Apple iOS 14 en de gevolgen voor je Facebook advertenties
Home » Apple iOS 14 en de gevolgen voor je Facebook advertenties
Het afgelopen jaar was er enige onrust in de marketingwereld. Apple kondigde namelijk de nieuwe iOS 14-update aan en dit ging hoe dan ook invloed hebben op jouw Facebook advertenties. Wat zijn de ins en outs van deze update én wat voor gevolgen heeft dit gehad?
Apple iOS 14: wat houdt het in?
Apple kondigde vorig jaar aan dat ze met de nieuwe update alle gebruikers toestemming gaan vragen om tracking van apps toe te staan. Gebruikers van de nieuwe update krijgen een pop-up te zien. Hierna moet zij toestemming verlenen of weigeren. Geeft de gebruiker aan niet gevolgd te willen worden? Dan heeft dit invloed op het meten van de resultaten via Facebook. Zo wordt het lastiger voor jou als bedrijf, om retargeting toe te passen op basis van eerder gedane handelingen. Als de gebruiker aangeeft niet gevolgd te willen worden, kun je als adverteerder niet meer de interactie met de advertentie meten.
Daarnaast heeft het invloed op conversiegebeurtenissen en standaard gebeurtenissen, de meting van de frequentie van jouw advertentie (hoevaak heeft de doelgroep jouw advertentie gezien) en het adverteren met een mobiele app en app installaties. Het kan zo zijn dat jouw advertentie wel aankopen heeft opgeleverd, maar ze worden niet gevolgd door Facebook en zijn dus niet terug te zien in de resultaten.
Apple vindt met deze update dat gebruikers zelf mogen beslissen over hun data.
De gevolgen voor Facebook advertenties
Wat zijn de gevolgen voor jouw advertenties op Facebook? Deze update heeft wel degelijk invloed op je advertenties. Adverteer je op Facebook en heb je bijvoorbeeld ‘conversies’ als doelstelling gekozen en wil je meten hoeveel verkopen jij hebt gerealiseerd? Dan zul je dit merken in je resultaten. Je ontvangt namelijk minder data via Facebook. De resultaten kunnen slechter lijken dan dat ze daadwerkelijk zijn. Het is daarom belangrijker geworden om de resultaten via Google Analytics te meten.
Wist je trouwens dat 80% van de mobiele gebruikers gebruikt maakt van Android en 20% iOs? Dat is misschien een kleine geruststelling.
Wat kun je doen als adverteerder?
Als je de Facebook-pixel of andere tools gebruikt om jouw gebeurtenissen te optimaliseren, targetten of rapporteren kun je enkele stappen ondernemen om je gebeurtenisconfiguratie bij te werken. Facebook heeft hiervoor een checklist samengesteld. Hieronder zijn stappen die jij kunt ondernemen zodat jouw advertenties nog wel getoond worden en je meting nauwkeurig blijft.
Voltooi je domeinverificatie
Je kunt je website domein verifiëren. Zo geef je aan dat het domein bij jouw Facebook business account hoort. Hoe je dit doet? Ga naar Facebook businessmanager > merkveiligheid > domeinen. Voeg het domein van je website toe. Er zijn drie manieren om je domein te verifieren.
– Voeg een meta-tag toe aan je HTML-broncode
– Upload een HTML-bestand naar je rootmap
– Werk de DNS TXT-informatie bij met je domeinregistrator
De meest eenvoudige manier is optie 1, kopieer de meta-tag en stuur deze door naar je webbouwer. Hij zet deze voor je in <head> van de website, check of de meta-tag zichtbaar is door naar de website te gaan en de HTML-bron te bekijken. Gelukt? Dan kun jij je domein verifiëren!
Kies de belangrijkste 8 conversiegebeurtenissen
Per websitedomein kun je maximaal 8 unieke conversiegebeurtenissen configureren. Je stelt deze in bij gebeurtenisbeheer. Gebruik je een conversiegebeurtenis voor een advertentie die buiten je 8 gekozen conversiegebeurtenissen vallen? Dan wordt je advertentie gepauzeerd. Bedenk dus goed welke 8 conversiegebeurtenissen jij wilt gaan inzetten.
Instellen conversions API
De conversions API is een alternatief voor de Facebook pixel en maakt het mogelijk om conversies naar Facebook te sturen. Deze werkt niet vanuit je browser – zoals bij de Facebook pixel het geval is – maar vanuit je server. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van de cookies.
- Ga naar gebeurtenisbeheer binnen Facebook
- Selecteer de Facebook Pixel die je wilt koppelen aan de Conversions API.
- Klik daarna op instellingen en klik op ‘toegangstoken maken’ onder het gedeelte ‘handmatig instellen’.
- Volg de stappen binnen Facebook en stuur de instructies door naar jouw webbouwer.
Hulp nodig?
Zie jij, door alle veranderingen, door de bomen het bos niet meer? Neem gerust contact met ons op, dan helpen wij je verder!