Server Side
Tagging
Nauwkeurig data verzamelen met Server Side Tagging
Server Side Tagging
Vanaf 2023 gaan de belangrijke browsers stoppen met het gebruiken van Third Party Cookies. Dit betekent dat vanaf dat moment het versturen van de data naar o.a. Google Tag Manager wel kan, maar dat zij niet meer kunnen herkennen wie het was en welk gedrag er heeft plaatsgevonden. Een groot gat tussen de data die je eerder verzamelde en nu dus. Met Server Side Tagging los je dit gat in data op.
Werking Server Side Tagging
In plaats van de gegevens naar het Google domein te sturen, kan je het ook naar een eigen (cloud) server sturen (Server side). Dit betekent dus dat als iemand Wefabric.nl bezoekt we de data naar analytics.wefabric.nl kunnen sturen. Deze server stuurt onder water dan alle data naar Google Tag Manager of andere trackingsystemen naar keuze. Dit zorgt ervoor dat je meer controle over je data hebt. Je kan dus gebruikersdata eerst zelf filteren of bijvoorbeeld verrijken met eigen data, waarna je het naar Google Tag Manager stuurt.
Voordelen Server Side Tagging
Voordelen SST
- Snellere laadtijden van je website vanwege inladen van minder script. Derde partijen zoals Google en Facebook kunnen allerhande code toevoegen aan de website die het inladen van de pagina trager maken. Hier kun je als site eigenaar soms weinig invloed op uitoefenen. Met Server Side Tagging heb je deze invloed wel. Oftewel: de gebruikerservaring wordt beter.
- Verrijken van alle data. Voordat je de data doorstuurt naar Google Tag Manager kun je deze voorzien van extra, belangrijke data. Denk aan de winkelwagengegevens van de webshop.
- Meer controle over je data. Omdat je zelf nu de data vergaart heb je ook meer controle met wat je meet en waar je data naartoe stuurt.
Wat komt er bij kijken?
Aan het implementeren van Server Side Tagging zijn kosten verbonden. Dit omdat je data verzameld via een eigen server. Je moet hierbij rekening houden met implementatiekosten en maandelijkse kosten. Deze laatste zijn afhankelijk van het aantal gebeurtenissen op je website.
Wat als je het niet doet?
Implementeer je geen Server Side Tagging dan verzamel je niet meer alle mogelijke data. Je krijgt een meer oppervlakkige weergave en weet dus niet meer exact wat er op je website gebeurt. Je komt hierbij vooral in de knoei wanneer je verbeteringen wilt doorvoeren op je online omgeving, maar het is bijvoorbeeld ook niet meer mogelijk om retargeting campagnes te voeren.