door je aan te melden ga je ermee akkoord dat we je maximaal 1x per maand marketingmails sturen. Alles in overeenstemming met onze privacyverklaring. Je kunt je ook altijd weer afmelden voor deze e-mails.