De SEO basisregels op een rij
Home » De SEO basisregels op een rij
Je kent het ongetwijfeld: je hebt uren zitten zweten op een goede blog of tekst voor je website, maar het is niet terug te vinden in Google. Optimaliseer je content met enkele SEO basisregels.
Geüpdatet: juli 2024
1. Eén focus zoekwoord per pagina
Zorg ervoor dat jij je pagina optimaliseert voor één zoekwoord en gebruik dit zoekwoord niet voor meerdere pagina’s.
2. Leesbaarheid tekst
De leesbaarheid van je tekst is het belangrijkste en behoort altijd je prioriteit te zijn. Immers: wanneer je tekst niet lekker leest, zal deze ook niet volledig en veel worden gelezen en gedeeld. Gooi je tekst niet vol met je zoekwoord, maar zet deze efficiënt in. Laat je zoekwoord in ieder geval naar voren komen in je paginatitel, inleiding en enkele tussenkoppen in de tekst. Gebruik synoniemen om veelvuldig gebruik van je zoekwoord te voorkomen. Een pagina hoeft niet lang te zijn, maar dient anno 2024 juist relevant te zijn.
3. SEO proof URL
Zorg er dus voor dat de URL beschrijft waar je pagina over gaat en laat je zoekwoord hierin terugkomen. Gebruik hierbij geen overbodige tekens of een onlogische opbouw. Verwerk hierin ook de H1 van je pagina.
4. Opbouw tekst
Verdeel je tekst in hapklare brokken, zodat de lezer snel kan scannen. Om het indexeren voor Google gemakkelijk te maken is het aan te raden gebruik te maken van de juiste heading tags in je website. Headings zijn de zogenaamde H1 tot en met H6 tags. H1 is de belangrijkste, waarna iedere andere heading tag steeds minder belangrijk wordt. H1 gebruik je voor je paginatitel, H2 voor tussenkoppen en H3 voor subkoppen. Bijvoorbeeld:
H1 – Apen
H2 – Leefomgeving apen
H3 – Huisvesting
H3 – Voedsel
H2 – Soorten apen
H3 – Dwergzijdeapen
H3 – Stompneusapen
Belangrijk is dat iedere pagina op je website op deze manier ingericht is. Per pagina is één H1 toegestaan. Let wel op dat je niet overal headings neerzet, doe het alleen bij essentiële titels. Ook mogen er geen links naar andere pagina’s in een heading staan. Dit leidt namelijk de zoekmachine van de pagina vandaan.
5. Gebruik afbeeldingen
Plaats afbeeldingen bij je tekst. Zorg ervoor dat je een beschrijvende Image ALT tekst toevoegt. Belangrijk is dat in deze ALT tekst het zoekwoord wordt meegenomen, maar dat dit ook op de afbeelding te zien is. De ALT tekst is tevens de tekst die wordt weergegeven wanneer afbeeldingen niet worden geladen of wanneer je met je cursor over de afbeelding gaat. Het goed invullen hiervan is dus geen overbodige luxe. Let op dat de afbeeldingen niet te groot zijn, dat zorgt er namelijk voor dat de foto’s traag worden ingeladen. Verklein – indien nodig – afbeeldingen tot maximaal 800 px breed.
6. Technische optimalisatie
Naast bovenstaande punten zijn er enkele technische optimalisaties van invloed. De technische aspecten, zoals de snelheid van de website, mobiele vriendelijkheid en crawlbaarheid spelen een rol. Zorg ervoor dat je website technisch goed in elkaar zit, zodat zoekmachines je content gemakkelijk kunnen indexeren en begrijpen.
Snelheid website
Een belangrijk onderdeel voor de SEO score is de snelheid van de website. Ideaal is om de website binnen 1 seconde geladen te hebben. Is dit bij jou niet het geval? Dan kunnen onder andere de volgende punten worden doorgevoerd:
- Samenvoegen Javascript bestanden
JavaScript wordt gebruikt voor animaties en bijvoorbeeld fotogallerijen. Dit zijn vaak allemaal losse bestanden die stuk voor stuk moeten worden ingeladen. Dit kost laadtijd. Door het samenvoegen van deze bestanden wordt de laadtijd aanzienlijk sneller. - Samenvoegen CSS bestanden
CSS bestanden worden gebruikt voor het stijlen van de website. De kleuren, vormen en lettertypen worden hier onder andere in bepaald. Dit zijn vaak allemaal losse bestanden die stuk voor stuk moeten worden ingeladen. Dit kost laadtijd. Door het samenvoegen van deze bestanden wordt de laadtijd aanzienlijk sneller. - Expire headers
Met Expire Headers geef je voor de webbrowser aan hoe lang een bepaalde bestand opgeslagen mag worden in zijn cache. Bezoek je de site dan later nog een keer, dan kan de webbrowser deze bestanden uit de cache halen in plaats van het bestand weer opnieuw te downloaden.
7. Backlinks
Hoe meer hoogwaardige backlinks je hebt, hoe hoger je website zal ranken. Dit zijn linkjes die vanuit anders websites naar jouw website komen. Let op! Linkjes kopen van lage kwaliteit zorgen er juist voor dat je wordt afgestraft.
8. Local SEO
Local SEO gaat over lokaal goed vindbaar zijn in zoekmachines. Hierbij richt je je specifiek op het verbeteren van de vindbaarheid in jouw omgeving. Google gebruikt jouw locatie namelijk om een zo’n relevant mogelijk zoekresultaat te tonen. Lees hier de checklist over lokale SEO én hoe jij het kunt inzetten.
SEO tool
Bovenstaande punten kun je gemakkelijk doorvoeren en checken door middel van een SEO tool. Gebruik je WordPress? Dan kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld gebruik te maken van Rank Math. Deze plugin geeft overzichtelijk aan of je op de goede weg bent met betrekking tot meta titel, metatekst, meta omschrijving, aantal woorden, lengte van de zinnen et cetera. Ook kun je hier de sitemap en schema.org (structured data) instellingen in orde maken.
Beveiliging
Zoekmachines hechten veel waarde aan de veiligheid van een website. Websites die door middel van SSL beveiligd zijn (Die het slotje en https:// protocol gebruiken) worden daarom hoger aangeschreven.
9. Socials
De likes, shares en andere sociale interacties die de inhoud van je website ontvangt. Zorg ervoor dat je website deelbaar is en sociale interactie aanmoedigt.
Google’s Ranking Factors
Dit waren slechts een aantal basisregels op een rij. Zoals je weet zijn er meer dan 200 ranking factoren waar Google rekening mee houdt. Benieuwd welke factoren er nog meer zijn? Lees dan “Google Ranking Factors”
Hulp nodig?
Heb je na het lezen van bovenstaande regels nog vragen of zie je het toch niet helemaal zitten om zelf aan de slag te gaan met SEO? Wij zorgen voor een betere online vindbaarheid voor jouw bedrijf. Kennismaken?
Dit vind je vast ook interessant
Geschreven door
Hallo daar! Leuk dat je mijn artikel hebt gelezen. Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je via een zoekmachine bij mijn artikel terecht bent gekomen - dat is precies waar ik goed in ben! Mijn artikelen zullen vooral gericht zijn op mijn expertise; zoekmachine optimalisatie (betaalt & onbetaald) en social advertising. Hulp nodig? Je weet me te vinden!