De 5 ultieme SEO tips voor 2024

Herinner jij je nog die goede oude tijd waarin je alleen met een paar keywords (zoekwoorden) bovenaan in de zoekmachines stond? Die tijd is écht voorbij. SEO is geen ‘piece of cake’ meer en verre weg van eenvoudig. Maar, er zijn zeker genoeg kansen om hoog te scoren in de zoekmachines. Ook in 2024. Zet je schrap, want wij geven je onze 5 beste tips voor je SEO strategie voor het komende jaar:  

  1. De SEO challenge voor 2024  
  2. Technische SEO is de onmisbare sleutel tot succes 
  3. Zet AI in voor content  
  4. De kosten blijven stijgen, wat nu? 
  5. Investeer in kwaliteit

1. De SEO challenge voor 2024

De wereld van online marketing is altijd in beweging. Het simpelweg rangschikken van een pagina is als het schaaltje appelmoes met kers on-top bij de Van der Valk. Nostalgie. Wat wel is veranderd is, dat steeds meer ondernemers zich bewust zijn van het belang van SEO. Maar daar dien je wel voortdurend mee bezig te zijn. En toen kwam AI! In 2023 maakten we voor het eerst echt kennis met AI én het eenvoudig genereren van teksten. Hosanna alom! Maar, die generieke teksten werden meteen herkend en minder goed gewaardeerd door bijvoorbeeld zoekmachine Google. Waar er eind 2023 nog werd gemeld dat zoekmachine Google dit hard ging afstraffen, zijn ze toch teruggekomen van hun standpunt. Volg jij het nog? Het uitgangspunt van Google is als volgt; ze willen dat de inhoud van de content nuttig is. Het gaat om de kwaliteit van de inhoud en niet de manier waarop het tot stand is gekomen. Een voorwaarde is wel dat deze content kloppend is, en dus geen onjuistheden bevat. Een vergeet-me-nietje- is het ranking algoritme. Doe regelmatig een ranking check aan de hand van je meest relvante keywords, analyseer deze én die van je concurrentie. Want je wilt je concurrentie altijd een stap voor zijn. 

Conclusie: Waar ligt dan de challenge voor 2024? Content vs kwaliteit, continuïteit in je SEO werkzaamheden en vergeet het ranking algoritme niet. 

Check ook nog even deze blog waarom het zo belangrijk is om continu bezig te zijn met SEO.

2. Technische SEO is de onmisbare sleutel tot succes 

In een hypercompetitieve zoekomgeving is elk detail belangrijk. Het kan zijn dat het woord hypercompetitieve zoekomgeving niet in je persoonlijke woordenboek staat. Daarom eerst  een hele korte uitleg over wat hypercompetitieve zoekomgeving inhoud:

Wanneer bedrijven en websites intensief strijden om bovenaan in de zoekmachines te verschijnen, noemen we dit hypercompetitieve zoekomgeving. In deze omgeving moeten bedrijven slim en creatief zijn om op te vallen. Ze moeten hun online zichtbaarheid vergroten, hun website optimaliseren voor zoekmachines (SEO) en zich onderscheiden van anderen die vergelijkbare doelen hebben. Het is een uitdaging om de aandacht van zoekmachines te trekken als iedereen hetzelfde nastreeft.

Zonder technische SEO is het creëren van een optimale gebruikerservaring onmogelijk en dus ook online concurreren met je concurrenten onmogelijk. Dus, in 2024 wordt technische SEO een bepalende factor voor succes. Het draait niet langer alleen om oppervlakkige tactieken (zoals meta info, tabblad titel en trefwoorden); je moet ook de achterkant van je site optimaliseren voor de beste resultaten.

Binnenkort volgt de blog over SEO optimalisatie en de belangrijke technische aspecten. Stay tuned! 

3. Zet AI in voor content 

AI heeft invloed op onze manier van schrijven, van lezen en ook die van het gebruiksgemak van bijvoorbeeld websites. AI-tools transformeren onze manier waarop we content creëren & ervaren. Hoe dit de toekomst van SEO zal beïnvloeden, blijft ook voor ons vraagteken. Het experimenteren met AI-contenttools is in volle gang. Misschien ben je er zelf ook al mee aan de slag geweest? Wij experimenteren continue en wel met de volgende tools:

Canva

De tool voor content creatie. Het bestaat sinds 2014 en heeft in de afgelopen jaren veel functies bij gekregen. Je kon in het begin vrij simpele visuals maken, maar intussen bevat de tool allerlei verschillende templates om aan de slag te gaan. Als je de betaalde tooling hebt, helpt AI je een handje om beelden nog mooier te maken. 

ChatGPT

Dat ChatGPT tekst kan genereren wist je vast al. Maar weet je eigenlijk wel hoe je de tool in moet zetten om de juiste resultaten te krijgen? Je kunt ChatGPT echt teksten laten generen, maar ook raadplegen ter inspiratie en nieuwe ideeën. Wat ik vooral doe is het gebruiken ter controle. Ikzelf schrijf mijn eigen teksten en doe dit als check door ChatGPT. Tip.. ja die krijg je van ons: Laat teksten nooit helemaal door ChatGPT maken. Deze zijn nogal wollig en bevatten veel herhaling. Een gegenereerde tekst herken je vaak doordat deze eindigt met ‘kortom’ of ‘tot slot’.

Photoshop
Ja, ook Adobe heeft AI toegevoegd aan haar producten, zoals Photoshop. Een mooie toevoeging vinden wij. Je kunt hierdoor foto’s nu net dat extraatje geven. Hetzij een andere achtergrond of juist een heel ander voorwerp in een omgeving.

Midjourney

Als je echt opvallende foto’s wilt gebruiken, dan is Midjourney de AI tool die je moet gebruiken. Deze tool kan super realistische foto’s maken. Al weten we uit ervaring dat je gebruikte foto’s altijd wel even moet controleren met Search Images binnen Google. Hoezo dat dan? Zal je misschien denken. Nou, het gebeurt nog weleens dat een afbeelding wordt afgeleid van een reeds gemaakte foto op het internet. Waardoor de maker van het oorspronkelijke beeld bezwaar kan maken. En dat is wel het laatste wat je wilt.

Als je het ons vraagt is AI een geweldige toevoeging van ons werk. Google is trouwens ook duidelijk over het gebruik van AI: gericht op gebruikers is goed, maar manipulatie van zoekresultaten wordt niet getolereerd. Daar zijn wij het roerend mee eens. 

4. De kosten blijven stijgen, wat nu? 

Alles wordt duurder. Dat hoor je in elk journaalbulletin. Ook al is het bijna geen nieuws meer, hoe zorg je dat je online marketing kosten niet de pan uit rijzen? Het vinden en aantrekken van SEO-marketeer is geen gemakkelijke zoektocht. Ook marketeers zijn schaars. Jonge talenten melden zich gelukkig wel, maar dienen opgeleid te worden. Daarom is het opstellen van een online strategie een must, een vast onderdeel van het marketingplan. Overweeg de keuzes, maar maak ook keuzes. Slimme keuzes maken en leid jong talent op :). Dan is onze tip nummer 5 ook een inkoppertje:  

5. Investeer in kwaliteit 

Investeren in SEO is investeren in online zichtbaar op de lange termijn. In tegenstelling tot betaalde advertenties kunnen de effecten van SEO-werkzaamheden langdurig effect hebben. Kies daarom wel een online strategie. Wat wil je met online zichtbaarheid bereiken? Is dat bijvoorbeeld verbeterde zichtbaarheid? Dan gaan kwalitatieve SEO-werkzaamheden je helpen om hoger te ranken in zoekresultaten. Vergeet ook niet dat SEO niet alleen bestaat uit optimalisatie voor zoekmachines, maar ook voor gebruikers. De doelgroep. Investeer ook in een (nieuwe) website voor de ultieme gebruikerservaring. 

Investeren in SEO, ook in 2024, is een strategische zet om de online zichtbaarheid te vergroten, de concurrentie een stap voor te zijn en een solide basis op te bouwen of verder uit te breiden voor zakelijk succes. Dus, klaar om de SEO-uitdagingen van 2024 samen op te pakken? 🚀

Geschreven door

Jorien Lugtmeyer

Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!

Online marketeer

 

 

.