Dit zijn de SEO trends voor 2022
Home » Dit zijn de SEO trends voor 2022
Het nieuwe jaar is gestart! Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEO dit jaar en waar moet jij als bedrijf rekening mee houden? We hebben geen glazen bol, maar er staan verschillende zaken op de planning in het marketinglandschap. Welke dat zijn, dat lees je hier!
It’s all about the experience
In de zomer van 2021 is hij uitgerold: de Page Experience Update van Google. Deze update van Google zorgt ervoor dat de beleving van een pagina belangrijker dan ooit is. Want een goede beleving zorgt voor een tevreden gebruiker en Google wil dat al die gebruikers terug komen bij Google. De Page Experience zijn onderdelen die allemaal te maken hebben met hoe een gebruiker de pagina ervaart. Een onderdeel hiervan zijn de Core Web Vitals. Deze zijn ontworpen om te meten hoe de gebruiker de snelheid, visuele weergave en responsiviteit van de website ervaart. De Core Web Vitals bestaan uit drie onderdelen:
- Largest Contentful Paint (LCP)
Dit onderdeel meet de laadprestaties van de website. Het gaat hier over de tijd die nodig is om het grootste element van de website in te laden. Bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s of andere soorten content. Google geeft hierbij een grens aan van maximaal 2,5 seconden.
- First Input Delay (FID)
Dit onderdeel meet de responsiviteit van een pagina. Hierbij wordt gekeken naar de tijd van het laden van de betreffende pagina en het moment waarop een bezoeker interactie kan hebben. Hierbij kun je denken aan de klikbaarheid van buttons. Een score op dit onderdeel van 100 milliseconden wordt gezien door Google als een goede prestatie.
- Cumulative Layout Shift (CLS)
Dit onderdeel meet de visuele stabiliteit van de website. Daarnaast kijkt de CLS ook naar de frequentie waarmee gebruikers onverwachte lay-out wijzigingen zien. Dit kan ontstaan door elementen die later worden ingeladen, maar die de gebruiker wel mee krijgt. Ieder element op een pagina die instabiel is zorgt voor een lagere CLS score.
Gebruik PageSpeed Insights en Search Console om te kijken hoe pagina’s scoren op bovenstaande onderdelen en bekijk wat je kunt verbeteren.
Het advies van Google is om aan de slag te gaan met bovenstaande onderdelen en een ultieme gebruikerservaring voor je doelgroep te realiseren. Content is echter altijd nog een van de belangrijkste factoren als het gaat om je score binnen Google, maar ziet Google twee vergelijkbare websites dan geeft hij de website met de beste Page Experience de voorkeur.
De kracht van goede content
Dat relevante goede content belangrijk is, is inmiddels wel duidelijk. Daarnaast zul je ook aan de slag moeten met langere stukken content. Uit onderzoek blijkt dat Google de voorkeur geeft aan pagina’s met veel content. Pagina’s met meer dan 2.000 woorden scoren beter dan wanneer een pagina deze aantallen niet heeft. In het onderzoek hadden de pagina’s die in de top 10 scoorden een gemiddelde lengte van 2000+ woorden. Toch is het goed om te weten dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Schrijf waardevolle, relevante content voor je doelgroep. Want uiteindelijk gaat Google voor de beste ervaring van de gebruiker.
Google MUM update
De nieuwe update van Google, de MUM-update, is de opvolger van de BERT-update. Deze laatstgenoemde was een update om de zoekvraag van de gebruiker beter te begrijpen. De Google MUM update begrijpt content nog beter. Zowel de vraag die jij als bezoeker invoert als de context waarin de vraag zich bevindt. Google gaat aan de slag met krachtige contentcombinaties, je zoekresultaat bestaat uit combinaties van tekst, foto’s en bijvoorbeeld video’s. Daarnaast kan Google met deze update informatie in 75 talen begrijpen en tonen. Uit deze grote bak met data haalt Google dan voor jou het beste zoekresultaat. Locatie is hierin ondergeschikt, zoek je bijvoorbeeld naar hoe jij de beste pizzabodem kan maken? Dan kan het zomaar zijn dat je een resultaat uit Italië krijgt. Googel vertaalt dit dan voor je door middel van Google Translate.
Testen met je teksten
Het is nog niet heel gebruikelijk om te testen met teksten als je bezig bent met je zoekmachineoptimalisatie. Toch is het een trend die het komende jaar verder uitgerold wordt. Het testen met teksten is iets lastiger dan wanneer je bijvoorbeeld een A/B-test uitvoert met een Facebook-advertentie. Dit komt omdat Google altijd één pagina de voorkeur geeft en die wordt dan ook getoond. Je weet dus nooit zeker of de wijziging die je hebt doorgevoerd heeft gezorgd voor betere resultaten. Máár, er zijn een aantal tools binnengedrongen in het landschap van zoekmachineoptimalisatie zoals RankScience en SplitSignal. Deze tools zijn echter vrij kostbaar, maar wellicht komen hier het komende jaar nog varianten op.
Local search
Google focust zich steeds meer op je locatie. Lokale zoekmachineoptimalisatie wordt in 2022 dus een absolute must! Google geeft namelijk voorkeur aan zoekresultaten die zich op de locatie bevinden vanaf waar jij zoekt. Ben je in Sneek en zoek je naar een kledingwinkel? Dan krijg je als eerst de kledingwinkels van Sneek en de nabije omgeving te zien. Je krijgt andere zoekresultaten als je bijvoorbeeld in Leeuwarden bent en daar zoekt naar kledingwinkels. Door middel van het schrijven van de juiste content, het inzetten van lokale SEO-pagina’s en het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf account ben jij helemaal klaar voor deze opkomende trend!
Het begint bij de basis
Naast alle bovenstaande trends blijft het toepassen van de basis SEO-regels een must. Waardevolle content, een snelle en mobielvriendelijke website blijven de basis voor de online vindbaarheid van jou bedrijf. Is jouw website wel SEO-proof? Laat het ons checken!
P.s. per 1 juli 2023 verdwijnt de ‘oude’ Google Universal Analytics. Vergeet niet om nu alvast over te stappen naar Google Analytics 4. Lees hier hoe je overstapt naar Google Analytics 4.