SEO teksten schrijven? Lees onze tips!

3 minuten leestijd
 

Goed vindbaar zijn in Google, welke ondernemer wil dat nou niet? Het is van belang dat de teksten op je website geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Dit resulteert in meer bezoekers naar je website en uiteindelijk meer klanten. Hoe je aan de slag gaat met SEO teksten schrijven? Wij geven je tips!

SEO basisregels op een rij

We gaven je al eens de SEO basisregels op een rij. Deze kun je natuurlijk verwerken in je teksten. Maar hoe begin je? Met onderstaande tips start je direct!

#1: Start met een zoekwoordenonderzoek

Waar zoekt jouw doelgroep eigenlijk op? Soms hebben we hier als ondernemer een heel duidelijk beeld bij. Maar…, is dit eigenlijk op waarheid berust? Door middel van een gedegen zoekwoordenonderzoek worden jouw aannames met keiharde cijfers onderbouwd. Geen overbodige luxe!

Stel je bent een sportschool begonnen in Sneek en wil graag meer bezoekers. Eerst ga je op onderzoek uit waar je doelgroep naar op zoek is. Wellicht zoekt je doelgroep naar “groepslessen sportschool Sneek”. Dan is het van belang dat jij hierbij naar voren komt. Om uit te zoeken waar je doelgroep op zoekt, doe je een zoekwoordenonderzoek.

Dit kan via een tool als Ubbersuggest (gratis) maar er zijn ook verschillende betaalde tools met meer mogelijkheden (bijvoorbeeld Mangools). De meeste tools geven je een overzicht van de zoekwoorden, het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad.

Voldoende bruikbare zoekwoorden gevonden? Ga dan kijken waar jij op gevonden wilt worden en wat haalbaar is qua concurrentie. Als lokale sportschool is bijvoorbeeld het lastig te concurreren tegen de landelijke partijen. Je zou dan bijvoorbeeld voor lokale varianten van zoekwoorden kunnen kiezen.

Meer weten over zoekwoordenonderzoek? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag verder.

 

zoekwoordenonderzoek

#2: Vergeet je doelgroep niet!

Je wilt natuurlijk graag bovenaan staan in Google, toch is het heel belangrijk om niet je doelgroep uit het oog te verliezen bij het schrijven van je teksten. Je wil dat je doelgroep zich aangesproken voelt en hem/haar aanzetten tot actie.

Geef in je teksten antwoord op waar je bezoeker naar op zoek is. Google vindt het namelijk belangrijk dat de bezoeker vindt waar hij naar op zoek is. Niet alleen content maar ook de context is daarin minstens zo belangrijk.

Tip 3: SEO teksten schrijven: aan de slag

Na bovenstaande tips uit te hebben gevoerd is het tijd om achter je toetsenbord te kruipen. Tijd om aan de slag te gaan! Je weet op welk zoekwoord je je wil focussen en je hebt je doelgroep helder voor ogen.

Houd onze SEO regels naast je en begin met het schrijven van je tekst. Zet eerst de onderwerpen van je tekst op papier en verzin alvast de juiste tussenkoppen.

Algemene schrijftips

– Korte zinnen;
– Actieve schrijfvorm;
– Korte alinea’s;
– Heldere tussenkoppen;
– Belangrijkste in de tekst vooraan;
– Gebruik overgangswoorden (terwijl, immers, hoewel, bovendien, kortom etc.)

Gelukt? Plaats dan de SEO tekst op je website!

Nadat je teksten zijn geschreven en ze klaar zijn voor je website zijn er nog een aantal onderdelen die belangrijk zijn voor SEO. Namelijk goede metadata (meta-titel, url en meta-omschrijving).

Meta-titel
Zet het zoekwoord vooraan, dit ziet Google als belangrijk. Schrijf een titel die mensen aanspreekt. Gebruikt niet meer dan 65 karakters.

URL
Verwerk het zoekwoord in je URL. Maak hem kort en duidelijk.

Meta-omschrijving
Schrijf een duidelijke meta-omschrijving. Ook hierbij het zoekwoord vooraan plaatsen. Gebruik maximaal 160 karakters.

Binden en boeien: teksten die aanzetten tot actie

Zie je het toch niet zitten om zelf aan de slag te gaan? Wij kunnen ook iets voor jou betekenen. Je kunt ons inschakelen als SEO tekstschrijver voor je webteksten, maar ook een blogabonnement kan bijdragen aan een betere vindbaarheid!

seo tekschrijver voor je webteksten