De eerste Google Core Update van 2024

3 minuten leestijd

De eerste Google Core update van het jaar werd uitgerold. Ik hoor je nu denken: een wat? Ja, een Core Update. Ik begrijp dat dit je niet direct duidelijk is. Maar als ik zeg dat dit invloed heeft op jouw organische rankings (positie in Google), heb ik vast je aandacht. Eerst maar eens uitleggen wat een update is, wat het doet en wat dit voor jou kan betekenen. 

Wat is een Core update

Een Core update is eigenlijk een soort grote schoonmaak die Google regelmatig doet in zijn zoekmachine. Een beetje zoals  jij je kantoor een flinke voorjaarsschoonmaak geeft. Google doet iets soortgelijks, maar dan met alle websites op het internet. Ze kijken naar alle websites en beslissen welke hoger of lager moeten verschijnen in de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Het doel is om ervoor te zorgen dat de beste en meest relevante websites bovenaan komen te staan. Zodat een gebruiker, en misschien wel jouw (toekomstige) klant, de meest relevante informatie krijgt wanneer ze naar iets op zoek zijn.

Nutteloze informatie wordt afgestraft in Google Search

Wat houdt de update van maart 2024 in?

Het zal je niet verbazen zo in dit AI tijdperk. Google heeft een algoritme-update uitgevoerd die gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten. Met als doel om nutteloze informatie tussen Google Search met 40% te verminderen. Een pagina die nu goed wordt bezocht en écht is ingericht op de gebruiker, krijgt nu eerder voorrang dan pagina’s die speciaal voor zoekmachines zijn geschreven. Je zult vast denken, hoe wordt dat gemeten dan? Nou, ze kijken naar dingen zoals:

het eenvoudig door een pagina navigeren
of er goede afbeeldingen, video’s en infographics op de pagina staan
of jouw pagina écht antwoord geeft op de gestelde vraag
sterke merkidentiteit?

Nuttige inhoud maakt deel uit van update

Eerdere updates van vorig jaar zaten al op relevante en kwalitatieve inhoud op websites. En nu komt daar dus ook de ‘nutteloze’ informatie-update bij. Het kan zo zijn dat je website na de updates van september en november vorig jaar is getroffen en flink wat plaatsen in de organische zoekresultaten is verloren. Door deze update van maart zou het zomaar eens kunnen zijn dat jij deze positie weer teruggepakt. Of dit het geval is, hangt natuurlijk ook af van een aantal technische factoren. Je weet nooit hoe een update uit gaat pakken. Ook wij weten dat niet. Ons advies is in ieder geval: check de relevantie en de kwaliteit van je content. Met een paar kleine aanpassingen zou je zo maar eens weer verder kunnen stijgen.

Core update checkt SPAM

In de core update is ook een SPAM check gekomen.  De update is ter aanvulling op de inhoudelijke update. Het uitrollen van deze update zal volgens experts klaar zijn begin mei 2024. Maar wat houdt dit dan precies in? Google gaat actie ondernemen tegen pagina’s die zeggen dat ze antwoorden geven op populaire zoekvragen, maar in werkelijkheid weinig tot geen toegevoegde waarden bieden. Bijvoorbeeld: 

Als er in de (meta) omschrijving (de omschrijving die je ziet in de zoekresultaten) het gevoel wordt gegeven dat je het antwoord op de vraag zult vinden, maar vervolgens word je doorverwezen naar een inhoud van lage kwaliteit zonder dat er daadwerkelijk antwoord te geven.

Maatwerk-Website

Pagina’s door AI

Pagina’s waarop gebruik wordt gemaakt van generatieve AI, worden ook beschouwd als SPAM. Daar bedoel ik mee dat je AI een verhaal laat schrijven of een afbeelding laat genereren die nog nooit eerder verteld of gemaakt is, maar toch menselijk en overtuigend klinkt/lijkt. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat er geen onjuiste informatie gedeeld mag worden. Raak niet meteen in paniek wanneer je AI wel eens gebruikt om een pagina op je website te vullen. Tot nu toe richt Google zich voornamelijk op websites die volledig of veel gebruik maken van AI.

Domein misbruik wordt beschouwd als SPAM

Het komt steeds vaker voor dat verlopen domeinen weer worden gelanceerd, om deze vervolgens weer te gebruiken om de zoekposities in zoekmachines te verbeteren. Verlopen domeinen zijn domeinnamen die ooit zijn gebruikt, maar waarvan de registratie is verlopen. Hetzij een bedrijfswebsite, persoonlijke blog pagina, online winkels of projectwebsites. Het komt voor dat bedrijven de domeinnaam weer hergebruiken en voorzien van ‘nieuwe’ informatie. Voor de gebruiker zal dit worden beschouwd als waardevol, maar door de core-update worden deze websites afgestraft in zoekmachines. Dit alles om zoekresultaten betrouwbaar en relevant te laten zijn voor gebruikers.

Waarom dit belangrijk is!

Als je merkt dat je rankings dalen na een update? Dan is er werk aan de winkel. Wij adviseren kritisch te kijken naar de kwaliteit en de inhoud van de pagina. Zorg dat een pagina waardevolle, zinvolle en relevante informatie bevat. Lees ook “SEO; dit is waarom je hier altijd mee bezig moet zijn

Geschreven door

Jorien Lugtmeyer

Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!

Online marketeer