Klaar voor de start: meer inzicht in je Employer Branding
Home » Klaar voor de start: meer inzicht in je Employer Branding
Ja, er is een personeelstekort in je sector. En ja, dat werven van nieuwe medewerkers kost tijd. Heel veel tijd. Heb je eindelijk die vacature herschreven, dan kun je tegenwoordig niet meer zonder een goede (online) recruitment strategie. Wist je dat investeren in een goede branding voor je (potentiële) medewerkers misschien nog wel meer vruchten afwerpt dan adhoc werknemers werven? Eerder schreven we al over Employer Branding en online marketing. Deze keer: hoe zorg je voor meer inzicht in jouw huidige werknemersstrategie?
Waarom wil je dit weten?
Stop! Neem tijd om te bedenken waar je naar toe wilt. Een helder doel met oog op Employer Branding is van belang. Een reden en doel kan zijn:
- Je blijft maar investeren in nieuwe mensen, maar ze blijven steeds maar kort werkzaam bij je bedrijf. Je wilt beter inzicht waarom dit is.
- Je merkt dat er een ‘klaagmodus’ binnen je bedrijf heerst en wil dat je werknemers met plezier hun werk doen
- Je vindt het lastig om nieuwe mensen te werven voor je organisatie en wilt het actief moeten aantrekken van mensen omzetten naar continu, spontane sollicitanten
Data verzamelen
Wanneer is de laatste keer dat jij je werknemers hebt gevraagd of ze een leuke werkdag hebben gehad? En wat deze dag zo leuk maakte? Wanneer was je écht nieuwsgierig over hoe de dag verliep? Wat de struggles zijn om naar kantoor te komen? Of wat ze motiveert om meer uit zichzelf en de afdeling te halen? Juist: waarschijnlijk is dit langer geleden dan je zelf door hebt. Om inzicht te krijgen in hoe blij medewerkers zijn, hoe betrokken ze bij je bedrijf zijn en wat de reden is waarom potentiële werknemers voor jou als bedrijf zouden kiezen, moet je informatie verzamelen. Dit kan eenvoudig door nieuwsgierig te zijn. Ons voorstel: ga laagdrempelig het gesprek aan met minimaal 1 persoon per afdeling. Je zult zien dat je al heel veel goede informatie verzamelt.
Frustraties en knelpunten gehoord? Fijn! Want: werk aan de winkel.
Top of flop?
Noteer wat goede punten zijn die je in de gesprekken hebt gehoord. Zet deze vervolgens in bij je wervingsstrategie. Heb je frustraties en knelpunten gehoord? Fijn! Ga ook daarmee aan de slag. Breng door middel van Employer Journey Mapping in kaart waar deze tops en flops zitten binnen de omgeving van de werknemers.
Technologie voor inzicht bij Employer Branding
Wil je continu kunnen monitoren hoe medewerkers zich voelen over het werken bij jouw bedrijf? Of over specifieke aspecten zoals bijvoorbeeld de onboarding? Stuur je personeel periodiek een enquête of plan gesprekken in. Wist je dat er ook tools zijn die dit automatisch voor je monitoren? Meer weten hierover? We vertellen je graag meer!
Dit vind je vast ook interessant
Geschreven door
"In mijn dagelijkse werkleven houd ik me vooral bezig met het concreet maken van ons soms abstracte web- & marketingvak. Wat betekenen trends & ontwikkelingen voor jou als (B2B) ondernemer? Mijn artikelen gaan dan ook over resultaat behalen, het praktisch inzetten van marketingmiddelen en de kansen voor B2B en ondernemen & marketing in het algemeen."