Basisvragen voor een heldere marketingstrategie

2 minuten leestijd

Wat zijn je doelstellingen?

Het klinkt logisch, maar de vraag ‘Wat zijn je doelstellingen?’ kan door veel ondernemers nog niet worden beantwoord. Door hierover na te denken voordat je veel tijd en geld investeert in marketing, weet je of de gekozen middelen passen bij wat je wilt bereiken. Daarbij: door vooraf doelstellingen te formuleren kun je ook je resultaten inzichtelijk krijgen en checken of je op de goede weg bent.

Wat is je doelgroep?

Door zo duidelijk mogelijk te omschrijven op wie je je gaat richten kun je de strategie zo goed mogelijk aanpassen aan de betreffende groep. Verdiep je in je doelgroep door zo veel mogelijk eigenschappen vast te stellen. Denk hierbij aan geografische gegevens, maar ook aan bijvoorbeeld interesses.

Wat wil je uitstralen?

Waar staat je bedrijf voor? Ongetwijfeld weet je welke kernwaarden je bedrijf nastreeft. Denk bij kernwaarden aan bijvoorbeeld professioneel, creatief, transparant, plezier, kennis, kwaliteit of vrijheid. Schrijf dit op en bedenk vervolgens of deze waarden in alle aspecten van je bedrijf terug komen en of je bedrijf, jijzelf en je eventuele werknemers dit uitstralen.

Wat doet je concurrentie?

Analyseren wat je directe concurrentie doet is net zo belangrijk als vaststellen hoe je eigen organisatie in elkaar steekt. Probeer te ontdekken wat de kernwaarden van concurrerende bedrijven zijn, wat ze hun klanten beloven en hoe zij zich onderscheiden van hun concurrentie. Ga vervolgens na hoe ze hun klanten bereiken en wat voor service ze bieden.

Hoe ga je je onderscheiden?

Nu je weet wat je wilt bereiken, wie je doelgroep is, wat je wilt uitstralen met je bedrijf en wat de strategie van de concurrentie is, is het zaak na te denken over hoe je je gaat onderscheiden. Immers: veel bedrijven claimen de beste kwaliteit te leveren. Hoe ga je je klant alsnog duidelijk maken dat ze uiteindelijk naar jou toe moeten? Kies voor een unieke, maar heldere insteek.

Welke marketingmiddelen zijn geschikt?

De laatste stap is te bepalen welke marketingmiddelen bij bovenstaande punten passen. Staat service en bereikbaarheid hoog in het vaandel en zijn jongeren jouw doelgroep? Dan zou een klantenservice via WhatsApp wellicht goed bij je strategie aansluiten. Ga voor een mix van marketingmiddelen die elkaar aanvullen en versterken. Beperk je niet alleen tot offline of online middelen. Een combinatie van beide kan juist extra synergie opleveren!

Hulp?

Een marketingstrategie bedenken en opstellen is 1, het uitvoeren is een tweede. Wil je bij een van of beide zaken hulp ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij bespreken graag de mogelijkheden.

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy