Eenvoudiger shoppen vanuit Instagram met product tagging

3 minuten leestijd

Voor veel bedrijven is Instagram hét middel om traffic te genereren naar de website of producten onder de aandacht te brengen. Eerder was het al mogelijk om een duidelijke call-to-action toe te voegen. Nu komt Instagram met een nieuwe tool voor de online retailers: product tagging! Hoe je dit realiseert vertellen we je in dit artikel.

Wat is Instagram Shopping?

Instagram is door een aantal aspecten een krachtige bron voor marketeers. Je kunt er prachtige foto’s op kwijt én je kan gemakkelijk je producten onder de aandacht brengen bij je volgers. Door het toevoegen van Instagram Shopping maakt het jouw foto nog levendiger. Stel: je hebt een foto waarop jouw product goed op afgebeeld staat. Dan kun je dit product een ‘tag’ geven die rechtstreeks linkt naar dat product jouw webshop. Diegene die dit bericht ziet kan op het product klikken en kan deze gelijk in zijn winkelwagentje zetten. Niet alleen goed voor je traffic, ook voor je conversie!

Hoe stel je Instagram Shopping in?

Deze tool is sinds afgelopen april beschikbaar op Instagram. Je dient een aantal aanpassingen door te voeren in je instellingen voordat je Shopping kunt realiseren. Hieronder een aantal stappen om je verder te helpen:
1. Is je account goedgekeurd voor Instagram Shopping? Dit betekent dat je account een bedrijfsprofiel moet zijn en dat deze is gekoppeld aan je Facebook Catalogus. Adverteerde je al op Instagram? Dan is je account al goedgekeurd.
2. Pak je telefoon en open de Instagram-app. Heb je de laatste versie? Zo nee, update deze in de App- of Google Play store. Zo ja, ga dan naar je profiel. Zie je de melding ‘Aan de slag’? Klik hierop. Is deze al verdwenen ga dan naar instellingen.
3. Tik op de knop ‘Winkelen’ > het kan zijn dat je deze knop nog niet ziet, dat betekent dat je account nog niet goedgekeurd is. Dit kan enkele dagen duren. Staat deze knop er wel, klik daarna op ‘tag producten’.
4. Selecteer de juiste productcatalogus en klik op ‘doorgaan’.

Producten taggen

Wanneer je de instellingen goed hebt gezet, kun je de producten gaan taggen! Hoe je dit doet? In principe hetzelfde als mensen taggen. Klik in de foto op de betreffende producten die je getagd wilt hebben. Na het tikken kun je de naam van het product intypen. Instagram zoekt in de catalogus naar het goede product. Tevreden? Dan kun je de post nu delen.

Tips

Door het juist in te zetten van Instagram Shopping kun je veel succes boeken. Wij zetten een aantal tips voor je op een rijtje.

#1: Prachtige foto’s

Hier zit de kracht van Instagram… de mooie foto’s. Mensen volgen jou om je content. Hoe beter en mooier het product afgebeeld staat, hoe meer succes. Creëer een verhaal met je producten en je zult zien dat dit aanslaat bij je volgers en je aanstaande volgers ;).

#2: Analytics

Het gemakkelijke van Instagram is dat je deze analytics goed in de gaten kunt houden. Hoe vaak is er op je product geklikt? Welk product is het populairst? Welke foto’s vallen in de smaak bij jouw fanbase?

#3: ‘Shop’-tabblad

Een ‘shop’-tabblad is een inspirerend overzicht van al je krachtige productfoto’s. Je volgers zien dan geen saaie foto’s meer, maar juist een verzameling van al je mooie foto’s. Wil jij dit ook? Post dan ten minste 9 berichten met getagde producten.

#4: Volgers

Een voordeel van Instagram is dat het gratis is. Om van Instagram Shopping een succes te maken heb je volgers nodig. Tip: verzamel volgers door veel hashtags te gebruiken en erg actief te zijn met bijvoorbeeld reageren. Oftewel:
Krachtige foto’s met je producten > Instagram-feed ‘on fleek’ > Meer volgers > Groter bereik > Vaker klikken op productfoto’s > Meer omzet!

Hulp?

Kom je er niet uit? Vind je het lastig om Instagram effectief in te zetten? Of wil je gewoon graag op professionele wijze Social media inzetten? Neem dan gerust contact met ons op. We kijken dan samen naar wat de mogelijkheden zijn.

Lees meer van onze artikelen

Ontdek de Wecademy