Wat zijn B2B marketingtrends?

De beste manier om B2B marketingtrends te beschrijven is door te kijken naar hoe bedrijven hun producten en diensten op de markt brengen. B2B marketing trends komen voort uit veranderingen in technologie en consumentengedrag die van invloed zijn op hoe bedrijven de markt op gaan. In plaats van een massapubliek aan te spreken, richten B2B-bedrijven zich meer op specifieke groepen klanten. B2B marketingtrends omvatten het gebruik van social media, e-mailmarketing, contentmarketing en videomarketing, evenals de toepassing van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie, augmented reality en virtual reality. B2B-marketeers proberen ook hun relaties met klanten te verbeteren door een meer adviserende verkoopaanpak en een meer geïntegreerde benadering van marketing.

 

Het belang om de curve voor te blijven

Toonaangevende bedrijven zijn altijd op zoek naar manieren om de curve voor te blijven. Het is cruciaal om op de hoogte te zijn van deze trends en hoe ze je bedrijf direct kunnen beïnvloeden. Dit is vooral belangrijk voor B2B-bedrijven, die sterk afhankelijk zijn van reputatie, relaties en persoonlijke connecties. Als je niet op de hoogte bent van de nieuwste tools en strategieën, loop je het risico achterop te raken bij de concurrentie en klanten te verliezen.

 

Het is cruciaal om altijd op de hoogte te zijn van nieuwe trends en een plan te hebben om ze te implementeren zodra ze zich voordoen. Hoe eerder je met een nieuwe strategie begint, hoe meer tijd je hebt om de uitvoering te perfectioneren en hoe groter de impact dus op je bedrijf zal zijn.

Relaties met klanten opbouwen

Een van de belangrijkste trends voor B2B-bedrijven is het opbouwen van relaties met klanten. Dit omvat alles: van hoe je leads benadert tot hoe je dagelijks met klanten omgaat. In een tijdperk waarin consumenten slimmer zijn dan ooit en toegang hebben tot een schat aan informatie, kunt je niet langer beloftes doen die je niet kunt waarmaken.

 

Als je product of dienst niet is zoals beschreven, of als je klantenservice ondermaats is, riskeer je langdurige inkomsten mis te lopen. Bedrijven die zich inspannen om een relatie met hun klanten op te bouwen, hebben een grotere kans om die klanten te behouden en hun omzet te verhogen.

 

Lees verder na de afbeelding

Manly

Klantgegevens analyseren

Een andere belangrijke B2B marketingtrend is het analyseren van klantgegevens, vooral die welke afkomstig zijn van je website. Welke trends zie je in de soorten bezoekers op je website? Welke pagina’s bezoeken ze? Vinden ze wat ze nodig hebben, of verlaten ze je website zonder iets te kopen, downloaden of contact op te nemen? Als je al deze gegevens analyseert, kun je weloverwogen beslissingen nemen over je bedrijf. Het kan je ook helpen een meer gepersonaliseerde klantenervaring te creëren en de verkoop te verhogen, door het voor klanten gemakkelijker te maken te vinden wat ze nodig hebben en door de berichten die ze ontvangen te personaliseren.

 

Gebruik van videomarketing

Van het maken van productvideo’s om je aanbod te tonen tot marketingvideo’s die je waardepropositie gedetailleerd weergeven. Video is een krachtig instrument in B2B-marketing. Klanten zijn eerder geneigd zich met video’s bezig te houden dan met statische afbeeldingen en tekst. Dit maakt het gemakkelijker om je producten en diensten te begrijpen en verhoogt de kans op conversies.

 

Volgens een rapport van eMarketer zullen B2B-bedrijven naar verwachting gemiddeld 28,26 miljoen dollar uitgeven aan online videoadvertenties, een stijging van 50% ten opzichte van vorig jaar.

 

Strategieën voor succes in 2023

Als we vooruit kijken, zullen B2B-marketeers zich moeten richten op flexibiliteit en aanpassingsvermogen om in de toekomst te slagen. Dit kan worden bereikt door een aantal strategieën. Focus ten eerste op je klantervaring gedurende de hele verkoopcyclus. Ten tweede: zorg ervoor dat je technologie up-to-date is en waar mogelijk geïntegreerd en gestroomlijnd. Ten derde: streef naar integratie van je marketinginspanningen. Denk aan bijvoorbeeld je website, social media kanalen, e-mailmarketing. Ten slotte moet je rekening houden met nieuwe technologieën en trends, zoals video, VR en AR, spraakassistenten en kunstmatige intelligentie. Bij effectief gebruik kunnen deze tools je helpen klanten te betrekken en te bereiken én je algemene marketingstrategie en klantervaring te verbeteren.

Download het Wefabric magazine

"*" geeft vereiste velden aan

Lees meer van onze artikelen